Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dacia Spring Cargo Electric 45 – Městský pracant do zásuvky

Ondřej Mára
Diskuze (84)

Čistě elektrická Dacia Spring dostala nové značení, ve verzi Cargo navíc přišla o zadní sedačky a cílí především na pracanty, kteří většinu času tráví ve městě.

Design, interiér


Když se řekne „nejlevnější elektromobil na českém trhu“, většině z nás se nejspíš automaticky vybaví Dacia Spring. Výhradně elektrický hatchback s délkou 3734 mm, který vychází z modelu původně určeného pro čínský trh, už je na evropském/českém trhu přítomný pár let. Ostatně první kousek jsme si na Auto.cz vyzkoušeli koncem roku 2021 a cenou ho zatím žádný konkurent porazit nedokázal. Co se ale od té doby změnilo?

Předně musíme zmínit přechod značky Dacia na nová loga a symboly, což je dobře patrné už při prvním pohledu na masku. Klasický symbol s nápisem Dacia nahradil moderní symbol s označením DC a dvojicí zdvojených přerušovaných linek, které elegantně navazují na světla denního svícení. Hlavní světlomety s klasickou halogenovou žárovkou, jejichž výkon je spíš průměrný, jsou totiž oddělené a umístěné nepatrně níž. Zásuvka nabíjení se stále nachází za logem automobilky, kryt se ale nově odklápí do strany.

Náš testovaný vůz, v užitkové verzi Cargo, je ve standardu lakován bílou barvou Kaolin, má zpětná zrcátka i kliky dveří v černé barvě a přední masku chladiče zdobí již zmiňované prvky v bílé barvě. Žádné barevné ozdobné dekory, jak je známe z testu osobní verze, zde nečekejte. V podbězích pak vidíme 14“ ocelová kola, kterým zajímavější vzhled propůjčují chytře vymyšlené kryty.

Lehkou změnou prošla také záď, kde tradiční logo nahradil jednoduchý nápis Dacia v novém stylovém fontu automobilky. Malé tlačítko otvírání zavazadelníku se přesunulo níž k hraně dveří, ze které zmizel chromovaný dekor. Zadní nárazník je nelakovaný a přišel také o stříbrný dekor kolem mlhovky, nově se do něj ale přesunula couvací kamera, která byla původně integrována do loga.

Dacia Spring Cargo Electric 45 Dacia Spring Cargo Electric 45

Nejmenší dodávka

Zatímco tradiční Dacia Spring drží titul nejlevnějšího elektromobilu na českém (a zřejmě i evropském) trhu, nyní testovaná verze Cargo se může pochlubit statutem jednoho z nejmenších užitkových vozů na trhu. To je ostatně dobře patrné již po prvním otevření zadních nebo pátých dveří.

Za přední řadou sedadel je totiž umístěna plechová/drátěná přepážka, oddělující pouze dvoumístnou kabinu od nákladového prostoru. Ze springu totiž mizela druhá řada sedadel, místo které vidíme jen ložnou plochu s délkou 1172 mm a šířkou 931 mm mezi podběhy. Ke cti automobilky se ale sluší dodat, že nabíjecí kabely lze snadno strčit za přední sedadla, takže ze zavazadelníku o objemu 1000 litrů zhola nic neubírají. Řidič má k dispozici také čtyři prakticky (pod kobercem) ukrytá oka pro bezpečné upevnění nákladu, ten však může mít maximální hmotnost pouze 358 kilogramů. Na takovou nosnost by měla být dimenzována podlaha zavazadelníku.

Díky ponechání zadního páru dveří a nízké hmotnosti pátých dveří, se kterými se dá manipulovat velmi lehce, je nákladový prostor dobře dostupný. Nabízí se ale otázka, proč automobilka alespoň nezalepila zadní okna neprůhlednou fólií, aby nebyl náklad příliš na očích. Stejně tak úsměvné je ponechání elektrického ovládání stahování zadních oken. Z užitkového springu je zkrátka cítit důraz na lacinou přestavbu bez nutnosti cokoliv znovu vymýšlet, opravovat nebo předělávat.

Z parametrů nákladového prostoru i pohonného systému, ke kterému se teprve dostaneme, je nicméně celkem dobře patrné, že Dacia Spring Cargo nebude zrovna velkým stěhovákem pro citlivé/dražší náklady a delší cesty. Uplatnění si lze představit především pro služby jako je rozvážka jídla, nákupu či prioritních zásilek po městě, maximálně jeho přilehlém okolí.

