Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia Logan MCV 1.5 dCi – Pracant z východu

Aleš Jungmann Aleš Jungmann 6. 11. 2013
33
286
Zobrazit náhledy (33)
Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan Dacia Logan
Stane se velké, levné kombi od Dacie hvězdou českých silnic? Vyzkoušeli jsme jej s naftovým motorem.

Zeď se sama neomítne, střecha nepokryje a plynový kotel také jenom tak z ničeho topit nezačne. Aby se tak stalo, musí k vám přijet šikovný živnostník a postarat se o to. Asi těžko bude potřebné vybavení vozit autobusem nebo taxi, potřebuje auto - velké a levné. Doma na něj pak čeká rodina, toužící po výletech, nebo návštěvách příbuzných. Nechce jezdit v ojetinách ani dodávkách, navíc peněz není nikdy nazbyt, takže by se hodila i tovární záruka. A ideálně co nejdelší.

Když se nad tím zamyslíte, jde o velmi obtížný úkol. Živnostník nebo malý podnikatel potřebuje levné „pracovní“ auto, navíc je pro něj pořizování druhého „nepracovního“ vozu často mimo ekonomickou realitu. Střetávají se zde proto většinou protichůdné požadavky, ze kterých čím dál častěji vychází jako vítěz zástupce od Dacie. A právě její superlevné kombi Logan MCV nové generace má velkou šanci ukousnout další velký kus prodejního koláče.

Veliký tvrďák

Automobil oproti minulé generaci viditelně zcivilněl a přišel o svou dodávkovistost. Líbivý design doplňuje výrazně kvalitnější a hezčí interiér, v našem případě doplněný o barevnou dotykovou obrazovku. Rovnou vedle ní je zdířka pro USB, takže flashdisk bude trčet z palubní desky. Ale zaplaťpánbůh za ní, USB není samozřejmostí ani u Bentley Flying Spur.

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni
 

Tvrdé plasty hrají výraznou přesilovku, potěší však například příplatková loketní opěrka (+ 2500 Kč) s náznakem polstrování. Doposud byly jedinou možností pro odložení lokte dveře s tvrdou výplní. Levnost provedení je patrná z celé řady detailů a to ani nemusíte bouchat nápadně tenkými dveřmi. Tak například vnitřní zpětné zrcátko je uchyceno na poddimenzovaném kloubu, takže když jej přepínáte do „nočního režimu“, zjistíte, že odpor páčky je mnohem větší, než dokáže kloub snést a vy si tak zrcátko vždy musíte nastavovat znovu. Zajímavostí (a dnes už vlastně téměř raritou) je tlačítko klaksonu na levé páčce pod volantem, nesklopný klíček či nezakryté kosmetické zrcátko ve stínítku. Víko motorového prostoru, podpírané plynokapalinovou vzpěrou, vypadá v této souvislosti trochu jako by se na Loganu MCV objevilo omylem.

Ovládání oken zůstalo u klasického konceptu „všechno ve středu“, tedy jak cestující vpředu tak vzadu najdou ovladače uprostřed vozu na středovém panelu, respektive tunelu. Dvoupolohové ovladače a tedy i automatický dojezd oken se (podle očekávání) nekoná. Interiér se může pochlubit výbornou prostorností, což není při pohledu na siluetu vozu žádným překvapením.

Odkládací prostory nejsou sice nikterak vystlány, zato jich je celá řada. Líbí se nám měkké zadní části opěradel v první řadě, navíc doplněné o kapsy na dokumenty. Místo háčků na kabáty najdeme ve střeše v prostoru zadních sedadel čtyři zakrytá oka, sloužící k lepšímu uchycení nákladu v kufru. Místa je ve všech ohledech dostatek, proti vyšší předchozí generaci ubylo několik centimetrů nad hlavou. Přesto jsme nad zadním sedákem naměřili stále slušných 970 mm. Když už jsme u sedáků: jejich polstrování je velmi měkké, což nemusí být každému příjemné.

Velmi důležitou částí vozu je zavazadlový prostor a proto se u něj chvíli zdržíme. V klasickém uspořádání má největší využitelnou délku (tedy nejen koberec, ale i část plastové ochrany) 109 centimetrů, šířka mezi podběhy činí 99 cm. Ve výklencích za koly jsme naměřili maximální šířku 134 centimetrů, umístění nákladu zde však může komplikovat nekrytý hever, tažné oko a klíč. Výška nakládacího otvoru je 80 centimetrů, mezi platem a podlahou jsme naměřili 53 centimetrů. Nakládací hrana je u nenaloženého vozu ve výšce 60 centimetrů nad zemí, což se při nakládání těžkých břemen hodí. Nosnost vozu 662 kilogramů je velkorysá.

