Cupra e-Racer: Budou závodní auta elektrická?
Nedávno se „Cupra“ stala samostatnou značkou. Do Ženevy přiveze nejen kompletní paletu sériových modelů, ale také svoji představu o čistě elektrickém závodním automobilu. Co bude nabízet?
Svůj zájem o čistě elektrický pohon už automobilky nevztahují pouze na sériová auta určená pro běžný silniční provoz, ale jak dokazuje novinka Cupry, příznačně pojmenovaná e-Racer, také na oblast automobilových závodů.
S elektromobily jsou většinou spojovány nepříliš dobré jízdní výkony, samozřejmě výjimkou jsou například vozy značky Tesla. Jak dokazuje Cupra e-Racer, lze i u elektromobilů dosáhnout vynikajících jízdních parametrů. Ostatně posuďte sami. Dle údajů španělské automobilky dokáže e-Racer zrychlit z klidu na rychlost 100 km/h za pouhých 3,2 sekundy a dále pokračovat až do maximální rychlosti 270 km/h.
Dvanáct tisíc otáček!
Uvedené jízdní výkony má na svědomí čistě elektrický pohon. Skládá se ze čtyř elektromotorů, které jsou uloženy v zadní části automobilu. Jejich výkon ani točivý moment výrobce oficiálně neuvádí. Spekuluje se o 300 až 500 kW. Pouze zdůrazňuje, že motory točí až 12.000 otáček za minutu. Tedy výrazně více, než spalovací motory cestovně-závodních automobilů. I díky tomu si vůz vystačí pouze s redukčním převodem a není tudíž vybaven vícestupňovou převodovkou.
K napájení elektromotorů slouží akumulátor, skládající se z 23 modulů. Každý modul pak obsahuje 264 článků. Celkem je tedy ve zdrojové soustavě vozu použito 6072 článků. Cupra uvádí, že akumulátory vozu e-Racer mají obdobný výkon jako přibližně 9000 baterií pro běžné mobilní telefony. Zajímavé je, že nabíjení baterií na plnou kapacitu údajně nezabere více než 40 minut.
Hmotnost akumulátorů je ovšem značných 450 kg a tvoří tak celou třetinu pohotovostní hmotnosti celého vozu. Aby výrobce dosáhl patřičného rozložení hmotnosti na obě nápravy, které je klíčem k zachování požadovaných jízdních vlastností, rozmístil akumulátory po celé spodní části vozu, přičemž je rozdělil na více subjektů.
Vyšlo se z leona
Při konstruování a návrhu vozu e-Racer vyšli inženýři z vozu Seat Leon, jehož upravený skelet karoserie se stál základem e-Raceru. Karoserie elektrického závoďáku byla samozřejmě dále dodatečně vyztužena, například montáží ochranné ocelové klece.
Při tak vysoké maximální rychlosti hrála hlavní roli také aerodynamika. V jejím případě stojí za pozornost nahrazení klasických vnějších zpětných zrcátek miniaturními kamerami. Provoz za vozem tak řidič sleduje na velkém displeji na palubní desce, který obraz kamer na místě zpětných zrcátek přenáší.
Auto údajně jezdí jinak, než závodní vůz s konvenčním spalovacím motorem. Zejména akcelerace je opravdu rychlá a navíc vůz vyluzuje zvuk, blízký komáru. Možná i proto Cupra mluví o e-Raceru jako o „komáru na asfaltu“. Vůz bude k vidění na letošním ženevském autosalonu na stánku značky Cupra.