Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Čtyřválcový Lotus Emira i4 konečně odhalil všechny detaily. Menší motor mu sluší

Ondřej Mára
Diskuze (7)

Nejvýkonnější čtyřválcový Lotus za svým šestiválcovým sourozencem příliš nezaostává.

Lotus Emira, zřejmě poslední spalovací model tradičního britského výrobce sportovních vozů, je dostupný s dvojicí pohonných jednotek. Uprostřed může být buď vidlicový šestiválec od Toyoty, který už jsme si mohli i vyzkoušet, nebo přeplňovaný čtyřválec z dílny Mercedes-AMG, který zůstával dlouho obestřen tajemstvím.

Menší pohonná jednotka se však konečně dočkala své premiéry v rámci právě probíhajícího Festivalu rychlosti v Goodwoodu, kde automobilka odhalila všechny technické parametry „slabšího“ modelu. Uvozovky jsou přitom zcela na místě, protože jde o vůbec nejsilnější čtyřválcový model značky, který navíc za modelem s V6 zas tak moc nezaostává.

Video se připravuje ...

Pod kapotou je uložen 2,0litrový motor Mercedes-AMG s twin-scroll přeplňováním, který je naladěn na nejvyšší výkon 268 kW (365 k) a 430 Nm točivého momentu. Na kompresorem přeplňovaný 3,5litrový šestiválec tak sice ztrácí 30 kW (41 k), točivý moment je však vyšší o 10 Nm.

Motor je spojen s osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou z dílny Mercedes-AMG, která ale dostala specifické naladění. Tato vůbec první dvouspojková převodovka ve voze Lotus by navíc měla nabízet rychlejší změny převodu než šestistupňový automat spojený s motorem V6.

Čtyřválcový Lotus Emira i4 tak zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,4 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 290 km/h, což ve srovnání s motorizací V6 opět není vůbec špatné (0-100 km/h za 4,3 sekundy, maximální rychlost 290 km/h). Vůz přitom disponuje funkcemi Launch kontrol, e-Diff a pádly řazení pod volantem.

Vůz stojí na hliníkové platformě Lotus Sports Car Architecture s kovanými hliníkovými předními rameny, specialitou je ovšem odlévaný hliníkový rám pod motorem, který je ve srovnání s rámem pod motorem V6 o 12 kilogramů lehčí. Celková hmotnost vozu je pak udávána na úrovni 1446 kg.

Podvozek je vybaven tlumiči Bilstein a pružinami Eibach, zákazník si přitom může vybrat mezi nastavením Tour a Sport. První je připravené především pro silniční použití, kdy jsou pružiny i tlumiče měkčí, verze Sport je tužší a připravená spíše na okruhy. Čtyřválcový model je vybaven také novými pneumatikami, má nově naladěným elektronický stabilizační systém a v podbězích jsou ventilované kotouče o průměru 370 mm vpředu a 350 mm vzadu.

Po stránce vzhledu exteriéru nedošlo prakticky k žádným změnám. Lehké sportovní kupé zaujme výraznými LED světlomety, zapuštěnými klikami, svalnatými tvary i výrazným zadním difuzorem s dvojicí koncovek výfuku. V podbězích jsou 20“ ultra-lehká kovaná kola a zájemci si mohou vybrat z 13 odstínů laku karoserie.

Kabina je vybavena 12,3palcovým digitálním přístrojovým štítem, 10,25“ infotainmentem s podporou mobilní konektivity, vyhřívanými sedačkami s nastavením ve 12 směrech a čalouněním Altancarou či kůží Nappa, stropnicí čalouněnou Alcantarou nebo prémiovým audio-systémem KEF o výkonu 560W.

Čtyřválcový Lotus Emira i4 už je možné objednávat, přičemž cena modelu First Edition startuje na britském trhu od 81.495 liber (cca 2.263.000 Kč), v Německu pak od 95.995 eur (cca 2.281.000 Kč).

Lotus Emira i4 – technická data
Zdvihový objem [cm3] 1991
Válce/ventily 4/4
Největší výkon [kW] 360
Točivý moment [N.m]  430
Převodovka 8stupňová dvouspojková
Max. rychlost [km/h] 290
Zrychlení 0-100 km/h [s] 4,4
Emise CO2 dle WLTP [l/100 km] 208
Rozměry (d x š x v) [mm] 4413 x 1895 x 1226
Rozvor [mm] 2575
Hmostnost [kg] 1446
Zavazadlový prost vzadu/uvnitř [l] 151/208
Objem nádrže [l] 52,5
Cena v Německu [euro] 95.995
Ondřej Mára
Diskuze (7)

Doporučujeme

28. 7. 2023 16:54
Re: Takže bručivec R4...
Emira je povedené auto, i když už to není úplně pravověrný Lotus. V6 je vyzkoušený a nesmrtelný agregát, o čtyřválci jsem nikdy ani neuvažoval a V6 při pořízení byla pro mě podmínka. Naneštěstí u Emiry je zvukový projev V6 hodně potlačen ve srovnání s Evorou, nebo Exige. R4 na tom z pohledu dynamiky nebude špatně, nicméně srovnání kompresor + V6 vs. turbo + R4 mi dává větší naději na vítěze v podobě V6 z pohledu výdrže a životnosti motoru. Sázím na nesmrtelný V6...
14. 7. 2023 17:01
Re: Takže bručivec R4...
I kdyby to bylo 50 (i když snad anglický web by mohl mít přesné informace), tak je to pořád super.
Avatar - Emel
14. 7. 2023 16:16
Re: Takže bručivec R4...
Jestli jen rám pod motorem je lehčí o 12kg... hele nevím, intuitivně samozřejmě šestiválec, ale u Alpinky, Lotusu i 4C mám pro ten čtyřválec větší pochopení než třeba u Supry.
14. 7. 2023 14:54
Re: Takže bručivec R4...
Podle evo.co.uk je rozdíl 8kg! ;-)
Avatar - Barrichello
14. 7. 2023 13:33
Re: Takže bručivec R4...
taky bych bral radši V6, viděl sem britské testy a tam to auto docela chválí