Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Continental letos jako první spustil výrobu pneu z PET lahví. Tvoří i speciality pro elektrovozy

redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)

Opětovné zpracování PET materiálu splňuje náročné požadavky na konstrukci pneumatik a nevyžaduje bezprostřední chemické zásahy. Navíc jde o jeden z pilířů strategie trvalé udržitelnosti společnosti Continental.

Výrobce pneumatik Continental využívá od letošního roku k produkci gum opětovně zpracovaný polyester získaný z recyklovaných plastových lahví. Nové a trvale udržitelné polyesterové vlákno se získá z PET lahví mechanickým zpracováním a následně se použije při výrobě kostry pneumatiky. Firma si od inovativního přístupu slibuje úplné nahrazení tradičního polyesteru.

Ve spolupráci se společností OTIZ, specialistou na vlákna a producentem textilií, vyvinul Continental nevšední technologii na recyklaci PET lahví bez chemických zásahů, kterých bylo potřeba v minulosti. Inženýři společnosti tak našli řešení pro zajištění funkčnosti polyesterového vlákna i při vysokém mechanickém namáhání obutí. V průběhu tzv. upcyklace (zhodnocování) se PET lahev promění na vysokovýkonný a odolný materiál.

Video se připravuje ...

Cirkulární ekonomika znamená trvalou udržitelnost

Významnost tohoto kroku vysvětluje Dr. Andreas Topp, jenž je ve společnosti Continental zodpovědný za materiály, vývoj procesů a industrializaci: „V rámci našeho inovativního procesu se z recyklovaného PET materiálu spřádají vlákna, přičemž materiál se předtím nemusí rozkládat na jednotlivé složky. Použití recyklovaných polyesterových vláken pro nás znamená další důležitý krok směrem k cirkulární ekonomice, propojující různé produkce,“ uvedl Topp.

Jak to celé vlastně probíhá? Během recyklačního procesu se lahve nejprve třídí, odstraní se uzávěry a nakonec se mechanicky očistí. Po rozkouskování se roztaví a přemění na granulát. Následuje polymerace v pevném stavu a zpracování modifikovaným předením. „Náš speciálně upravený proces výroby nám umožňuje získat z PET lahví polyesterová vlákna na výrobu pneumatik bez jakéhokoli procesu polymerace monomerů,“ dodává Dr. Derren Huang, vedoucí Oddělení výzkumu a vývoje společnosti OTIZ.

Laboratorní zkoušky i testy pneumatik Continentalu přitom ukazují, že vlákna ze sekundárních surovin disponují stejně dobrými vlastnostmi jako vlákna dosud používaná. Mají stejnou kvaltu, jsou obdobně flexibilní a obzvláště vhodné pro výrobu gum díky jejich pevnosti v tahu, odolnosti a tepelné stálosti.

Běžný PET se přitom pro své vlastnosti používá při výrobě pneumatik již dlouho. Použití recyklovaného materiálu pak šetří cenné zdroje používané při výrobě plášťů. Všední pneu pro osobní auto dnes obsahuje přibližně 400 gramů polyesterových vláken. To znamená, že v budoucnu se může při výrobě pneumatik na jedno vozidlo použít více než 60 recyklovaných PET lahví.

Cílem je 100 %

Tímto krokem přitom ambice značky Continental nekončí. Nejpozději do roku 2050 plánuje firma postupně používat při výrobě gum 100 % udržitelných materiálů a naplnit tak ambici cirkulární ekonomiky.

„Odpad je pro nás surovinou zítřka, neboť v cirkulární ekonomice vidíme vzor pro budoucnost. Závazek společnosti Continental aktivně přetvářet a prosazovat tuto transformaci nám od začátku poskytuje náskok pro naše obchodování v příštích letech, a tím i pro naše přežití v budoucnosti,“ uvádí Claus Petschick, vedoucí oddělení udržitelnosti Continentalu.

Speciality pro elektromobily

Samostatnou kapitolou mezi pneumatikami je obutí elektromobilů. I v tomto směru má Continental bohaté zkušenosti, vždyť z výroby dostávají gumy této značky elektrické vozy automobilek Tesla, Porsche, Mercedes-Benz, Kia či Ford.

