Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
4
Fotogalerie

Cukrovkáři za volantem: Nemoc vás může připravit i o řidičák!

Cukrovka nebolí, léta o ní nevíte, a pak se zničehonic přihlásí o slovo. Velmi výrazně ovšem ovlivňuje kondici řidiče, může vás i připravit o řidičák. V čem se skrývá její nebezpečí a jak se mu bránit?

Cítíte během jízdy slabost, třesou se vám ruce, náhle hůře vidíte? Zlepší se situace, když si dáte něco sladkého? Pak se co nejdříve svěřte lékaři, můžete mít cukrovku. Když vám to potvrdí, asi jen malou útěchou vám bude, že nejste sami. V Česku se počet lidí trpících touto nemocí, odborně diabetes mellitus, pohybuje už okolo 900.000 jedinců. Kolik z nich je zároveň řidiči, statistiky České lékárnické komory už neříkají. Její předseda Lubomír Chudoba ovšem věští, že do roku 2035 diabetem bude trpět už každý desátý obyvatel Česka. I s cukrovkou se ovšem dá v pohodě řídit, jen je třeba dbát pravidel.

Cukrovkář za volantem

Vzhledem k tomu, že s nemocí jsou spojeny zejména u starších řidičů vážné zdravotní komplikace jako infarkt či mozková mrtvice, stává se v takovém případě z auta zbraň. Riziko nehody se enormně zvyšuje – hlavně proto, že potíže související s tímto onemocněním se mohou objevit zcela nečekaně. Z mezinárodní studie Immortal vychází, že riziko vzniku dopravní nehody v porovnání se zdravými šoféry je u cukrovkářů dvojnásobné.

Naštěstí většina diabetiků svou nemoc vnímá a naučila se s ní žít. Co to však znamená, když se chystá pacient s diabetem na cestu? Lékaři tvrdí, že cukrovkář sám nejlépe ví, jestli mu nemoc dovoluje plně se věnovat řízení vozu. Jak však podotýká Helena Hrmová, lékařka interní a diabetologické ambulance Říčany a Vlašim, když má motorista jen drobné pochybnosti, měl by se raději volantu vyhnout.

Neúprosná hypoglykemie

Nejnebezpečnější je pro řízení hypoglykemie, tedy nižší než normální hladina cukru v krvi. Takzvanou přechodnou hypoglykemii, tedy dočasnou nízkou hladinu cukru v krvi, považuje zmíněná studie za hlavní příčinu vyšší nehodovosti diabetiků. Tento stav ovlivňuje pozornost, odhad situace, koordinaci očí s rychlostí reakcí rukou a nohou, což může vést k dopravní nehodě. Ostatně podporují to i statistická data studie: více než dvě pětiny nehod cukrovkářů jsou způsobeny „nedostatečným věnováním řízení“ či „nedodržením bezpečné vzdálenosti mezi vozidly“. Tedy jedněmi z nejčastějších příčin střetů vůbec. Obojí přitom může souviset právě s nižší hladinou cukru v krvi.

Tři čtvrtě hodiny pauza

Co dělat, když to na mě „jde“? V okamžiku slabosti zastavit a takzvaně se nabít, tedy hladinu cukru vrátit na normální hodnotu – třeba limonádou, kostkami cukru nebo případně i injekcemi. „Pacient by měl užít deset až čtyřicet gramů sacharidů, tedy zhruba jedno až čtyři deci slazeného nápoje typu coly či džusu, nebo dvou až deseti kostiček cukru,“ vypočítává diabetoložka Lenka Syčová Kriváňová. Podle ní jedna kostička obsahuje čtyři až pět gramů sacharidů.

Po srovnání hladiny glykemie by měl řidič diabetik dodržet bezpečnostní přestávku alespoň 45 minut, a než znovu nastartuje, znovu si přeměřit glykemii. Teprve pak lze pokračovat v řízení. Ještě lepší ale je rovnou volant předat spolujezdci. Každopádně dobře bude na vznik takové situace upozornit svého lékaře, jenž určí další postup. Může přijít třeba i zákaz řízení.

V hledáčku

Podle novely evropské směrnice z roku 2016 o řidičských průkazech musí šoféři diabetici absolvovat pravidelné kontroly svého zdravotního stavu.

Interval je nastaven individuálně, ovšem mezi dvěma kontrolami nesmí uplynout více než pět let. „Řidiči trpící diabetem a užívající léky, u nichž hrozí riziko vyvolání hypoglykemie, musí navíc prokázat, že rozumí rizikům tohoto stavu a že jej dokážou dostatečně kontrolovat,“ popisuje dopravní expert Roman Budský. Směrnice dále říká, že „řidičské průkazy se nevydají ani neprodlouží jejich platnost žadatelům nebo řidičům, kteří nejsou o hypoglykemii dostatečně informováni“.

