Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Duster TCe 150 Techroad – Vzhůru do vyšší společnosti?

Ondřej Mára Ondřej Mára 20. 11. 2019 • 13:49
37
62
Zobrazit náhledy (37)
Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad

Dacia Duster, jedno jestli první, nebo druhé generace, byla vždy považována především za pracanta. Často mu přitom ale chyběla trocha té elegance, vznešenosti a dynamiky, kterou chce Dacia zprostředkovat kombinací limitované výbavy Techroad a dosud nejvýkonnější motorizace TCe 150.

Design, interiér


Dacia Duster druhé generace není žádnou žhavou novinkou. První jízdy jsme s ní absolvovali již koncem prosince 2017 a koncem ledna 2018 jsme si ji mohli naplno vyzkoušet během klasického testu. Rozebírat designové a technické inovace druhé generace Dusteru by tak bylo jen zbytečným mlácením prázdné slámy.

Místo toho se raději rovnou pojďme podívat na námi testovaný Duster Techroad TCe 150, který je zajímavý hned ve dvou ohledech. Tím prvním je výbava v podobě limitované edice Techroad, kterou Dacia společně s výbavou Prestige řadí na vrchol výbavových stupňů. Jenže ani Duster Techroad není v našem testu poprvé.

Vůbec nejzajímavější věcí na celém autě je tak nakonec jeho motorizace, která patří k tomu dosud nejsilnějšímu, co se pod kapotou Dusteru objevilo. Jedná se totiž o turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1.33 TCe, motor vzešlý ze spolupráce Mercedes-Renault, s nímž jsme se setkali již v několika vozech s rozdílným naladěním výkonu. A většinou jsme odcházeli s velice pozitivními dojmy.

Dacia Duster TCe 150 Techroad

A jinak tomu nebylo ani u Dusteru, pod jehož kapotou je dostupný v naladění 130 a 150 koní. Slabší motorizaci přitom již v květnu otestoval kolega Dusil a silnější připadl na mě. Bohužel se však stále jedná pouze o model s pohonem předních kol, ačkoliv za příplatek 45.000 Kč už můžete obě motorizace doplnit o pohon zadní nápravy.

V každém případě se však zájemci budou muset smířit pouze s manuální šestistupňovou převodovkou. S pohonem 4x4 se však mění podvozek, který při pohonu všech kol dostává nezávislé zadní zavěšení. Vozy s pohonem pouze předních kol si musí vzadu vystačit s nápravou s vlečenými rameny.

Poznáte ho snadno

Začněme nejprve s prvky limitované edice Techroad, kterou na silnicích poznáte skutečně snadno. Duster v této edici totiž zdobí elegantní tmavě červené lakování v odstínu Fusion Red, které doplňují černě lakovaná zpětná zrcátka s červeným pruhem, sedmnáctipalcová litá kola Maldive s červenými středy a stříbrné nápisy „Techroad“ na černém plastu za předními koly.

Navíc nechybí ani stříbrně lakované podélné střešní nosiče nebo stříbrné ochranné plasty na předním i zadním nárazníku. Ve výbavě Techroad to zkrátka Dusteru sluší a se slovy o atletickém a dynamickém stylu v brožuře Dacie lze vlastně souhlasit. U zmínek o dobrodružnosti bych byl ale poněkud zdrženlivý. I s pohonem 4x4 by mi totiž asi bylo líto brát takhle fešáckého Dustera do bláta.

Ne snad proto, že bych terénním vlastnostem druhé generace Dacie Duster nevěřil, ale v edici Techroad už mi zkrátka více zapadá do segmentu módních SUV, která mají oslovit především sympatickým vzhledem před nákupním centrem. A tuto úlohu splňuje Duster ve výbavě Techroad celkem obstojně.

Střet světů

V interiéru ale dochází k malému střetu světů. Dacia se totiž model Techroad skutečně snažila nazdobit a vyparádit, takže mu dopřála třeba stylové kostkované čalounění sedadel, prošívání sedadel i výplně dveří červenou nití, červené rámečky kolem řadicí páky či madla ve dveřích nebo drobné červené detaily na každém výdechu ventilace. Jsou to sice jen drobnosti, ale do stále poměrně jednoduchého a účelného designu interiéru vnášejí pořádnou dávku sofistikovanosti. Stejně jako digitální volič automatické klimatizace, který se díky své robustnosti snadno ovládá, a přesto nepůsobí humpolácky.