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni
 

Jízda a spotřeba

Pod kapotou pracuje přeplňovaná vznětová patnáctistovka 1.5 dCi o výkonu 66 kW. V ceníku najdete i o 11 kW a 20 N.m slabší verzi, cenový rozdíl pět tisíc korun je však tak malý, že o ní nemá smysl ani uvažovat. Dacia zde těží z povedené konstrukce motoru, který sice není kdovíjak utlumen, ve své kategorii se však jedná o nadprůměrnou techniku (jinak by si ji Mercedes-Benz asi těžko vybral) a tak na palubě není při volnoběhu nadměrný hluk. Pečlivější utlumení motoru i podvozku by cenu zvýšilo, Logan proto nikdy nebude automobil na pohodlné cestování. Tato nevýhoda se projeví hlavně v dešti, kdy odstřikující voda bubnuje na spodek vozu.

Dynamický projev motoru nás potěšil už dříve v testu Sandera Stepway, až se nám nechtělo uvěřit, že pod kapotou „žije“ jenom 66 kW. Turboefekt existuje pouze v malé míře, kousek pod dvěma tisíci se motor nadechuje, přičemž uvadat začne o dva tisíce otáček výš. Omezovač jej zastaví na 4.800 min-1, otáčkoměr sdílený s benzinovými verzemi je cejchován do sedmi tisíc. Ve stokilometrové rychlosti jste na pátý, nejvyšší převodový stupeň přesně na otáčkách špičkového momentu 220 N.m. Co se týče spotřeby, nevěřte udávaným hodnotám, jezdit dlouhodobě pod čtyři litry na 100 km opravdu nejde. Ekojízda po okresce znamená čtyřlitrovou spotřebu, ve městě jsme jezdili za šest litrů a průměrně počítejte se zhruba pěti, pěti a půl litry nafty.

Automobilu by slušela šestistupňová převodovka, přece jenom pětistupňový manuál má jednotlivé rychlosti poměrně daleko od sebe a tak ve městě musíte jezdit na trojku a na pětku se vůz při 90 km/h ještě trochu dusí. Samotná mechanická stránka je v pořádku, páka se v kulise pohybuje sice trochu strnule, ale alespoň nekvrdlá.

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni
 

Podvozek je na patnáctipalcových kolech s vysokým profilem velmi měkký a poddajný, při rychlých změnách směru prázdný Logan MCV znatelně znervózní a má tendenci k „roztancování“. Zde se standardně dodávané ESP opravdu může hodit. Velmi nám vadil výkon hlavních světlometů (xenony či dokonce bixenony Dacia nenabízí), které i v nejvyšší poloze, které manuální nastavení umožňuje, svítí jenom pár metrů před auto a světelný kužel je velmi nerovnoměrný a slabý. Bez jakékoliv nadsázky lze říci, že kdejaká ojetina svítí v porovnání s novou Dacií lépe.

Ano, ale...

Ať vám je Logan MCV sympatický nebo ne, musíte uznat, že vzhledem k pořizovací ceně již od 179.900 Kč jde o velmi dobrou nabídku. Na druhou stranu, testovaný exemplář se s částkou 332.900 Kč nebezpečně blíží dvojnásobku této hodnoty. Pravda, za stejné peníze žádné jiné velké kombi s turbodieselem nepořídíte (leda sesterské Lodgy), oproti výborné nabídce základní verze to už ale nevypadá tak lákavě.