Vylevněný, ale funkční

Od nákladového prostoru se ale ještě na chvilku přesuňme do přední kabiny, která se od civilního modelu zas tak moc nezměnila. Automobilka ale z pochopitelných důvodů ubrala dekory a vyměnila původní logo na volantu za moderní nápis Dacia. Tím ale velké rozdíly zřejmě končí.

Startování se tak stále provádí klíčkem (což působí u elektromobilu zkrátka absurdně), pořád si nenastavíte sloupek řízení, rozhodně si nezapnete vyhřívání sedačky, všechny plasty jsou tvrdé, zvuk zámků/zavírání dveří působí jako návrat do osmdesátek, atd.. Spring Cargo zkrátka nemá šanci zapřít důraz na nízkou cenu, což ale nemusí vždy vadit.

Kabina totiž působí robustně, takže by mohla něco vydržet. Nabízí také celkem dost odkládacích prostor, klimatizaci ve standardu a jednoduchou ergonomii ovládacích prvků. Hledání ovladače palubního počítače, který se ovládá malým tlačítkem ve středu pravého budíku, mi ale dalo zabrat. Hledat nějaké informace za jízdy je tedy poněkud krkolomné. Docela mě zamrzela také absence ovládání přehrávaných multimédií na volantu, ačkoliv příprava na daná tlačítka je na něm zřetelně vidět.

U testovaného vozu ale potěšil paket Multimédia za 12.500 Kč, který přináší multimediální a navigační systém Media Nav Evolution. Jeho rozhraní i grafika jsou spíše jednodušší, výstup reproduktorů je poněkud plochý a výkonnostně také nikam nespěchá, potěší ale slušná spolehlivost i podpora konektivity Apple CarPlay a Android Auto. V rámci paketu navíc řidič získává i couvací kameru, která je příjemným doplňkem jinak standardních zadních parkovacích asistentů.

Dacia Spring Cargo Electric 45 Dacia Spring Cargo Electric 45

Výhled z kabiny je přitom celkem solidní, poněkud retro je však nutnost nastavovat zpětná zrcátka tyčinkou po obou stranách, od čehož si nejspíš většina z nás již dávno odvykla.

Látkou čalouněná sedadla jsou příjemná, při celkové šířce automobilu pouze 1579 mm ale nepřekvapí, že máte ke spolujezdci opravdu velmi blízko. Hledání ideální polohy za volantem pak poněkud komplikuje již zmiňovaný pevný sloupek řízení, nasedání a vystupování je ovšem díky vyšší světlé výšce pohodlné.

Motor, jízdní vlastnosti


Chvíli mu to trvá

Zatímco osobní Dacia Spring už je dnes dostupná s výkonnějším pohonným ústrojím Electric 65, verze Cargo zůstává u pohonného ústrojí Electric 45, se kterým jsme se setkali již v roce 2021. Pod přední kapotou je tedy elektromotor o nejvyšším výkonu 33 kW (44 k), jehož nejvyšší výkon by měl být dostupný v rozmezí 3000 až 8200 otáček. Nejvyšší točivý moment 125 m pak automobilka slibuje v rozmezí 500 až 2500 otáček za minutu.

Ačkoliv je pohotovostní hmotnost pouze 935 kilogramů, čímž Dacia Spring Cargo strčí do kapsy i Mazdu MX-5 první generace, čtyřiačtyřicet koní vytáhne užitkovou dodávku z 0 na 100 km/h za 19,1 sekundy. Maximální rychlost užitkové verze je navíc omezena pouze na 110 km/h, což jen potvrzuje skutečnost, že tohle auto za hranice města příliš nepatří. Z nuly na městských 50 km/h ovšem Spring Cargo zrychluje za 5,8 sekundy, což zní podstatně lépe. Nepočítejte ale s tím, že byste na semaforech někoho vyškolili.

Ačkoliv jsme u elektromobilů zvyklí na lehké a svižné rozjezdy, užitkový spring nabíral rychlost pozvolna. Výrazné ožití přišlo až kolem cca 20-30 km/h. Horší to bylo při rozjezdu do skutečně příkrého kopce s menším nákladem, kdy jsem měl chvíli pocit, že budu muset požádat kolemjdoucí o pomoc. Rozjezd byl zkrátka mimořádně pomalý a vyžádal si stlačení akcelerátoru až na podlahu. Nakonec ale spring chytil dech a stoupání statečně zdolal.