Z technologické výbavy pak potěší chytrý sedmipalcový multimediální systém, který nabízí celkem slušnou svižnost i rozlišení. Grafika menu však nepůsobí zrovna nejmodernějším dojmem. Situaci však do velké míry zachraňuje přítomnost systémů Android Auto a Apple Car Play, díky nimž je soužití se systémem podstatně snazší. Jen škoda, že kvůli umístění USB portu nad obrazovkou jsem musel neustále bojovat s volně poletujícím kabelem.

Dacia Duster TCe 150 Techroad

Multimediální systém je navíc schopný nabídnout i výhled na 360stupňové okolí vozu, a to díky kamerám rozmístěným v masce, zadním nárazníku a zpětných zrcátcích. Jakmile si tedy na ovládání systému a jeho možnosti zvyknete, budete si parkování s Dusterem vyloženě užívat. V terénu pak přijde systém vhod například při manévrování v nepřehledném místě.

Po praktické stránce

Po stránce praktičnosti se ale s výbavou Techroad nic zásadního nezměnilo. Duster stále nabízí dostatek místa v obou řadách sedadel, ačkoliv hledání ideální pozice za volantem není nejsnazší. Volant je sice nastavitelný ve dvou směrech, minimálně po stránce teleskopického nastavení však není rozsah zase tak oslnivý. Za volantem se však sedí příjemně vysoko a potěší i slušný výhled do okolí.

Na zadních sedadlech pak není Dacii Duster co vyčítat. Vlastně jsem si dlouho nemohl vzpomenout, kde jsem měl naposledy tolik místa nad hlavou a před koleny. I když jsem seděl sám za sebou, kolem sebe jsem měl v každém ohledu místa víc než dost. Díky bohatému prosklení navíc Duster působí i příjemně vzdušně a prostorně.

Zavazadlový prostor nabídne standardní objem 445 litrů, po sklopení sedadel se však dostáváme na podstatně zajímavějších 1478 litrů. Sedadla se však bohužel nedají sklopit do roviny a k samotnému prostoru kufru jsem měl také pár výhrad. Například u zadního čela chyběl dostatečně dlouhý koberec čalounění, takže místy prosvítaly plechy karoserie.

Dacia Duster TCe 150 Techroad

Při ukládání nákladu navíc člověk cítí, že mezi plechem a kobercem je jen tenounká izolační vrstva. Osobně bych tak měl zřejmě trochu strach házet do kufru věci hlava nehlava, aby nedošlo k nějakému poškození nákladu nebo samotného vozu. A když jsme u nakládání, osobně mi poněkud vadil i omezený pohyb plata zavazadlového prostoru, které snad i trochu zbytečně komplikuje přístup do zadní části zavazadlového prostoru.

Výsledek napůl cesty

Ve výsledku na mě tak Duster Techroad působil jako takový zvláštní kompromis. Snaha Dacie o pozvednutí dojmu z interiéru je skutečně působivá a člověk si zprvu nemá nač stěžovat. Jakmile však začnete v autě trávit trochu víc času, rychle si uvědomíte, že tahle změna charakteru zůstala na půl cesty. Z Dustera je totiž pořád cítit cílení na jednoduchost a dostupnost.

Ať už se budeme bavit o takřka všudypřítomných tvrdých plastech, občas nějaké té výraznější spáře, jednoduché a úzké loketní opěrce nebo podivně malých a mnohdy nepraktických odkládacích prostorech. Dodnes mě třeba nepřestává iritovat ta podivná mistička před ruční brzdou, která plní roli záslepky ovládání pohonu 4x4. Odložit se do ní dá nanejvýš pár drobných, ale dostat je zase ven je úkol pro někoho s hodně dlouhými nehty. A využití pro malou kapsu pod ovládáním zrcátek jsem také dodnes nenašel. Stejně jako pro úzkou poličku před spolujezdcem, potaženou neklouzavým povrchem, z níž mi ale stejně vše po prudké akceleraci popadalo.

