Citroën C1 a Peugeot 108 skončí do konce roku. Přímá náhrada za ně nedorazí
Historie kolínských trojčat se pomalu blíží ke svému konci. Náhrady se do budoucna dočká už jen Toyota Aygo.
Kolínská automobilka původně nazvaná TPCA byla odjakživa spjatá s výrobou miniaut. Tato kapitola se ale pomalu blíží ke konci. Letos továrnu kompletně převzala pod svá křídla Toyota, přejmenovala ji na TMMCZ a pozměnila portfolio – výrobu doplňuje o malý hatchback Yaris. Spolu s tím éra kolínských miniaut letos končí.
Spolupráce mezi Toyotou a značkami Citroën a Peugeot, dnes patřícími do koncernu Stellantis, byla ukončena, což znamená rovněž ukončení výroby Peugeotu 108 a Citroën C1.
Postupný konec životního cyklu této dvojice již odstartoval. Na jaře definitivně skončila výroba jejich třídveřových variant a od té doby pokračují jen pětidveřové modely. Jejich produkce v Kolíně skončí do konce roku, přičemž přímých nástupců se tato dvojka francouzských modelů už nedočká.
Z tria kolínských miniaut tak bude nadále pokračovat jen Toyota Aygo, která bude ještě do konce roku představena v nové, již třetí generaci. Uvolněné místo ve výrobní kapacitě závodu po konci 108 a C1 pak vyplní malý hatchback Toyota Yaris, jehož start výroby v Kolíně silně ovlivňuje letošní globální nedostatek čipů.
Nové Aygo přitom bude sdílet technický základ s Yarisem, v podobě platformy TNGA ve verzi GA-B. Design pak využije motivů z letošního konceptu Aygo X prologue.
Z hlediska motorů se počítá výhradně s tříválci, zatím nejisté je nabídnutí hybridní verze. Toyota totiž už několikrát zdůraznila, že miniauto musí být hlavně cenově dostupné. Na druhou stranu, emisní normy jsou dnes neúprosné, a tak se elektrifikaci nevyhnou patrně ani nejmenší auta na evropském trhu.
Ostatně z Peugeotu a Citroënu zaznívají hlasy, že tyto značky nemají vhodnou techniku pro budoucí miniauta. Základ z elektrického (a prémiově laděného) Fiatu 500 by byl pro dostupné modely zřejmě až příliš nákladný.
Proto Citroën a Peugeot chtějí v případě dostupných aut raději lákat na základní verze svých malých hatchbacků, C3 a 208. Citroën navíc klientům hledajícím auto čistě do města nabízí na vybraných trzích mikrovozítko Ami. Do budoucna pak mají dorazit i dostupné elektromobily, Peugeot e-1008 a elektrická verze budoucího Citroënu C3.