I když... nestali jsme se opět obětí marketingových triků? Pokud se podíváte do ceníku, zjistíte, že k autu za 180.000 korun s benzinovou dvanáctistovkou o výkonu 54 kW nelze přikoupit klimatizaci nebo autorádio. Ty jsou k mání až o výbavu výš, tedy k ceně 194.900 Kč je nutné připočíst ještě 20.000 korun za paket Cool Music s manuální klimatizací a rádiem. Výsledných 214.900 Kč je proto zřejmě nejnižší myslitelná částka, kterou budete muset zaplatit, pokud nekupujete Logan MCV vysloveně jenom jako pracanta do firmy. Pro srovnání, Clio Grandtour s motorem 1,2 l/54 kW vyjde na 245.000 Kč, za klimatizaci a autorádio připlatíte dalších 25.000 korun.

dacia testy nizsistredni dacia testy nizsistredni
 

Není sporu o tom, že Logan MCV bude mít úspěch. Díky přepracovanému designu a novým prvkům v interiéru totiž už nevypadá, na rozdíl od předchozí verze, jednoznačně užitkově. Na druhou stranu přišel o 700litrový zavazadelník, přes „gigantické záležitosti“ má Dacia nyní již zmíněné užitkověji zaměřené MPV Lodgy. Logan MCV zkrátka dospěl…

360p240p480p720p

Nejlevnější verze modelu179.900 Kč (1.2 16V / 55 kW Access)
Základ s testovaným motorem284.900 Kč (1.5 dCi / 66 kW Arctica)
Testovaný vůz s výbavou332.900 Kč (1.5 dCi / 66 kW Arctica)

Plusy

  • Nízká pořizovací cena
  • Prostorný interiér i zavazadelník
  • Standardně tříletá záruka

Minusy

  • Lacině působící interiér
  • Nízký výkon světlometů
  • Horší jízdní vlastnosti

Foto: Petr Homolka

Témata
Dacia Logan MCV 1.5 dCi
Cena základní sestavy 284 900 Kč
Výbava základní sestavy nárazníky v barvě vozu, plechová 15“ kola, airbag řidiče, posilovač řízení, palubní počítač, mlhovky, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, manuální klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná boční okna vpředu, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, kapsy na zadních stranách předních sedadel, výškově stavitelný volant, autorádio s CD, USB a MP, bluetooth atd. Kč
Cena testované sestavy 332 900 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+ 10.500,-), litá kola (+9.000,-), tempomat + kožený paket (+9.000,-), elektrické ovládání bočních oken vzadu (+3.000,-), loketní opěrka (+2.500,-), zadní parkovací čidla (+6.000,-), navigace (+6.500,-), rezerva (+1.500,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 220 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 173
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.2 / 3.5 / 3.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 573 / 1518
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1033 / 662
Rozměr pneu: 185/65 R15
Dacia Logan MCV 1.5 dCi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4492
b) šířka (mm): 1733
c) výška (mm): 1519
d) rozvor (mm): 2634
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1420
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 570
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Křáp, u kterého je zajímavá jen cena
| 20. 12. 2015
Ako všetko naokolo tak aj autá sa vyvíjajú. Stačí sa pozrieť na kvalitu 1. generácie Dacie Logan, tá bola fakt ako pozliepaná z rôznych lacných dielov od Renaultu (toto medzigeneračné porovnanie platí aj v rámci Thalie). A dnes jednoduchý a účelný design ako v exteriéry tak aj v interiéry, omnoho lepšia výbava, viac pohodlia a vyššia celková kvalita spracovania. Samozrejme od takéhoto auta nemôžete čakať zázraky. Ľudia si ho kupujú už s vedomím, že veľa vecí v ňom je podriadených cene. Chcú proste lacné, veľké auto a jednoduchosť riešení bez zbytočnej elektroniky. A to Dacia Logan MCV má a preto si našla miesto aj v mojej garáži. Škoda však verzia benzín/lpg zmizla z oficiálnej ponuky a LPG mi do neho museli externe cez Daciu dorábať. Cenovo to vyšlo lepšie ako testovaný diesel (10 000 €, t.j. asi 270 000,- Kč). Lacné auto a naviac jazdí skoro zadarmo. A čo viac človek môže chcieť.
Křáp, u kterého je zajímavá jen cena
| 15. 11. 2013
poprosil bych informaci, ktere auto za vic penez, rekneme treba 250 000 je lepsi a bezpecnejsi
dekuji
Moc pěknej videotest na pokračování
| 10. 11. 2013
Dacia Lodgy...od kolegů ze Slovenska [odkaz]
Jak a pro koho konkurence
| 9. 11. 2013
aktuální Sandero Stepway vypadá za ty prachy dost sexy :yes:
Jak a pro koho konkurence
| 9. 11. 2013
je rozdíl koupit olítanou A6 na leasing a vytopit 200 na dřevo a vzít Dačku...sociální status bude na špici i s volítanou a nesplacenou olympiádou....ale takhle uvažuje jen vocas.....

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku