Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dacia trhá rekordy a přesto by mohla prodávat více. Jakých novinek se dočkáme v roce 2017?

David Bureš David Bureš 5. 12. 2016 • 20:48
50
24
Zobrazit náhledy (50)
Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia Dacia
Prodeje Dacie čile rostou, české zastoupení přesto neprodává tolik aut, kolik by si přálo. Nedostává totiž dostatečný počet vozů.

Dacia měla být původně značkou velice levných automobilů určených pouze pro chudší země, která měla nabízet výhradně tři modely. Levný charakter si sice přísně uchovává, to ostatní se ale změnilo, dnes už nabízí své vozy i v západní Evropě, ze tří modelů je šestičlenná modelová řada. Na výroční tiskové konferenci představitelé českého zastoupení zhodnotili dosavadní působení značky na našem trhu a naznačili plány do budoucnosti.

Historie značky Dacie se sice píše už 50 let, ta novodobá ale odstartovala až v roce 2004. Tehdy byla na trh uvedena první novodobá generace Loganu, která se po letech vrátila k úzké spolupráci s francouzským Renaultem, jež se mezitím stal jejím většinovým vlastníkem. Projekt odstartoval jako snaha o postavení auta za 5.000 eur bez daně, které mělo být určeno pro chudší trhy, hlavně ve východní Evropě. Jednoduché auto s nízkou cenovkou přitom v době vzniku šlo proti proudu, na začátku třetího tisíciletí se většina značek snažila o maximum výbavy ve svých vozech. Postupem času se pak nabídka měla rozrůst na tři modely.

„Stalo se ale v automobilovém světě něco nečekaného,“ říká Zdeněk Grunt, generální ředitel českého zastoupení značek Renault a Dacia. „Jestliže automobilky se většinou snaží svým zákazníkům něco takzvaně vnutit, v případě Dacie to bylo naopak. Rozšiřovala nabídku tak, jak žádali sami zákazníci,“ dodává.

Dacia tak postupně expandovala na další trhy, a to nečekaně i na náročné trhy v Německu a Velké Británii, díky čemuž dnes prodává ve 44 zemích světa, v Evropě, severní Africe nebo třeba v Izraeli. Zároveň se postupně rozšiřovala i nabídka, po sedanu Logan postupně následovaly kombík Logan MCV, hatchback Sandero, SUV Duster, MPV Lodgy a dodávka Dokker, nabízená v osobní i užitkové verzi.

Díky tomu mohly růst i prodeje. Za rok 2004, v době uvedení Loganu na trh, Dacia prodala 94.720 aut, zatímco loni to už bylo 550.912 automobilů. Letos podle všeho prodeje ještě vzrostou, po prvních desíti měsících roku se zastavily na hodnotě 477.967 vozů, což je o 6 % více než ve stejném období loni.

Úspěch v posledních letech je o to překvapivější, že Dacia v od roku 2013 nepředstavila ryzí novinku. Posledním novým modelem byl v březnu 2013 Logan MCV, od té doby představuje jen facelifty stávajících aut, nové verze nebo nové kombinace motorů a převodovek.

Ještě úspěšnější je Dacia na českém trhu, jen od ledna do října u nás prodala 10.573 automobilů, díky čemuž je pátou nejúspěšnější značkou na trhu. V případě prodejů privátní klientele je dokonce třetí, lepší jsou jen Škoda a Hyundai. Zároveň její vozy patří mezi nejprodávanější modely v daném segmentu, Duster byl letos v srpnu a říjnu dokonce vůbec nejprodávanější SUV na českém trhu.

Na českém úspěchu je přitom nejzajímavější fakt, že by prodeje mohly být ještě vyšší. „Mrzí nás, že jsme nikdy nevyužili náš plný potenciál. Každý rok dostáváme z centrály méně aut, než o který by byl zájem,“ vysvětluje Grunt. Dacia proto třeba rušila reklamní akce, protože je zkrátka nepotřebovala. Víc automobilů by u nás stejně neprodala, protože by jednoduše neměla k dispozici dostatečný počet kusů.