V městských uličkách se přitom auto rozhodně cítilo nejlépe, čemuž odpovídá i lehké řízení a celkově působivá obratnost. Byl jsem skutečně mile překvapen, jak lehce jsem se s autem proplétal parkovišti, úzkými uličkami, garážemi, atd. V nižších rychlostech navíc vůz netrápí ani hluk či náznak nervozity podvozku, který na pneumatikách o úsměvném rozměru 165/70 R14 působil docela pohodlně. A to i na rozbitějších silnicích.

Dacia Spring Cargo Electric 45 Dacia Spring Cargo Electric 45

Jakmile se ale člověk vydá mimo bezpečí městské padesátky, začne se springem cargo docela jiná zábava. Minimálně v nenaloženém stavu. Od rychlosti kolem 90 km/h totiž vzrůstá hluk, náchylnost na boční vítr, nervozita podvozku a svižné projeté zatáčky umí s ohledem na výšku 1516 mm zajímavě zvýšit hladinu adrenalinu v krvi. Především ale mimo město nepříjemně roste spotřeba.

Automobilka uvádí jako průměr v kombinovaném cyklu spotřebu 12 kWh/100 km, při plynulé a spíše pomalejší jízdě po městě a blízkém okolí ovšem nebyl problém pohybovat se spotřebou v rozmezí 8 - 10 kWh/100 km. Jakmile jsem ale přidal i dálnice, začal dlouhodobý kombinovaný průměr růst z necelých 10 kWh k hranici kolem 13,6 kWh/100 km. Jako u všech elektromobilů tak dojezd závisí především na trase a jízdním stylu.

Baterie přitom nabízí využitelnou kapacitu 26,8 kWh, díky čemuž by se měl dojezd v kombinovaném WLTP cyklu pohybovat okolo 230 km, v městském WLTP cyklu pak dokonce až kolem 305 km. Já jsem však vůz testoval v zimních podmínkách, které bývají k bateriím drsnější. Během pravidelné cesty do práce jsem navíc musel jak na okresky, tak na dálnici. Ukazatel odhadovaného dojezdu tak bohužel nikdy nepřekonal hranici 200 kilometrů a většině se pohyboval spíše okolo 180 km.

Vůz přitom standardně podporuje nabíjení střídavým proudem při výkonu až 6,6 kW/h, kdy automobilka slibuje plné nabití z jednofázové 32 A stanice již pod 5 hodin. Testovaný vůz ale dostal příplatkovou nabíječku stejnosměrným proudem s podporou nabíjecího výkonu až 30 kW. Za příplatek 15.000 Kč by tak Dacia Spring Cargo měla umožnit nabití z 0 na 80 % v čase pod hodinu, jenže to má háček.

Podobně jako starší elektromobily, případě ty lacinější, Dacia Spring Cargo nemá řešený teplotní management baterie. Abyste tedy dosáhli maximálního nabíjecího výkonu, musí se baterie nejprve náležitě zahřát. Pokud si ale před nabíječkou nestřihnete sprint po dálnici, pak zahřívání chvilku trvá. Minimálně v zimních měsících je tak potřeba smířit se s tím, že si auto minimálně na venkovní nabíječce postojí o něco delší dobu.

Závěr


Závěr

Když jsme měli v testu Dacii Spring naposledy, začínala osobní verze s výbavou Comfort a pohonným ústrojím Electric 45 od ceny 454.900 Kč. Dnes však osobní verze s výkonnějším pohonným ústrojím Electric 65 (48 kW/65 k a 113 Nm, využitelná baterie 26,8 kWh) startuje od cenovky 576.400 Kč. S lakem a rychlejším dobíjením už se ale dostáváme kousek přes 600.000 Kč.

Cena modelu Cargo Electric 45 začíná od 538.400, přičemž testovaný vůz s paketem Multimédia a podporou rychlonabíjení vyjde na 565.900 Kč. A to vlastně není úplně málo. Vždyť i Jogger startuje od ceny 417.500 Kč (a končí na ceně 523.500 Kč), přičemž jeho praktičnost a vyspělost je úplně jinde.

Na druhou stranu ale chápu, že Dacia Spring Cargo může představovat zajímavou volbu pro různé rozvážkové společnosti, kterým může ve městě udělat skvělou službu. Řízení a parkování je snadné, provoz bude laciný a úložný prostor bude krásně stačit na pár termotašek s jídlem, případně nějaký menší regál na květiny, balíčky, atd. Při městských rychlostech a vzdálenostech navíc nebude problém ani dojezd, zatímco levná plastová kabina by mohla zdárně odolávat nešetrnému chování. Nebo vás její zničení minimálně nebude mrzet.