Na Slovensku dokonce zavedli do řidičáku nový harmonizovaný kód 500. Ten upozorňuje policisty na řidiče cukrovkáře a umožňuje jim zkoumat jejich

povědomí o možných rizikách. Původně totiž byla odpovědnost jen na posuzujícím lékaři, nově musí svůj aktuální zdravotní stav sledovat i sami řidiči diabetici. „Při silniční kontrole bude hlídka od šoféra vyžadovat lékařské potvrzení, že je v dobrém zdravotním stavu a způsobilý k řízení,“ upozorňuje mluvčí ÚAMK Igor Sirota. Pokud je motorista nebude mít, hrozí mu pokuta ve výši 50 eur, tedy zhruba 1290 korun. V přestupkovém řízení je sankce 100 eur, v přepočtu více než 2580 Kč.

V Česku tak přísní nejsme, speciální harmonizovaný kód 500 jako na Slovensku není zaveden. A posun se ani nechystá. „Nepřipravujeme žádnou změnu týkající se záznamu do řidičského průkazu o tom, že jeho držitelem je diabetik,“ říká Hana Kabourková z Ministerstva dopravy. „Ve výhledu není ani například povinnost mít u sebe při řízení motorového vozidla lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel,“ uzavírá Kabourková.

Pět pravidel pro nižší riziko hypoglykemie při řízení

1. Před jízdou změřte hladinu cukru v krvi. Když je pod 4 mmol/l, nevyjíždějte. Totéž platí i v případě příznaků začínající hypoglykemie nebo tehdy, když se příznaky snížení hladiny cukru v krvi jako zhoršené vidění nebo třes rukou projevily častěji než obvykle.

2. Během delší cesty sledujte glykemické hodnoty pravidelně, alespoň jednou za dvě hodiny.

3. Při řízení se hodí mít v dosahu takzvaný rychlý cukr – slazený nápoj (limonádu, džus, ledový čaj a podobně), kostky cukru nebo glukagonové injekce.

4. Pro dlouhé jízdy se hodí mít spolucestujícího obeznámeného s šoférovým zdravotním stavem, který by tak měl být schopen zjistit nastupující hypoglykemii. A případně i řidiče vystřídat.

5. Souvislost řízení a aktuálního stavu nemoci pravidelně probírejte při návštěvě lékaře.

Cukrovka pod drobnohledem

U zdravého člověka je normální hodnota hladiny glukózy v krevní plazmě 3,5 až 5,6 mmol/l. Pokud jsou její hodnoty nižší, zejména kvůli podávání

léků na snížení vyšších hladin cukru v krvi, nastává hypoglykemie, tedy nízký stav cukru. Takové stavy lékaři diagnostikují od 3,9 až 4,0 mmol/l. Objevují se příznaky jako zhoršené vidění či třes nebo nervozita. Významným ukazatelem snižující se hladiny cukru v šoférově krvi můžou být i jeho duševní funkce důležité pro řízení jako soustředění, klid při řízení a podobně, projevující se už poklesem pod hranici 4,5 mmol/l.

Na profíky přísněji

Zatímco motoristé usedající za volant pouze pro svou potřebu se mohou bez řízení nějaký čas případně i obejít, jiné je to u těch, jež volant živí nebo vůz používají k výkonu své práce. Ti jsou na rozdíl od běžných řízení svázáni nařízeními a musejí se podrobovat pravidelným prohlídkám. A jestliže neprojdou nebo se u nich dlouhodobě projevují i některé potíže spojené s diabetem, mohou o řidičák dokonce přijít.

Pokud šofér bere léky (inzulín, ale i některá antidiabetika pro léčení cukrovky 2. typu), jejichž užívání může vést k hypoglykemii, může dál řídit pouze po splnění několika podmínek:

  • Nemoc neprovázejí komplikace.
  • Během posledního roku diabetik neměl hypoglykemii.
  • Cukrovkář si pravidelně zapisuje hodnoty své glykemie — alespoň dvakrát denně a během řízení.
  • Pacient spolehlivě pozná příznaky hypoglykemie a je si vědom rizik s tím spojených.
  • Porušení těchto pravidel, zejména pokud k hypoglykemii dojde, může vést až k odnětí řidičáku.

Víte, že…

… cukrovka má akutní a chronickou podobu? Při akutní se může objevit například náhlé zhoršení vidění, třes rukou nebo nervozita. U chronických

projevů nemoci hrozí poškození zraku či neuropatie, tedy postupná ztráta citlivosti nohou a poruchy svalových reflexů.

… existují dvě varianty nemoci? Diabetes 1. stupně je vrozený, zatímco 2. stupeň je považován za civilizační chorobu. Obecně je spojen s pokročilejším věkem, ale cukrovkou dnes trpí i velké procento mladších lidí mezi 30 a 50 lety.

… léky na cukrovku mohou negativně ovlivnit schopnost řídit? Jejich potenciál zvýšit riziko vzniku nehody dosahuje až 20 procent.