Dacia chystá tovární muzeum, bude otevřeno za tři roky
Před rokem 1989 byly rumunské dacie jedny z nejkvalitnějších vozů, jaké šlo v tehdejší ČSSR běžně koupit. Pokud samozřejmě pomineme západní produkci, ta byla dostupná jen ve velmi omezené míře. Pamětníci tvrdí, že úplně nejlepší byly první kusy smontované ještě z francouzských dílů. Pak se z ní stala vysmívaná značka, která chrlila další a další verze původně licenčně vyráběného Renaultu 12. Ten vyjížděl z bran automobilky v Colibasi (dnes Mioveni) od srpna 1969 až do prosince 2006! Zprvu pouze coby sedan a následně kombi, později se objevila vzácná dvoudveřová verze Sport, hatchbacky a několik variant pick-upů s krátkými i prodlouženými kabinami. Ty se v devadesátých letech po pauze začaly dovážet také k nám a na výrobních linkách vydržely ze všech nejdéle.
Dacia, původně Uzina de Autoturisme Pitești (UAP), ovšem začínala produkcí Renaultu 8, který vyráběla v letech 1968-1971. Pak přišla ona řada 1300/1310/1410 s dvouventilovými čtyřválci OHV 1,3, 1,4 a 1,56 l, existovala však i s dvanáctistovkou a hrstka vozů byla vybavena dieselem 1,6 l od Volkswagenu. Do pick-upů se montovaly i naftové devatenáctistovky. Hlavně pro domácí Rumuny jsou tato auta dodnes srdeční záležitostí. Automobilka se pokusila vyvinout i vlastní minivůz, ale 500 Lăstun (jiřička) se vzduchem chlazeným půllitrovým dvouválcem neuspěl, u Tehnometalu v Temešváru jich vzniklo jen 6,5 tisíce.
Svébytnou konstrukci reprezentovala od roku 1996 i řada Nova, po modernizaci pojmenovaná SupeRNova. Liftbacky však svým vzhledem i technikou spadaly spíše do 80. let minulého věku.
Ale to už se začala psát úplně nová kapitola rumunské značky. V roce 1999 se vrátil francouzský Renault, který koupil nadpoloviční většinu akcií firmy a v dalším období svůj podíl navyšoval. Radikální modernizace SupeRNovy nazvaná Solenza byla jen mezitypem, chystal se úplně nový model levného vozu pro rozvojové trhy. Hranatý Logan nakonec uspěl nejen v bývalých socialistických zemích, v Asii, Africe a Latinské Americe, ale i ve vyspělé západní Evropě. Ne každý totiž potřebuje nové auto s výbavou, kterou ani nevyužije,stačí mu praktické vozidlo na běžné ježdění...
Začala nová éra, Dacia dnes nabízí moderní vozy s koncernovou technikou Renaultu včetně malých benzinových turbomotorů a dotykového palubního systému, přitom za velmi rozumné peníze. O úspěchu SUV Duster netřeba pochybovat, coby ojetina si stále skvěle drží cenu. Kdo by to byl před deseti lety řekl? Jenže Rumunům chybí jedna zásadní věc: tovární muzeum. A že by se neměli za skoro půlstoletí existence čím pochlubit, to rozhodně nehrozí. Doufejme, že celá řada postavených prototypů nejen klasických třináctistovek, ale i pozdějších modelů stále existuje a neskončila ve šrotu. Určitě se mezi nimi najde spousta těch, které normální smrtelník ani nezná.
Muzeum vznikne přímo v Mioveni nedaleko Pitesti. Návrhy, jak by měla budova vypadat, jsou také vytvořeny, jde o celkem futuristickou moderní stavbu. Informaci potvrdil už i starosta města, jen přesné místo dosud nebylo vybráno. Několik prototypů Dusteru najdeme v současnosti třeba v technickém středisku Centrul Renault Technologie Roumaine. Včetně vojenské verze, sanitky s vysokou střechou, šestikolového pick-upu Dustruck nebo prodloužené „limuzíny“. Určitě se do nové sbírky přesunou. Má být otevřena k 50. výročí zahájení výroby modelu 1100, tedy za tři roky.