Kromě brzdného výkonu patří k rozhodujícím vlastnostem pneumatik pro elektromobily především životnost, hluk v interiéru a valivý odpor. Podle výzkumu Continentalu jsou pneu zodpovědné až za 20 % celkového odporu vozidla. V případě elektromobilů je nízký valivý odpor obzvláště důležitý, neboť přispívá ke snižování spotřeby a dosažení co nejdelšího dojezdu.

Na to všechno německý výrobce při tvorbě pneumatik už teď myslí. Technologie ContiSilent snižuje akustické složky valivého hluku až o devět decibelů. To zhruba odpovídá hlasitosti šustícího listí. Díky řešení ContiSeal se zase 80 % veškerých poškození pneu samo opraví díky viskózní adhezivní vrstvě v běhounu. Tato vrstva automaticky utěsňuje defekt způsobený skleněnými střepy, hřebíky nebo kameny o průměru až pět milimetrů.

V loňském roce pak debutovala pneumatika pro koncepční vozidlo ID.Life. Tato guma vycházela z běžného modelu Continental EcoContact 6. Prostřednictvím cíleného používání obnovitelných a recyklovaných materiálů (které tvoří 37 % pneu) se v celém hodnotovém řetězci dosahuje cenných úspor. Koncepce Conti GreenConcept se z více než 50 % skládá právě z udržitelných materiálů jako je přírodní kaučuk z pampelišek a silikát z popela z rýžových slupek. I tady využívá Continenal při výrobě pláště polyester z recyklovaných PET lahví.

Společnost Continental v číslech

  • V roce 2021 oslavila 150 let od svého vzniku
  • Zaměstnává 235.000 zaměstnanců v 58 zemích světa
  • Napříč světem má 24 výrobních a vývojových míst
  • V ČR a na Slovensku má firma na 17.200 zaměstnanců
  • S novou koncepcí GreenConcept má nová pneumatika pouhých 7,5 kilogramu, je tedy až o 40 % lehčí než standardní guma
redakce AUTO.CZ
Diskuze (10)

Doporučujeme

Avatar - Mokrous
14. 10. 2022 15:46
Re: Uf! To jsem si oddechl.
No, slátanina to každopádně je.
14. 10. 2022 15:35
Re: Uf! To jsem si oddechl.
Ktovie. Z týchto vedeckých článkoch napísaných populárnym štýlom sa dozvieš aj to, čo ešte nikto nevymyslel. Ja som čítal niečo o mechanickom spracovaní PET-fliaš a následnej "polymerácii":

"Během recyklačního procesu se lahve nejprve třídí, odstraní se uzávěry a nakonec se mechanicky očistí. Po rozkouskování se roztaví a přemění na granulát. Následuje polymerace v pevném stavu a zpracování modifikovaným předením".

A následne za tým píšu:
"„Náš speciálně upravený proces výroby nám umožňuje získat z PET lahví polyesterová vlákna na výrobu pneumatik bez jakéhokoli procesu polymerace monomerů,“ dodává Dr. Derren Huang, vedoucí Oddělení výzkumu a vývoje společnosti OTIZ."

No tak ja neviem... Je to na mňa príliš odborné. :-)
Avatar - Barrichello
14. 10. 2022 14:29
To bude kvalita za rozumnou cenu
:-) :-) :-) :-)

Stejně tady drtivá většina lidí mimo firmy jezdí celoročky nebo nejlevnější čínský šlupky, ono přezutí 17" kol v pražském pneuservisu vč. vyvážení je dneska cca 1800 Kč, docela sranda.
To když si dáš 2 ročně, tak za 3 roky sou jen za to přezutí komplet nový gumy :-) :-) :-)
Avatar - Mokrous
14. 10. 2022 10:33
Re: Uf! To jsem si oddechl.
No to asi těžko, když má jít o PES vlákna do kordu a ne o příměs do gumy/běhounu...
14. 10. 2022 07:48
Re: Uf! To jsem si oddechl.
Asi ide len o mechanické drvenie PET-plastu na čo najjemnejší prach a jeho primiešavanie do gumovej hmoty. Len chcel niekto ohúriť "odbornosťou" a tak vznikol tento "odborný článok".