Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

ČR v elektromobilitě zaostává, v počtu dobíječek je na konci EU

ČTK ČTK 8. 12. 2020 • 22:58
18
56
Zobrazit náhledy (18)
Nabíjecí stanice Nabíjecí stanice Nabíjecí stanice V Česku stojí již 200 nabíjecích stanic ABB V Česku stojí již 200 nabíjecích stanic ABB V Česku stojí již 200 nabíjecích stanic ABB Ionity Ionity Ionity Ionity Ionity Nabíječka v Holešovicích Evropa místo nich podporuje nabíječky pro elektromobily. Testovaný plug-in hybridní Mercedes 350e přitom dojede bez benzinu jen 18 km.

Elektromobilita v Česku dál zaostává za Evropou. V současnosti je v ČR 808 dobíjecích míst, což tvoří pouze 0,4 procenta z jejich celkového počtu v EU.

Česko je tak v počtu dobíjecích stanic na konci evropského žebříčku, vyplývá z údajů Evropské asociace výrobců automobilů. Celkem je v ČR registrováno přes 5000 elektromobilů.

Podle údajů asociace, která do hustoty nabíječek pro auta počítá i běžné elektrické zásuvky s nízkou kapacitou obvyklé například v autoservisech, jsou dobíjecí stanice v Evropě rozmístěny velmi nerovnoměrně. Tři čtvrtiny evropských stanic jsou pouze ve čtyřech státech EU, a to v Nizozemsku, Německu, Francii a Velké Británii. Tyto státy přitom pokrývají jen asi čtvrtinu území osmadvacítky. Česko je naopak na konci evropského žebříčku spolu se Slovenskem, Maďarskem a Polskem.

video

Jedním z klíčových faktorů, který zatím brzdí posilování hustoty nabíječek v Česku, je slabý zájem tuzemských firem o auta na elektrický pohon. Právě ony totiž tvoří tři čtvrtiny registrací nových aut. Bateriové elektromobily nyní tvoří v autoparcích tuzemských firem čtyři procenta proti přibližně 16 procentům v ostatních zemích EU. "Dosavadní nízká poptávka není motivací věnovat větší zdroje do budování rozsáhlé sítě infrastruktury pro dobíjení. Popularita elektromobilů však i v Česku zvolna stoupá a rozšiřující se počet modelů nám do budoucna umožní každoročně jejich počet ve flotile zdvojnásobit," uvedl konzultant leasingové společnosti Arval Tomáš Kadeřábek. Podle statistik například v Nizozemsku jsou elektromobily ve firemních flotilách proti Česku až osmkrát častěji.

Celkový zájem o elektrická auta ovšem v posledních době zrychluje. V Česku se jich letos prodalo zatím více než 2000. V celé EU se jejich počet za poslední tři roky zvýšil o 110 procent, zatímco počet dobíjecích stanic pouze o necelé tři pětiny na celkových 200.000. Podle evropské asociace to může do budoucna představovat riziko zpomalení prodejů elektroaut. Podle Kadeřábka by se tak do budoucna měly do budování dobíjecí infrastruktury zapojit nejen státy, ale také soukromé firmy, například leasingové společnosti.

Stát uvádí elektromobilitu jako hlavní cíl při ekologizaci dopravy. Do roku 2030 chce počet těchto aut zvýšit na statisíce. V budování dobíjecích stanic v současnosti využívá především peníze z evropských fondů, letos vypsal programy za desítky milionů korun na jejich výstavbu.

Související články

Témata
11. 12. 2020 19:02
Re: Pro
tohle jsou jen politické proklamace pro získání důvěřivých voličů, viz bod č. 2, z mého předchozího příspěvku, všechno to platí pracující lid, a jakmile daňové úlevy skončí, firma se odporoučí jinam a lidi sou zas bez práce

ovšem částečně pravdu máš, je potřeba snížit daně, plošně, všem, a k tomu minimalizovat státní birokratický aparát, díky tomu se tu bude lépe žít všem, i běžným pracovitým občanům, a firmy se sem pohrnou i bez speciálních úlev, protože nízké daně a minimální birokracie
9. 12. 2020 11:06
je jich dost
nabijecek je dost, ale bohuzel Ceskym bananovstvim je spousta z nich neverejnych, aneb vypiseme dotace na elektromobily a nabijecky pro podnikatele mimo Prahu, ale nezapomeneme tam dat podminku ze dana nabijecka nesmi bejt verejna a musi bejt nekde na dvore za zvrenou branou :-[]

ja si jiz pozemky u sidlist ve meste kde ziju nakoupil a az nastane ta spravna doba, tak tam necham postavit ke kazdym 2 parkovacim mistum pomale nabijecky se zastresenim, a predpokladam ze bez dotaci a nejakych dalsich saskaren ktere to ted doprovazej, tou dobou jiz jen na ohlasku takze rychle a bez vetsich problemu ktere s tim ted statni aparat dela, a vyridit si dnes stavebni povoleni na nabijecku co zabere od asi 10 centaku ctverecnich po pul metru ctverecniho je skoro jak vyrizovat stavebni povoleni na mrakodrap v centru Brna :-[]
9. 12. 2020 11:02
nabíjení je o*er
Přesně proto jsem si nevzal roční zaměstnanecký leasing na Citigoe IV. Byl jsem ochoten zkousnout že měsíční splátky se blíží cenově Scale a místo infotainmentu má držák na telefon . Ale bez možnosti nabíjení ve vlastním baráku to prostě nechci. Občas absolvuji cesty okolo 170km s tím, že ne vždy je plánovaná a velká část je dálnice.. tzn abych měl předem plný akumulátor nebo potom musel nabíjet někde v obchoďáku kam jsem třeba jet ani nechtěl .. ne díky .. Elektromobil zatím v česku jenom jako druhé auto s nabíječkou doma popř. pokud člověk dělá jen kratší pojezdy pár desítek km od města ...
Avatar - Jerry.Gunman
9. 12. 2020 10:39
Re: Beru to jako dobrou zprávu
A kdo ti, milej Bůůůůůů Blbe, brání v tom, aby jsi sem plácnul recenzi na "čistý" elektromobil, který jsi si sám a za své peníze pořídil a provozuješ ho?

Předveď se ;-) ;-) ;-)
Avatar - Emel
9. 12. 2020 10:07
Re: Pro
Rozdělení na soukromé a firemní je další deformace trhu daná tím, že u firemního auta odečteš 21% DPH a u soukromého ne (plus jsou tam i odpisy v nákladech a tak, ale to už není tak podstatné). A vzhledem k tomu, že u nás lze celkem pohodlně koupit auto jako firemní a provozovat jako soukromé, tak to vypadá jak to vypadá. Myslím, že kdybys odstranil tuhle nerovnost, tak vidíš taky jiný poměr než 80:20.

Samozřejmě se bohatým kupcům snáze mávne rukou nad rozdílem v ceně v neprospěch EV... pokud je průměrná švýcarská mzda 130t měsíčně, tak rozdíl dvou nebo tří platů není tak zásadní, jako u nás rozdíl deseti... ale i tak si myslím, že EV bez dotací nemá větší potenciál než nízké jednotky procent.

Když se dívám na ceny EV... Leaf 910, nedávno testovaná ID3 s nějakou výbavou 1.2M... tak mi dává smysl fakt Tesla 3 za 1.2M nebo Enyaq. A pořád je potřeba si opakovat, že Enyaq stojí co stojí proto, že značce šetří půl mega na emisní pokutě.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud