Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Citroën Xsara Picasso (1999–2004)
Citroën Xsara Picasso (1999–2004)
Citroën Xsara Picasso (1999–2004)
Citroën Xsara Picasso (1999–2004)
51 Fotogalerie

Citroën Xsara Picasso slaví 25 let. Byl hitem, ale málem se řešil u soudu

Lukáš Volšický

Rodina umělce Pabla Picassa se rozhádala kvůli vypořádání s dědictvím, a když se Claude Picasso rozhodl poskytnout slavné jméno Citroënu, vnučka jej chtěla hnát před soud.

Když pravidelně oslavujeme automobilová výročí, věnujeme se hlavně slavným veteránům a kultovním moderním klasikám, ale neměli bychom přehlížet ani už zapomenutá v minulých dekádách důležitá auta. Jedním z nich byl i francouzský Citroën Xsara Picasso, který se začal prodávat před pětadvaceti lety a už při svém uvedení na evropský trh se stal obrovským hitem. Jen málokdo si však dnes vzpomene, že se jeho vznik málem řešil před soudem.

Francouzský Citroën v devadesátých letech požádal dědice malíře Pabla Picassa, aby mohli použít jeho slavné jméno pro své nejnovější pětimístné kompaktní MPV. Picassova rodina tehdy asi ani neočekávala, že se praktický citroën s jejich jménem stane opravdu úspěšným autem, protože sama řešila, jak to někdo mohl dopustit.

I když slavné jméno na novém citroënu přineslo mezinárodní publicitu, ne všichni členové rodiny s tím byli spokojeni. Picassova vnučka Marina se totiž v roce 1999 pokusila zažalovat svého strýce Clauda se slovy: „Nemohu tolerovat, aby jméno mého dědečka bylo používáno k prodeji něčeho tak banálního, jako je auto.“ Tenkrát nijak nezohlednila skutečnost, že její teta Paloma vydělala jmění prodejem parfémů a šperků s malířovým jménem.

Vztahy byly v rodině napjaté už od roku 1973, kdy slavný umělec zemřel, protože se její členové snažili dosáhnout dohody při rozdělování majetku v tehdejší hodnotě 650 milionů liber. Vraťme se však k samotnému autu, protože je jedním z nejstarších „nových“ aut, jaké tehdejší redaktoři našeho internetového magazínu testovali, a tak jsme se rozhodli nahlédnout do testu z roku 2000, v němž jsme se věnovali modelu s atmosférickou osmnáctistovkou o 85 kW (115 koních).

Citroën Xsara Picasso se začátkem nového stal jedním z hitů na českém trhu a byl vyprodaný na řadu měsíců dopředu. V dobovém testu se píše, že jedním z největších lákadel bylo využité vnitřního prostoru. „Ve všech směrech nabízí dostatek místa a ani na zadních sedadlech cestující nijak netrpí. Pracovišti řidiče dominuje střední konzola s krátkou řadicí pákou a multifunkční displej situovaný uprostřed palubní desky. Na toto ne příliš časté uspořádání se dá vcelku rychle zvyknout, zvláště pohodlné je řazení nedaleko od volantu,“ píše se v testu.

V praktickém interiéru se redaktorům navíc líbily různé odkládací prostory, včetně schránek v prostoru pro nohy na zadních sedadlech, a přijatelné bylo i zpracování, i když se palubní deska odrážela v čelním skle. Naopak se jim nelíbila výrazně klesající kapota, která komplikovala parkování v těsných prostorách, protože nebyla vidět. Řidiči museli dát především na svůj subjektivní odhad.

Nejsilnější dostupná benzinová motorizace s maximálním výkonem 85 kW (115 koní) přitom byla vnímána jako lehce podprůměrná. Už při polovičním zatížení bylo picasso líné při rozjezdech a zasloužilo by lepší zpřevodování. Hlučnost motoru se však projevovala až ve vyšších otáčkách a v kombinovaném režimu si řekl o 8,4 litru na 100 kilometrů a ve městě jezdil i za deset.

„Jízda s Picassem se nijak neliší od řízení "nízkých" aut. Vůz se v zatáčkách chová prakticky neutrálně, přechod k nedotáčivosti dá najevo jen velmi nenápadně, takže řidič má dost času na reakci. Podvozek, vycházející z modelu Xsara, má ale prodloužený rozvor a odlišnou konstrukci zadní nápravy. Díky tomu se výrobci podařilo eliminovat boční náklony vozu a zlepšila se také jeho směrová stabilita. Rodinný charakter auta podporuje i měkké odpružení a účinné brzdy bez náznaků jedovatosti,“ píší redaktoři.

Citroën Xsara Picasso nakonec vyšel z testu jako rozumné auto za dobrou cenu. Vyráběl se v letech 1999 až 2010, přičemž v Brazílii se montoval až do roku 2012. Celkem bylo vyrobeno přes 1,7 milionu vozů a přímým nástupcem modelu se stal modernější Citroën C4 Picasso.

Video placeholder
Martin Vaculík a Citroën XM 2.0 Turbo CT • auto.cz