Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Dacia Spring Extreme
Dacia Spring Extreme
Dacia Spring Extreme
Dacia Spring Extreme
53 Fotogalerie

Co přijde po Dacii Bigster? Naší prací je dostupná mobilita, říká šéf Dacie

Marek Bednář

Dacia chystá elektrické sandero i nástupce springu, který bude čínský, ale nebude se vyrábět v Číně. Jeho cílová prodejní cena je hluboko pod půlmilionem korun.

Dacia se svým nejčerstvějším modelem Bigster vstupuje do tříd větších aut, než kdy byla. Čekat však, že v tom bude pokračovat a dočkáme se od ní pětiapůlmetrového SUV, by bylo bláhové, vyplývá ze slov šéfa značky Denise Le Vota. Vyzpovídal ho britský magazín Autocar.

Automobilka letos odhalí plán na příští pětiletku, v níž se bude vracet k „dostupné, až velmi dostupné mobilitě“ a zaměří se také na elektrifikaci. Koncem letošního roku také bude známý finální design i technika elektrického sandera; nikoliv veřejně, samozřejmě, ale automobilka už bude mít finálně jasno v tom, jak bude vypadat a jaký bude jeho pohon.

Důležité je u tohoto auta snížit cenu co nejvíce. „Přijdeme až po boji“ s náklady, řekl Le Vot. „Čím později přijdete, tím víc si můžete vybírat,“ přiblížil výhodu pramenící ze situace, že mateřský Renault už elektromobily prodává dlouhou dobu. Zda můžeme čekat recyklaci techniky elektrického Zoe, či snad spíše platformu R5 E-Tech, je však zatím brzy spekulovat.

Elektrické sandero nebude nejmenším elektromobilem v nabídce značky. Dacia Spring také dostane novou generaci, která bude, stejně jako ta dosavadní, mít kořeny v Číně. Bude tam vyvinuta a použije díly z Číny, ale na rozdíl od současného springu se bude vyrábět v Evropě.

Důvod je jasný, byť konkrétně nevyřčený – vyhnutí se dodatečným clům, které uvalila EU na import aut vyrobených v Číně (nikoliv vyvinutých v Číně či čínskými automobilkami v Evropě vyráběných). Spring má narůst co do rozměrů, ale navzdory tomu i navzdory dražší evropské výrobě má jeho cena zůstat extrémně nízká – cílem je 18 tisíc eur, tedy 448 tisíc korun.

Automobilka je schopná nabídnout tak nízké ceny proto, že napřed určí maximální cenu komponenty a pak hledá, co a jak je který subdodavatel za tu cenu schopen nabídnout. A až pak z toho kompletuje auto. Přesto např. pro bigster byl součástí vývoje i průzkum mezi potenciálními zákazníky – německými majiteli německých crossoverů segmentu C – co považují za klíčové.

Proto má bigster jako první dacia v historii elektrickou sedačku řidiče, elektrické páté dveře nebo dvouzónovou klimatizaci. „Chtěli jsme zajistit, aby zákazníci neměli dojem, že šli se svým novým autem dolů,“ přiblížil Le Vot. Výsledky se dostavily – velké procento zákazníků bigsteru si kupuje nejvyšší výbavu Journey.

Video placeholder
Dacia Duster Extreme TCe 130 4x4: Martin Vaculík vysvětluje dosud nepublikované technické podrobnosti • Zdroj: auto.cz

Zdroj: Autocar | zdroj foto: Dacia | zdroj videa: Auto.cz