Motor, jízdní vlastnosti


Starý známý

Jak už jsem naznačil v úvodu, pod kapotou je ukryt poměrně dobře známý motor 1.33 TCe, který vznikl za spolupráce značek Renault a Mercedes-Benz. Tato motorizace se objevuje u celé řady modelů z produkce této aliance, ovšem v rámci Dusteru je naladěna na výkon 96 kW (130 k) nebo 110 kW (až 150 k).

My jsme tentokrát dostali možnost otestovat silnější pohonnou jednotku, vybavenou přímým vstřikováním, nabízející maximální výkon 110 kW (150 k) při 5.250 ot./min. a nejvyšší točivý moment 240 Nm již při 1.700 ot./min. Motor pak prostřednictvím tradiční manuální šestistupňové převodovky posílá točivý moment pouze na přední nápravu, za příplatek 45.000 Kč je však možné dostat i pohon všech kol.

I bez čtyřkolky však Duster TCe 150 nabídne dosud nejvyšší výkon a s ním i nejlepší dynamické parametry. Akceleraci z 0 na 100 km/h totiž zvládne v čase 10,4 sekundy, zatímco se čtyřkolkou mu to trvá o 0,2 sekundy déle. Maximální rychlost pak dosahuje až 200 km/h, zatímco u čtyřkolky „pouze“ 196 km/h.

Dacia Duster TCe 150 Techroad

Pokud vám jde tedy pouze o dynamiku, může být model s pohonem pouze předních kol tím pravým řešením. Absence poháněné zadní nápravy se navíc příjemně projevuje i na spotřebě, ta by měla být v kombinovaném režimu o 0,3 až 0,4 litru nižší. Podle automobilky by měl totiž Duster TCe 150 jezdit v průměru za 6 až 6,1 litru. My jsme ale v praxi jezdili za nějakých 7,5 litru. Na obranu Dusteru však musím dodat, že jsme ho moc nešetřili. S lehkou nohou by tak neměl být problém pohybovat se většinu času pod hranicí sedmi litrů.

Překvapivě mrštný

Duster s výkonem 150 koní se totiž ukázal být překvapivě mrštným a nebojím se říci i relativně zábavným společníkem. Přeplňovanému motoru se sice příliš nechtělo z dolního spektra otáček, ovšem po překonání 2.500 ot./min. krásně ožil a radostně táhnul až na hranici 6.000 ot./min.

Zvuková kulisa je sice díky evidentně slabšímu odhlučnění horší, než jak si motor pamatuji z ostatních Renaultů (o nových Mercedesech nemluvě). Přesto motoru nechyběla radost ani hravost, kterou umocňovala velice příjemně fungující šestistupňová převodovka. U řazení mě však zamrzel poměrně silně pískající spojkový pedál, což bych u auta s nájezdem zhruba 5.000 km rozhodně nečekal.

Díky relativně měkce a komfortně nastavenému podvozku navíc dokáže být nový Duster celkem svižný i na rozbitých okreskách, kde dokáže spolehlivě obrousit většinu nerovností. Ostatně i při nazutých sedmnáctipalcových litých kolech stále obouvá celkem vysoké pneumatiky Bridgestone Dueler H/P s rozměrem 215/60. Jednodušší zadní náprava s vlečnými rameny se většinu času chová víc než kultivovaně a jediné zaváhání lze zaznamenat až při razantním vymetání zatáček a svižnější jízdě po nerovnostech, kde jsou cítit drobné tendence uskakovat.

Dacia Duster TCe 150 Techroad

Poněkud nepříjemným překvapením byl ale pohled za zadní lité disky, za nimiž se i u nejsilnějšího Dusteru ukrývají pouze bubnové brzdy. Ty sice nabízejí lepší odolnost při jízdě v terénu a proti kotoučovým vydrží i delší namáhání, ovšem u vrcholné motorizace jsem očekával kotouče. V praxi se ale ukázalo, že zvolená kombinace na zhruba 1300 kg vážící vůz bohatě stačí.

