Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Daimler Trucks experimentuje s umělým denním světlem v kabině

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Daimler Trucks poodhalil zajímavý výzkum, jehož cílem je zjistit, jaký vliv má umělé denní světlo na psychiku profesionálních řidičů, pracujících v oblasti severního polárního kruhu během polární noci.

Daimler Trucks vyslal v rámci projektu Daylight+ do oblasti v okolí finského Rovaniemi výzkumný tým, jehož součástí je i osm testovacích řidičů těžkých nákladních vozidel.

Cílem projektu je odhalit vliv biologických účinků světla na pracovní výkony profesionálních řidičů, pracujících v oblastech severního polárního kruhu během polární noci. Ta v závislosti na vzdálenosti od hranice polárního kruhu směrem k pólu trvá od necelého jednoho dne až po téměř polovinu roku a bylo prokázáno, že má negativní vliv na lidskou psychiku.

Právě z tohoto důvodů vznikl projekt Daylight+, kdy polovina z osmi řidičů zapojených do experimentu pracovala týden s vozidly, v jejichž kabinách je standardní osvětlení, zatímco druhá polovina měla na stejnou dobu vozidla disponující v interiéru umělým denním světlem. Následně došlo k výměně.

Řidiči využívali umělé denní světlo během pracovní směny, aby navodilo dojem, že se pohybují během dne, zatímco přes noc spali všichni řidiči z obou skupin v zatemněných kabinách.

Výsledky první série pokusů v rámci projektu Daylight+ hovoří podle materiálů Daimler Trucks zcela jednoznačně ve prospěch využití umělého denního světla v kabinách nákladních vozidel.

Řidiči, kteří měli k dispozici ve vozidle umělé denní světlo, podle psychologických testů byli psychicky mnohem více vyrovnání než jejich kolegové se standardním osvětlením interiéru a podle provedených měření se jejich stav pozitivně odrážel i na jejich stylu jízdy, který byl výrazně bezpečnější a ekonomičtější.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)