Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cord 810/812 (1936–1937): Americký luxus s předním pohonem

Karel Haas Karel Haas 9. 3. 2023 • 15:42
21
Zobrazit náhledy (21)
Cord 810/812 měl vzadu malý zavazadelník a uzamykatelná dvířka hrdla nádrže. Stylová palubní deska byla vybavena řadou ručkových přístrojů včetně hodin. Přední kola Cordu 810 poháněl vidlicový osmiválec Lycoming s rozvodem SV, objemem válců 4,7 litru a výkonem 125 koní. Ceník sedanu Cord 810 Westchester z roku 1936 začínal na částce 1 995 amerických dolarů. Sedan Cord 812 Beverly Bustleback z roku 1937. Za předním nárazníkem byla umístěna převodovka a teprve za ní motor V8. Sedany Cord 812 měly vzadu malé okénko rozdělené příčkou. Malý kufr měl víko otevírané nahoru. Cord 812 Beverly Supercharged Bustleback z roku 1937 poháněl přeplňovaný motor V8 s výkonem 170 koní. Sedan Cord 812 měl stěrače předního okna s proměnnou rychlostí. Modely Cord 812 Supercharged poháněl motor V8 přeplňovaný odstředivým mechanickým kompresorem. Elegantní dvoudveřový kabriolet (roadster) Cord 812 ročník 1937 s pomocnými světlomety nad nárazníkem. Čtyřmístný Cord 812 Phaeton měl plátěnou střechu a boční okénka za okny dveří. Za volantem tohoto skvostného Cordu 812 Spotsman sedí autor jeho designu Gordon Buehrig. Kapota motoru měla závěsy vzadu, na rozdíl od tehdy běžně používaných postranních závěsů. Krásný žlutý Cord 812S Supercharged si mohou návštěvníci prohlédnout v německém dopravním muzeu v Sinsheimu. Cord 812 měl v předních blatnících sklopné světlomety, ovládané kličkou na palubní desce. Modely s kompresorem se odlišovaly chromovaným výfukovým potrubím vycházejícím z obou boků motorového prostoru.

Luxusní automobily Cord 810 a 812 byly jedny z prvních amerických vozů s pohonem předních kol a jejich nezávislým zavěšením. Poháněly je motory Lycoming V8 4,7 litru, později opatřené přeplňováním.

Holdingovou společnost Cord Corporation založil na konci roku 1929 v Connersville (stát Indiana) podnikatel Errett Lobban Cord (1894–1974). Holding řízený E. L. Cordem tvořilo přes 150 firem, podnikajících převážně v oblasti dopravy. Patřily do něj automobilky Auburn, Duesenberg a Checker, výrobce motorů Lycoming, letecké továrny Stinson a Vultee, aerolinky American Airways a mnoho dalších.

Automobily značky Cord byly v rámci holdingu řazeny mezi levnější Auburny a luxusní Duesenberg Model J a odlišovaly se především pohonem předních kol. Prvním vozem značky Cord s předním pohonem byl model L-29 s rozvorem náprav 3.490 mm, poháněný řadovým osmiválcem Lycoming FDA s rozvodem SV, objemem 4,9 litru a nejvyšším výkonem 125 k (92 kW). L-29 se stal prvním americkým sériově vyráběným automobilem s pohonem předních kol a stal se základem pro modelovou řadu Cord 810/812. V letech 1929 až 1932 jich bylo vyrobeno kolem pěti tisíc.

Cord 810 se stal v listopadu 1935 senzací autosalonu v New Yorku. K vystavenému vozu, který ještě neměl sklopné světlomety, bylo nutné prodrat se hustým zástupem zvědavců. Cord spěšně postavil 100 vozů potřebných k účasti na autosalonu, ale převodovka ještě nebyla hotová. Cord získal spoustu objednávek s příslibem dodání do Vánoc, ale problémy s poloautomatickou převodovkou způsobily, že první vozy byly v továrně automobilky Auburn dohotoveny až na jaře 1936. V prvním modelovém roce 1936 prodal Cord jen 1.174 vozů typu 810.

Video se připravuje ...