Závěr


Závěr

Jak je nejspíš z předešlých odstavců patrné, Dacia Duster Techroad TCe 150 už není jen tím obyčejným pracantem, do něhož budete bez rozmyslu nastupovat s botami od bláta a s nímž budete jen součástí masy v pravém pruhu dálnice. Limitovaná edice Techroad nabízí skutečně stylovou kombinaci výbavy a drobných designových doplňků, které posouvají Duster na vyšší úroveň. Motor o výkonu 150 koní pak zase bohatě stačí na celkem svižné přesuny po městech, dálnicích i okreskách.

Stále se však jedná „jen“ o Duster, na což by nikdo neměl zapomenout. V kufru ho prozradí nepříliš poctivé čalounění, interiér sází především na tvrdé plasty, spojkový pedál zlehka pískal již při 5.000 km a odhlučnění motoru i aerodynamického hluku rozhodně nepatří k těm nejlepším.

A i když jsem si Duster Techroad TCe 150 poměrně užíval, stále jsem si uvědomoval, že to nebude ideální odpověď pro každého. A pak přišel pohled na ceník. Během současné zimní akce na skladové vozy sice můžete pořídit Duster Techroad TCe 150 kW/150k s pohonem 4x2 za 375.900 Kč, nicméně mimo akci se cena pohybuje okolo 420.900 Kč.

U našeho testovaného modelu je navíc potřeba připočíst ještě celkem slušný výpis příplatkové výbavy, ve které nechybí například automatická klimatizace (+8.000 Kč), kamerový systém Multiview se čtyřmi kamerami (+8.000 Kč), rezervní kolo (+2.000 Kč), vyhřívaná přední sedadla (+6.000 Kč) a příplatek za metalický 13.900 Kč. Pokud by tedy Duster nebyl v akci, pohybovala by se cena nad hranicí 460.000 Kč. A v této cenové relaci už lze najít řadu zajímavých konkurentů.

Rozhodně tím ale nechci říci, že by byl Duster Techroad TCe 150 špatným autem. To rozhodně ne. Pokud toužíte po vyšší světlé výšce, robustnosti, víc než slušném výkonu, příjemně naladěném podvozku, prostorném interiéru a špetce nonšalance, může se jednat o zajímavou volbu.

Osobně mi ale Duster stále dává větší smysl především v roli nezdolného pracanta, který nabízí velice působivý poměr cena/ výkon a všichni od něj očekáváme i spolehlivost a jistou blbuvzdornost. I třeba za cenu méně sympatického exteriéru a interiéru. Pak se dá totiž Duster se 150koňovým motorem sehnat již od 340.900 Kč – a to ve střední výbavě Comfort.

Nejlevnější verze modelu 264.900 Kč (Dacia Duster Access TCe 74 kW/110 k S&S)
Základ s testovaným motorem 340.900 Kč (Dacia Duster Comfort 110 kW/150 k S&S GPF – akční ceník)
Testovaný vůz bez příplatků 375.900 Kč (Dacia Duster Techroad 110 kW/150 k S&S GPF – akční ceník)
Testovaný vůz s výbavou 399.900 Kč (Dacia Duster Techroad 110 kW/150 k S&S GPF – akční ceník + příplatky

Plusy

  • Motor
  • Vzhled edice Techroad
  • Příjemně působící interiér
  • Prostornost
  • Jednoduchost
  • Pocit bytelnosti

