Čínský elektromobil má rekord ve spotřebě. Možná ale trochu podváděl
Poslední dobou to vypadá, že se automobilky předhání v tom, kdo elektromobilu nacpe výkonnější motory. Pro zákazníky je ale důležitější spíše spotřeba, a v té hlásí rekord značka, jejíž produkty známe i v Česku.
Čínští výrobci se poslední dobou rádi předhání v různých disciplínách. Některé značky soupeří o nejdelší dojezd elektromobilu, některé o to samé s plug-in hybridy a další volí klasické přetahování se o výkon a zrychlení. Pro uživatele nejzajímavější ovšem může být spotřeba, a v té pro elektromobily hlásí nový rekord značka Roewe, spadající pod koncern SAIC.
Roewe je pozůstatek britské automobilky Rover, kterou v roce 2005 koupili Číňané, a později skončila právě u SAIC. Na rozdíl od MG, které bylo součástí stejného nákupu, ale s Roverem nezískali i práva na název, a tak se po čínsku sáhlo po něčem podobně znějícím. Vozy Roewe se neexportují pod vlastním názvem, ale obvykle jako MG, což platí třeba i pro elektrický kombík MG5, který známe i z našeho trhu, jako Roewe původně vzniklo i nové MG HS.
No a právě nový sedan Roewe D6 se chlubí rekordem pro spotřebu. Novinka stojí na platformě Nebula, stejně jako elektrické MG4, a do světa se pravděpodobně jako MG také podívá. Poháněna jsou přední kola, a auto se nabízí ve dvou verzích. Základ má 95 kW a baterii o kapacitě 42,8 kWh, vyšší verze posiluje na 105 kW a baterie má 53,9 kWh. Už z toho je zjevné, že jde o dostupné auto, v Číně ostatně začíná v přepočtu na 382.000 Kč.
Rekordní spotřeby 9,125 kWh/100 km auto dosáhlo v Tibetu, na silnici vedoucí ze Lhasy do města Xining v provincii Qinghai. Cestu tedy začalo v nadmořské výšce kolem 3.656 metrů nad mořem a skončilo v 2.275 m.n.m. Během cesty trvající pět dní a 1.960 kilometrů auto vystoupalo mimo jiné do průsmyku Tanggula ve výšce 5.231 metrů nad mořem a teploty se pohybovaly až do -12°C.
Z výškového rozdílu mezi startem a cílem je jasné, že tým měl určitou výhodu. Další může být i nižší hustota vzduchu, která u spalovacích motorů spotřebu zvyšuje, u elektromobilů se ale podepíše jen na nižším aerodynamickém odporu. Rekord byl nicméně certifikován Guinessovou knihou rekordů, a ačkoliv má tato publikace poněkud pochybná pravidla, stále je celosvětově uznávaná.

Dřívějším rekordmanem byl elektrický Hyundai Ioniq electric s baterií o kapacitě 28 kWh, který v reálném provozu dosáhl spotřeby 9,83 kWh a nemusel přitom jet v řidším vzduchu. Jak potvrdí mnozí majitelé, auto takových spotřeb dosahuje opravdu bez problémů i při každodenním použití.
Roewe mimochodem drží ještě jeden rekord, tentokrát pro plug-in hybridy. Příbuzný a velmi podobně vypadající sedan D7 DMH totiž loni na podzim dosáhl nejvyššího dojezdu ze všech PHEV modelů, což opět potvrdila Guinessova kniha rekordů. S baterií o kapacitě 21,7 kWh, nádrží na 55 litrů a čtyřválcovou patnáctistovkou pod kapotou ujel 2.208 kilometrů, což odpovídá spotřebě 2,49 l/100 km. Tentokrát se jelo z Lanzhou do Urumči, takže nepřišla výhoda výškového rozdílu, jelo se převážně v pouštních podmínkách, ale už za podzimních nižších teplot.
Zdroj: Autotimes I Video: MG