Na trhu navíc není podobná alternativa. Například Volkswagen e-Up! dnes v nabídce českého zastoupení chybí, v Německu pak jeho cena startuje od 29.995 eur, což je zhruba 701.000 Kč. Pro správného zákazníka tak vlastně může jít o praktickou volbu, která mi dává větší smysl než verze osobní pro soukromé užívání.

Nejlevnější verze modelu 538.400 Kč (Electric 45, Cargo)
Základ s testovaným motorem 538.400 Kč (Electric 45, Cargo)
Testovaný vůz bez příplatků 538.400 Kč (Electric 45, Cargo)
Testovaný vůz s výbavou 565.900 Kč (Electric 45, Cargo)

Plusy

  • Malé vnější rozměry
  • Skvělá obratnost
  • Komfortní podvozek
  • Dostatek odkládacích prostor
  • Přístup do nákladového prostoru
  • Spotřeba po městě

Minusy

  • Stále vysoká cena (na český trh)
  • Průměrná dynamika
  • Vysoký hluk a horší stabilita ve vyšších rychlostech
  • Jednoduchý plastový interiér
  • Ovládání palubního počítače/audia/nastavení zrcátek
  • Omezený výkon nabíjení (s ohledem na teploty)  
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (84)

Doporučujeme

Dacia Spring Cargo Electric 45
Cena základní sestavy 538 400 Kč
Výbava základní sestavy 14“ ocelová kola, barva bílá Kaolin, látkové čalounění, ABS, ESP, E-Call, Čelní airbag řidiče a spolujezdce, sada pro opravu pneumatik, omezovač rychlosti, zadní parkovací senzory, elektromechanický posilovač, LED denní světla, světelný senzor, manuálně nastavitelná zrcátka, centrální dálkové zamykání, elektricky ovládaní přední okna, manuální klimatizace, Radio MP3 s čelním vstupem, Nabíjecí kabel Flexicharger 2,3 kW, Nabíjecí kabel z Wallboxu (typ 2/typ 2), AC nabíjení 6,6 kW/h Kč
Cena testované sestavy 565 900 Kč
Výbava testované sestavy Paket Multimédia (12.500 Kč), DC nabíjení 30 kW/h (15.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 33 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 125 / 500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 110
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 19.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1000 / 0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 935 / 0
Rozměr pneu: 165/70 R14
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3734
b) šířka (mm): 1579
c) výška (mm): 1516
d) rozvor (mm): 2423
e) rozchod vpředu (mm): 1385
f) rozchod vzadu (mm): 1365
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 970
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1270
délka sedáku vpředu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Emel
21. 4. 2023 09:24
Re: Hodnocení
40kW benzín jezdí mizerně. To je právě ta pointa, víš ;-) ?
21. 4. 2023 08:44
Re: Hodnocení
To už dnes na novém autě ani nepoznáme, neb takový motor se snad už nikam nedává. Back to 80's.
https://www.driveto.cz/…predni-manualni/
21. 4. 2023 07:33
Re: Hodnocení
Porovnávaš neporovnateľné. Skús zobrať niečo bližšie maximálnemu výkonu Springu. Porovnávať motor s dvojnásobným výkonom a vyzdvihovať ho za 33 kW dostupných v nízkych otáčkach asi nebude celkom fér. Jak asi jazdí 40 kW benzín?
Avatar - Emel
20. 4. 2023 22:36
Re: Hodnocení
Tady máš výkonovou křivku sériové 1.0TSI. 33kW tam je někde pod 2000 otáček, takže do červeného opravdu dost daleko. Při 3200 tam je 100k, tj. dvakrát tolik, než má Spring maximum
https://i.iinfo.cz/…ural-95-orig.jpg
I ta 70kW verze má 33kW pod 2000 otáček.
20. 4. 2023 08:34
Re: Hodnocení
Argumentace ve smyslu čísla špatná, ale pocit dobrý je sice možná, ale stále se jedná o subjektivní hodnocení. Objektivní hodnocení je stále špatné. Znovu se proto ptám která auta jsou dynamicky podprůměrná, když tohle je prý průměrné.
Příjemnost řízení je takový dost abstraktní pojem a každý si v něm může představit něco jiného.