Minusy

  • Vyšší cena
  • Místy okatá lacinost
  • Vyšší hluk v interiéru  

Související články

Zobrazit celý článek
Témata
Dacia Duster TCe 150 4x2
Cena základní sestavy 375 900 Kč
Výbava základní sestavy Manuální klimatizace, Tempomat s omezovačem rychlosti, Přední mlhové světlomety, Elektrické ovládání předních oken, impulzní u řidiče, Elektrické ovládání zadních oken, Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Kožený volant, Kliky v barvě karoserie Kč
Cena testované sestavy 399 900 Kč
Výbava testované sestavy Systém sledování mrtvého úhlu, Zadní parkovací senzory, Zadní parkovací kamera, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče s manuálně nastavitelnou bederní opěrkou a loketní opěrkou integrovanou v sedadle řidiče, schránka pod sedadlem spolujezdce, Multimediální a navigační systém Media Nav Evolution 3.0 (navigace se základním mapovým pokrytím, Bluetooth® handsfree s funkcí audiostreaming, rádio s ovládáním pod volantem, digitální příjem rádia DAB, vstup USB, Jack), Podélné střešní lišty v barvě chromu se saténovou úpravou, Látkové čalounění, Zatmavená zadní okna, Disky kol z lehkých slitin 17", design Maldive, Automatická klimatizace (+8.000 Kč), Kamerový systém Multiview se 4 kamerami (+8.000 Kč), Rezervní kolo (+2.000 Kč), Vyhřívaná přední sedadla (+6.000 Kč), Metalický činí (13.900 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1332
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.3 / 5.3 / 6
Emise CO2: 138
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 445 / 1478
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1309 / 453
Rozměr pneu: 215/60 R17
Dacia Duster TCe 150 4x2
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4341
b) šířka (mm): 1804
c) výška (mm): 1693
d) rozvor (mm): 2674
e) rozchod vpředu (mm): 1563
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 860
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1416
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 590
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

lebo autor
| 25. 11. 2019
Testu píše, že Šuster je vnútri veľkoryso veľký.
A to je lož
Avatar - 2mato
Re: Duster
| 22. 11. 2019
nuž si zvyknuty na chut po otackach z atmosfery... to u turba nedostanes bezne, tam dostanes ine veci...

k tomu vykonu dokky mal este klasicku 1.6 8V myslim, alebo nie ? duster vazi 1300 kg a dokky tak 1100 ... tie 84kw su od nissanu a su vyborne, asi si mal nejaky sahly kus... mozno ta hmotnost dusteru... mne sa v dokkeri lubila aj 1.5dci tiez isla vyborne na udavane parametre
Duster
| 22. 11. 2019
Přidám taky svoj názor..:)
doma mám Prestige 1.6/84kW, měl jsem Dokkera 1.6/75kW a je zvláštní, jak byly motory rozdílné.. Duster při "závodu" s Dokkerem totálně nestíhal, ta 1.6 v Dusteru je a byla fakt mrtvá (2x reklamace na výkon motoru, 2x uznáno).
Ale k té 150k variantě.. jezdil jsem pár desítek kilometrů a muj poznatek, jako.. hýbe se to. Ale chybí mi nějaká dravost, přijde mi to zrychlení takové mdlé, nic se neděje a máš tam stopade, OK.. Kupovat ten motor je blbost. Radši bych z ruského trhu benzinový 2.0 + klasickej automat. :D
Avatar - 2mato
Re: Re: Re: Re: Re: Re: 1,3¯
| 22. 11. 2019
to si myslim tiez, no oficialne nic nazaznelo a myslim, ze nissan na to ani nemá aby sa odlucil... renault ho zachranil len na chvilu, ideove poskodenie bolo vacsie a ukazalo sa az po case, teraz si to konecne uvedomili, ked sa ostatni japonci za posledne roky prebrali aj v EU prave japonskym pristupom ... na ten nissan za poslednych 15r zabudol

renault nissan je velmi dobry priklad niecoho co sa nemalo spajat, dvoch veci uplne odlisnych... v konstalacii takejto aliancie spatné, jediny kto profitoval bol renault z dlhodobeho hladiska, to ze nissan mozno nespadol na hubu ako profit neratam... nasiel by sa aj niekto iny, nie len renault
Avatar - 2mato
Re: Re: Re: Re: Re: 150ps?
| 22. 11. 2019
cakal som, ze sa vyhovoris na prevodovku... porovnavas dve konkretne auta, tak aj s prevodovkou aku mali láskavo... to, ze mala audi len 5kvalt smola, ide o celok a dacia ma tak lepsie pruzne zrychlenie na kvalty a aj celkovo 60-100 a 80-120 teda to co realne pouzivas... nie 0-100 (v preklade ide ta dacia ovela lepsie nez naznacuje udaj 0-100)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku