Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Roewe D6
Roewe D6 je levný elektromobil s nezajímavou technikou, který ale majiteli ušetří peníze, spotřebu má totiž rekordní.
Roewe D6
Roewe D6 je levný elektromobil s nezajímavou technikou, který ale majiteli ušetří peníze, spotřebu má totiž rekordní.
12 Fotogalerie

Čínský elektromobil má rekord ve spotřebě. Možná ale trochu podváděl

Michal Dokoupil

Poslední dobou to vypadá, že se automobilky předhání v tom, kdo elektromobilu nacpe výkonnější motory. Pro zákazníky je ale důležitější spíše spotřeba, a v té hlásí rekord značka, jejíž produkty známe i v Česku.

Čínští výrobci se poslední dobou rádi předhání v různých disciplínách. Některé značky soupeří o nejdelší dojezd elektromobilu, některé o to samé s plug-in hybridy a další volí klasické přetahování se o výkon a zrychlení. Pro uživatele nejzajímavější ovšem může být spotřeba, a v té pro elektromobily hlásí nový rekord značka Roewe, spadající pod koncern SAIC.

Roewe je pozůstatek britské automobilky Rover, kterou v roce 2005 koupili Číňané, a později skončila právě u SAIC. Na rozdíl od MG, které bylo součástí stejného nákupu, ale s Roverem nezískali i práva na název, a tak se po čínsku sáhlo po něčem podobně znějícím. Vozy Roewe se neexportují pod vlastním názvem, ale obvykle jako MG, což platí třeba i pro elektrický kombík MG5, který známe i z našeho trhu, jako Roewe původně vzniklo i nové MG HS.

No a právě nový sedan Roewe D6 se chlubí rekordem pro spotřebu. Novinka stojí na platformě Nebula, stejně jako elektrické MG4, a do světa se pravděpodobně jako MG také podívá. Poháněna jsou přední kola, a auto se nabízí ve dvou verzích. Základ má 95 kW a baterii o kapacitě 42,8 kWh, vyšší verze posiluje na 105 kW a baterie má 53,9 kWh. Už z toho je zjevné, že jde o dostupné auto, v Číně ostatně začíná v přepočtu na 382.000 Kč.

Rekordní spotřeby 9,125 kWh/100 km auto dosáhlo v Tibetu, na silnici vedoucí ze Lhasy do města Xining v provincii Qinghai. Cestu tedy začalo v nadmořské výšce kolem 3.656 metrů nad mořem a skončilo v 2.275 m.n.m. Během cesty trvající pět dní a 1.960 kilometrů auto vystoupalo mimo jiné do průsmyku Tanggula ve výšce 5.231 metrů nad mořem a teploty se pohybovaly až do -12°C.

Z výškového rozdílu mezi startem a cílem je jasné, že tým měl určitou výhodu. Další může být i nižší hustota vzduchu, která u spalovacích motorů spotřebu zvyšuje, u elektromobilů se ale podepíše jen na nižším aerodynamickém odporu. Rekord byl nicméně certifikován Guinessovou knihou rekordů, a ačkoliv má tato publikace poněkud pochybná pravidla, stále je celosvětově uznávaná.

Video placeholder
MG HS (2024) • MG

Dřívějším rekordmanem byl elektrický Hyundai Ioniq electric s baterií o kapacitě 28 kWh, který v reálném provozu dosáhl spotřeby 9,83 kWh a nemusel přitom jet v řidším vzduchu. Jak potvrdí mnozí majitelé, auto takových spotřeb dosahuje opravdu bez problémů i při každodenním použití.

Roewe mimochodem drží ještě jeden rekord, tentokrát pro plug-in hybridy. Příbuzný a velmi podobně vypadající sedan D7 DMH totiž loni na podzim dosáhl nejvyššího dojezdu ze všech PHEV modelů, což opět potvrdila Guinessova kniha rekordů. S baterií o kapacitě 21,7 kWh, nádrží na 55 litrů a čtyřválcovou patnáctistovkou pod kapotou ujel 2.208 kilometrů, což odpovídá spotřebě 2,49 l/100 km. Tentokrát se jelo z Lanzhou do Urumči, takže nepřišla výhoda výškového rozdílu, jelo se převážně v pouštních podmínkách, ale už za podzimních nižších teplot.

Zdroj: Autotimes I Video: MG