Stylové karoserie Gordona Buehriga

Design automobilů Cord 810/812 byl dílem Gordona Millera Buehriga (1894–1990) a jeho týmu stylistů, do kterého například patřili mladí designeři Vince Gardner a Alex Tremulis. Oba modely, Cord 810 a 812, se nabízely ve verzích dvoudveřový dvoumístný kabriolet, čtyřmístný phaeton (foto) a čtyřdveřový sedan. Číslo v jejich názvu určovalo jen rok výroby 1936 (810) a 1937 (812). Výrazným stylistickým prvkem byly vodorovné žaluzie sahající od čela přídě až ke dveřím. Předek vozu se tak podobal rakvi, dostal proto přezdívku „coffin nose“. Poprvé byly u sériově vyráběného vozu použity sklopné světlomety, umístěné v předních blatnících. Ovládaly se kličkou na pravé straně palubní desky a vznikly úpravou přistávacích světel letadel Stinson. Čtyřmístný kabriolet měl rozvor 3.175 mm, byl dlouhý 4.966 mm, široký 1.803 mm a přední šípové okno sahalo do výšky 1.473 mm. Kapota motoru měla závěsy vzadu, na rozdíl od běžně používaných postranních závěsů. K dobré aerodynamice přispívaly skryté závěsy dveří.

Čtyřmístný dvoudveřový Cord 810 Phaeton. Čtyřmístný dvoudveřový Cord 810 Phaeton.

V modelovém roce 1936 se Cord 810 nabízel ve čtyřech provedeních: základní čtyřdveřový sedan Westchester (foto) se prodával za 1.995 amerických dolarů, Beverly Sedan stál 2.095 $ (jeden z nich si pořídil designer Buehrig), za kabriolet Sportsman zaplatil zákazník nejméně 2.145 $ a za kabriolet Phaeton chtěl Cord 2.195 dolarů. V roce 1937 se vylepšený Cord 812 prodával ve stejné sestavě modelů, ale ceny narostly na 2.445 až 2.645 dolarů. Další dva modely s prodlouženým rozvorem 3.400 mm se jmenovaly Custom Beverly (2.960 $) a Custom Berline, nazývaný Westchester (3.060 $). Cord 810/812 měl uzamykatelná dvířka hrdla nádrže, stěrače předního okna s proměnnou rychlostí a standardně dodávané rádio. Palubní deska byla vybavena řadou ručkových přístrojů.

Ceník sedanu Cord 810 Westchester z roku 1936 začínal na částce 1 995 amerických dolarů. Ceník sedanu Cord 810 Westchester z roku 1936 začínal na částce 1 995 amerických dolarů.

Vidlicový osmiválec a nezávislé zavěšení předních kol

Cord 810/812 s pohonem předních kol poháněl vidlicový osmiválec Lycoming FB/FC (foto) s rozvodem SV, objemem válců 4.739 cm3 a nejvyšším výkonem 125 k (92 kW) při 3.800 min-1. Poloautomatická čtyřstupňová převodovka (tři stupně plus rychloběh) byla umístěna před motorem, podobně jako u Citroënu Traction Avant. Vůz s hmotností 1.750 kg dosahoval rychlost až 170 km/h a v průměru spotřeboval 16 až 20 litrů benzinu na 100 km. Cord 810/812 měl nezávislé zavěšení předních kol s vlečnými rameny a trubkovou tuhou zadní nápravu odpruženou poloeliptickými podélnými listovými péry.

Přední kola Cordu 810 poháněl vidlicový osmiválec Lycoming s rozvodem SV, objemem válců 4,7 litru a výkonem 125 koní. Přední kola Cordu 810 poháněl vidlicový osmiválec Lycoming s rozvodem SV, objemem válců 4,7 litru a výkonem 125 koní.

Mechanické přeplňování

Ke zvýšení výkonu motoru V8 došlo použitím mechanicky ovládaného odstředivého přeplňování jednotkou Schwitzer-Cummins. Modely Cord ročníku 1936 dostaly s přeplňováním označení 810S a modely 1937 se jmenovaly 812S. Modely Supercharged se odlišovaly chromovaným výfukovým potrubím vycházejícím z obou boků motorového prostoru (foto). Díky přeplňování došlo ke zvýšení výkonu na 170 k (125 kW).

Modely Cord 812 Supercharged poháněl motor V8 přeplňovaný odstředivým mechanickým kompresorem. Modely Cord 812 Supercharged poháněl motor V8 přeplňovaný odstředivým mechanickým kompresorem.

Celkem bylo v letech 1936 a 1937 vyrobeno 2.972 vozů Cord 810/812. Cord plánoval některé mechanické úpravy a kosmetické změny modelů 1938, ale k realizaci vzhledem k bankrotu firmy již nedošlo. Jediný prototyp (snad typ 814) byl nadlouho uskladněn a byl objeven až v roce 1989.

Vozy Cord 810/812 byly na dlouhou dobu posledními americkými vozy s pohonem předních kol. Přední pohon dostaly až v roce 1966 modely Oldsmobile Toronado a Cadillac Eldorado (1967). Design vozů Cord 810/812 je dodnes považován za jeden z nejvýraznějších ve dvacátém století.

Doporučujeme

Témata