Dacia svůj úspěch vysvětluje tím, že zůstala věrná své původní strategii nabízet jednoduchý, levný a spolehlivý automobil s nízkými provozními náklady. Zároveň ale reagovala na zájem klientely a podle toho postupně rozšiřovala výbavu nebo nabídku motorů. Dacie tak dnes už můžou dostat parkovací kameru nebo navigaci. „Dacie doplňujeme výbavou, kterou zákazníci opravdu žádají a využívají každý den. Mohli bychom nabídnout i moderní elektronické systémy Renaultu, v případě Dacie by to ale bylo na škodu. Dnes je zákazníci nechtějí a nevyužívali by je,“ tvrdí k tomu Grunt.

Dosavadní zkušenosti přitom ukazují, že i zákazníci Dacie postupem let žádají stále více výbavy. Základní verze Access se totiž dnes vyrábějí vlastně jen na speciální objednávku, v případě českého trhu tvoří jen asi procento prodejů. „Zjednodušeně řečeno je největší zájem o vůz s klimatizací a rádiem, což odpovídá stupni Arctica. Takový model tvoří asi polovinu našich prodejů,“ říká generální ředitel českého zastoupení Dacie.

S ohledem na dosavadní úspěchy Dacia hledí s velkou nadějí i do příštího roku. A ten bude velice významný, protože na trh dorazí hned několik modernizovaných modelů. Faceliftu se dočkají Logan, Sandero, Dokker i Lodgy. U všech to bude o stylistických změnách (maska chladiče ve stylu Dusteru, hodnotnější volant), Logan a Sandero navíc nahradí stávající čtyřválec 1.2 16v (54 kW) novým tříválcem 1.0 SCe (55 kW).

Stále častěji se hovoří také o nové generaci Dusteru, která se má natáhnout na 4,5 metru a pojmout díky tomu třetí řadu sedadel. V příštím roce ale bude maximálně představena, rok 2017 totiž bude posledním rokem, v němž se stávající Duster bude prodávat ještě celých dvanáct měsíců. Prozatím se tak musíme spokojit se stávajícím modelem, který však vůbec poprvé bude možné pořídit i s automatem. K motoru 1.5 dCi (80 kW) s pohonem předních kol bude možné objednávat šestistupňovou dvouspojkovou převodovku.

Zatím otázkou je příchod malého crossoveru vycházejícího z Renaultu Kwid, prodávaného třeba v Indii. Spekulacím nahrává fakt, že levný vůz dlouhý 3,68 metru se testuje i po Evropě. Také Renault nechává jeho příchod otevřený, jeho zástupci nicméně tvrdí, že v případě prodeje v Evropě by Kwid musel být notně upraven pro zajištění dostatečné bezpečnosti. To, co na indickém trhu stačí, je v Evropě naprosto nedostatečné... My si každopádně myslíme, že po těchto nutných úpravách by Kwid byl zajímavým oživením nabídky Dacie.

Související články

Témata
6. 12. 2016 18:43
Re: Automobilová upřímnost
Přesně! Socialismus zašlapával talenty a schopné lidi a vyzvihoval odborně neschopné, ale loajální kariéristy a udavače. Proto dopadl jak dopadl. Naštěstí. :-)
6. 12. 2016 13:32
Re: Automobilová upřímnost
si myslim, ze 1,2 16v mohli nechat v dacii ako zaklade, kedze v cliu zostal, cize v uprave motora nebol problem, ale aj tak sa rozhodli dat do vacsieho a vyssieo mcv (ako clio) 1,0 motor s 97Nm, co je podla mna pruser - beriem to tak, ze aj dacia musi raz narazit v predajoch, neustale navysovat predaje sa neda s coraz mensimi motormi
6. 12. 2016 12:03
Re: Automobilová upřímnost
No radši tak, než abychom měli mít jako správní soudruzi všichni stejně...málo.
Avatar - Barrichello
6. 12. 2016 11:22
Re: Automobilová upřímnost
Ona nechudne v globálu, jen se neustále rozvíraj nůžky mezi 10% nejbohatších a těmi ostatními....

Jinak chudých má samozřejmě hodně jak Evropa,. tak USA i další
6. 12. 2016 08:11
Re: Nákup ND
Ale dá. Dokonce i se ziskem prodat. Ale to nesmějí být lidé (a bohužel i spousta automechaniků !) ovce, které se nahrnou do Autokelly a jsou šťastní, že si to odtud druhý den mohou díly odnést. Stačí se tři minuty rozkouknout po zavedených eshopech a zjistíte, že ceny mohou být i 4x nižší než jste dosud byli zvyklí. Jen nebýt líný !

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud