Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čínský trh klesá druhý rok v řadě. Nedařilo se ani elektromobilům

David Bureš
Diskuze (0)

Zpomalující se ekonomika a obchodní válka se Spojenými státy znamená, že prodeje nových automobilů v Číně klesají druhý rok v řadě. Nebo je tamější trh už nasycen?

Čínský trh je dlouhá léta zlatým vejcem pro mnohé automobilky. Tamější prodeje roky strmě rostly, a tak se nejlidnatější země světa stala klíčovým, ne-li tím vůbec největším trhem na světě pro řadu výrobců. Jenže léta, kdy Čína byla sázka na jistotu, jsou, zdá se, u konce. Prodeje nových aut v Číně klesají už druhý rok v řadě.

Během roku 2019 bylo na čínském trhu podle čínské asociace automobilových výrobců (CAAM) předáno zákazníkům 25,8 milionů vozidel, což sice z Číny pořád dělá s přehledem největší automobilový trh na světě. Jenže zároveň je to o významných 8,2 % méně než v roce 2018.

Konkrétně prodeje osobních automobilů a užitkových vozů v Říši středu meziročně spadly o 9,6 % na výsledných 21,5 milionu vozidel. Prodeje autobusů a nákladních automobilů loni činily 4,3 milionu vozidel, o 1,1 % méně než o rok dříve.

Analytici pokles vysvětlují především zpomalující se ekonomikou a pokračující obchodní válkou mezi Čínou a USA. „Posunuli jsme se z fáze vysokorychlostního růstu. Musíme se přizpůsobit realitě nízkorychlostního růstu,“ doplňuje k tomu Š' Ťien-chua, úředník čínské asociace automobilových výrobců. Čínský trh rychle rostl 28 let, a tak se nějaké zpomalení dalo očekávat.

V Číně nicméně loni klesly prodeje nejen konvenčních aut, ale také těch elektrifikovaných. Od růstu elektromobilů a hybridů v Číně si přitom mnohé automobilky hodně slibovaly, dokonce doufaly, že čínské prodeje budou taková vozidla táhnout.

Jenže Čína loni v létě omezila pobídky na nákup elektromobilů, výsledkem čehož jejich prodeje v následujících měsících klesly. Celkem se tak za rok 2019 na čínském trhu prodalo 1,2 milionu elektrovozů a plug-in hybridů, o čtyři procenta méně než v roce 2018. Konkrétně elektromobily měly na svém kontě 972.000 registrovaných kusů (-1,2 %), plug-in hybridy jen 232.000 exemplářů (-15 %).

Výhled pro letošní rok přitom rovněž není nijak optimistický. Čínská asociace automobilových výrobců odhaduje, že i v roce 2020 prodeje aut v Číně meziročně klesnou, a to o další dvě procenta. Možná i kvůli tomu, že se trh pomalu stává nasycený. I proto už někteří výrobci přehodnocují své plány, přizpůsobují se situaci a také mění své prodejní výhledy pro letošní rok.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme