Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čínský trh klesá druhý rok v řadě. Nedařilo se ani elektromobilům

David Bureš David Bureš 16. 1. 2020 • 14:13
25
Zobrazit náhledy (25)
Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5 Aiways U5

Zpomalující se ekonomika a obchodní válka se Spojenými státy znamená, že prodeje nových automobilů v Číně klesají druhý rok v řadě. Nebo je tamější trh už nasycen?

Čínský trh je dlouhá léta zlatým vejcem pro mnohé automobilky. Tamější prodeje roky strmě rostly, a tak se nejlidnatější země světa stala klíčovým, ne-li tím vůbec největším trhem na světě pro řadu výrobců. Jenže léta, kdy Čína byla sázka na jistotu, jsou, zdá se, u konce. Prodeje nových aut v Číně klesají už druhý rok v řadě.

Během roku 2019 bylo na čínském trhu podle čínské asociace automobilových výrobců (CAAM) předáno zákazníkům 25,8 milionů vozidel, což sice z Číny pořád dělá s přehledem největší automobilový trh na světě. Jenže zároveň je to o významných 8,2 % méně než v roce 2018.

Konkrétně prodeje osobních automobilů a užitkových vozů v Říši středu meziročně spadly o 9,6 % na výsledných 21,5 milionu vozidel. Prodeje autobusů a nákladních automobilů loni činily 4,3 milionu vozidel, o 1,1 % méně než o rok dříve.

Analytici pokles vysvětlují především zpomalující se ekonomikou a pokračující obchodní válkou mezi Čínou a USA. „Posunuli jsme se z fáze vysokorychlostního růstu. Musíme se přizpůsobit realitě nízkorychlostního růstu,“ doplňuje k tomu Š' Ťien-chua, úředník čínské asociace automobilových výrobců. Čínský trh rychle rostl 28 let, a tak se nějaké zpomalení dalo očekávat.

V Číně nicméně loni klesly prodeje nejen konvenčních aut, ale také těch elektrifikovaných. Od růstu elektromobilů a hybridů v Číně si přitom mnohé automobilky hodně slibovaly, dokonce doufaly, že čínské prodeje budou taková vozidla táhnout.

Jenže Čína loni v létě omezila pobídky na nákup elektromobilů, výsledkem čehož jejich prodeje v následujících měsících klesly. Celkem se tak za rok 2019 na čínském trhu prodalo 1,2 milionu elektrovozů a plug-in hybridů, o čtyři procenta méně než v roce 2018. Konkrétně elektromobily měly na svém kontě 972.000 registrovaných kusů (-1,2 %), plug-in hybridy jen 232.000 exemplářů (-15 %).

Výhled pro letošní rok přitom rovněž není nijak optimistický. Čínská asociace automobilových výrobců odhaduje, že i v roce 2020 prodeje aut v Číně meziročně klesnou, a to o další dvě procenta. Možná i kvůli tomu, že se trh pomalu stává nasycený. I proto už někteří výrobci přehodnocují své plány, přizpůsobují se situaci a také mění své prodejní výhledy pro letošní rok.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku