Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Citroën C2 Stop & Start: šetření po francouzsku

Ondřej Láník
Diskuze (13)
Citroën rozšiřuje řadu svých malých "hybridních" vozidel a po typu C3 Stop & Start uvádí na vybrané trhy typ C2 Stop & Start.

Citroën rozšiřuje řadu svých malých "hybridních" vozidel a po typu C3 Stop & Start uvádí na vybrané trhy typ C2 Stop & Start.

Tato verze modelu C2 nabízí stejné výhody jako Citroën C3 Stop & Start, a přispívá tak ke snížení zátěže životního prostředí ve městech. Spotřeba paliva a emise CO2 jsou v městském provozu nižší o deset procent. Jakmile vozidlo zastaví, je absolutně nehlučné, motor totiž neběží.

Technologie Stop & Start se vyznačuje zastavením motoru v případě stání vozidla (dopravní zácpy, světelné křižovatky apod.). Spalovací motor je automaticky znova nastartován, ale signálem k tomu není stlačení pedálu akcelerátoru, nýbrž již uvolnění pedálu brzdy.

Citroën C2 Stop & Start, nabízený s motorem 1.4i 16V o výkonu 66 kW s mechanickou robotizovanou převodovkou SensoDrive a elektronicky řízeným reverzním alternátorem, dokonale zapadá do již velmi bohaté řady kompaktních vozidel Citroën.

Zvnějšku se C2 Stop & Start vyznačuje robustním předním a zadním nárazníkem, maskou chladiče a bočními lištami lakovanými v barvě karoseriere, stříbrnými klikami dveří a okrasnými kryty kol z lehké slitiny o průmeru 15 palců. Tak jako u typu C3 je vozidlo opatřeno monogramem "Stop & Start", umístěným v horní části zadních výklopných dveří.

Typ C2 Stop & Start, vyráběný na základě modelu s výbavou Paket Ambiance, nabízí početné prvky doplňkové výbavy, jako jsou omezovač rychlosti spojený s tempomatem, automaticky regulovaná klimatizace, přední mlhové světlomety a automatické stěrače čelního skla.

Snížení spotřeby paliva a emisí CO2 je velkou předností verze Stop & Start obou modelů C2 a C3. V současnosti používaná technologie reverzního alternátoru spolu s elektronickým řízením vstřikování paliva umožňuje v městském provozu dosáhnout úsporu přibližně deset procent paliva, což odpovídá hodnotě 14 gramů CO2 / km. V normalizovaném kombinovaném cyklu se snížení spotřeby paliva pohybuje kolem šesti procent.

Použití technologie Stop & Start ve spojení s převodovkou SensoDrive a motorem 1.4i 16V umožňuje dosáhnout nízkých úrovní spotřeby, konkrétně hodnoty 5,6 l / 100 km v normalizovaném kombinovaném cyklu.

Jednoduchá a účinná technologie

Při brzdění vedoucímu k zastavení vozidla se motor dočasně zastaví těsně před úplným zastavením vozidla (rychlost nižší než 6 km/h) a na displeji sdruženého přístroje se rozsvítí zelená kontrolka "ECO". Spojka je přitom vypnutá.

Motor zůstane dočasně zastaven tak dlouho, dokud je brzdový pedál sešlápnutý, a to i mírně.

Při uvolnění brzdového pedálu se motor automaticky a okamžitě uvede do činnosti, přičemž zelená kontrolka "ECO" zhasne. Když je znova stlačen pedál akcelerace, spojka se postupně sepne (převodovka SensoDrive).

Řidič může systém "Stop & Start" kdykoliv vyřadit z činnosti stisknutím ovládacího tlačítka "ECO OFF", umístěného na středovém panelu.

Systém prostřednictvím počítače ověřuje, zda jsou splněny podmínky pro dočasné zastavení motoru nebo pro jeho udržení v zastaveném (pohotovostním) stavu. Motor se znova automaticky uvede do chodu při požadavku řidiče na rozjezd vozidla.

Uvedení motoru do klidu se neuskuteční při výskytu některých zvláštních podmínek, jako je nízká teplota motoru, nedostatečná úroveň nabití akumulátoru, extrémní hodnoty venkovní teploty (méně než – 10 °C, více než + 30 °C), když je v činnosti klimatizace, příliš velký rozdíl mezi požadovanou teplotou interiéru a teplotou okolí, aktivované odmlžování / odmrazování čelního skla, zařazení zpětného chodu.

Hlavními prvky systému je tzv. reverzní alternátor a řídicí jednotka systému. Reverzní alternátor o výkonu 2 kW, který plní funkce startéru a alternátoru (dodává elektrickou energii do palubní sítě) a je namontován místo klasického alternátoru. Výhoda startování prostřednictvím alternátoru spočívá v nehlučné činnosti a v rychlosti spuštění motoru (400 ms proti 800 ms u klasického startéru). Elektronická jednotka zajišťuje úplné řízení alternátoru a také spojení s počítačem motoru a inteligentní řídící jednotkou (BSI). Systém Stop & Start je doplněn speciálním akumulátorem, řemenem a napínákem.

Spalovací motor má zdvihový objem 1360 cm3, největší výkon 65 kW při 5250 ot/min, největší točivý moment 133 Nm při 3250 ot/min a to vše je kombinováno s pětistupňovou automatizovanou převodovku SensoDrive. Nejvyšší rychlost vozu činí 181 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 13 s. Spotřeba paliva v městském cyklu činí 6,8 l/100 km, mimo město 4,8 l/100 km a kombinovaná 5,6 l/100 km.

Model C2 Stop & Start je na francpouzském trhu nabízen za cenu 14 750 Euro včetně DPH. S uvedením modelu C2 Stop & Start na český trh se zatím nepočítá.

Ondřej Láník
Diskuze (13)
6. 4. 2006 16:36
Re: Startování
Četl jsem, že tři minuty je orientační hranice...