Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dakar 2018: Příběh triumfu šlechtice. Jak Carlos Sainz k vítězství přišel

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Jubilejní ročník slavné soutěže je již pár týdnů minulostí, ale Carlos Sainz Cenamor ji má stále v živé paměti. V pětapadesáti letech ji v kategorii automobilů podruhé vyhrál.

Přidal tak další klenot do svého bohatého závodnického životopisu, který začal prvními pokusy před osmatřiceti lety.

Byla to zásluha jeho otce, který ho vedl v dětství ke sportovní činnosti. Carlos lyžoval, hrál fotbal a v šestnácti letech se stal juniorským šampionem Španělska v squashi. Studoval dva roky práva, ale nakonec dostala přednost kariéra automobilového závodníka. Jezdit automobilové soutěže (rallye) začal v roce 1980 a na začátku kariéry mu velmi pomohl Juan Jose Lacalle. Stal se jeho manažerem, koupil mu první závodní Fiat Panda a stal se i navigátorem. Carlos navíc zvítězil i v poháru vozů Renault 5 Turbo.

Poprvé jel a hned vyhrál

Ve světovém šampionátu v rallye debutoval v roce 1987 v Portugalsku s vozem Ford Sierra RS Cosworth a byl to začátek jako z říše snů. Carlos vyhrál hned první rychlostní zkoušku této rallye a tím i svou první v kariéře v mistrovství světa. Soutěž nakonec vinou poškozeného turbodmychadla nedokončil, ale hned při svém dalším startu na Korsice získal čtyři body za sedmé místo.

První tři podniky v mistrovství světa ho navigoval Antonio Bolto. Od následujícího roku 1988 seděl vedle něj na sedadle spolujezdce Luis Moya, který ho provázel 128 soutěžemi, a společně se stali dvakrát mistry světa. V sezoně 1990 to bylo s vozem Toyota Celica GT a 1992 s Toyotou Celica Turbo 4WD. V témže roce (1992) se oženil a 1994 se mu narodil Carlos junior, který je dnes jedním z nejtalentovanějších jezdců současné formule 1. Kromě toho Sainz starší ještě dvě dcery - Blancu (1993) a Anu (1998).

Mistrovství světa v rallye jezdil do sezony 2005. Startoval v 196 soutěžích mistrovství světa, což je nejvyšší počet v historii mistrovství světa. Ve 139 z nich bodoval, v 97 byl na stupních vítězů a ve 26 zvítězil. Vyhrál 756 rychlostních zkoušek a získal 1242 bodů. Ve všech těchto kritériích se řadí mezi čtyři nejlepší jezdce v dějinách mistrovství světa.

Upsal se dálkám

Od sezony 2006 se stal členem Volkswagen Motorsport. S vozem Race Touareg debutoval 2006 na Rallye Dakar a od té doby se věnuje dálkovým soutěžím (cross-country). V sezoně 2010 dokázal Dakar vyhrát a v dalším ročníku dojel třetí. Pak však německý výrobce odstoupil a začal se věnovat rallye. Sainz se stal ředitelem týmu Volkswagen Motorsport pro účast v MS 2013 s typem Volkswagen Polo R WRC. Během svého angažmá startoval také na okruzích s vozem Volkswagen Scirocco GTR24.

Od Rallye Dakar 2015 je členem tovární sestavy Peugeotu, ale musel pětkrát po sobě odstoupit. Cíl viděl konečně až letos a bylo z toho vítězství. Během dvanácti let svého účinkování na Dakaru dokázal vybojovat 31 etapových prvenství. Letošní vítězství podtrhuje jeho nesmírný vklad do projektu divize Peugeot Sport zaměřeného na vytrvalostní rallye, do něhož vložil talent a obrovské znalosti při nastavení vozů DKR.

Co bude dělat pětapadesátiletá motoristická legenda dál, zatím není jasné. Francouzský lev Peugeot totiž na protest proti omezování předpisů pro vozy s jednou hnanou nápravou, už Rallye Dakar nepojede.

O Carlosu Sainzovi se tvrdí, že má šlechtické předky. Je fanouškem Realu Madrid a osobní přítel bývalého španělského krále Juana Carlose. Svým chováním dokazuje, že patří mezi osobnosti, kterých je ve světě motoristického sportu málo.

Otec nebyl závažím

Před několika lety poskytl Carlos Sainz rozhovor pro Svět motorů. Stalo se na Autodromu v Mostě, kde jeho syn Carlos junior získal titul formule Renault 2.0 NEC.

Bylo přirozené, že se syn vydal ve vašich závodních stopách?

Není to úplně přesně v mých, protože bych byl raději, kdyby jezdil rallye. Jenomže tam by mohl začínat až v osmnácti, když by měl řidičský průkaz. V rallye bych mu byl schopen poradit více než na okruhu. Carlos si však zvolil formule, daří se mu a mě naplňuje, že je šťastný v tom, co dělá.

Proč zvolil formule a okruhy místo rallye?

Říkal, že mu to připadá zajímavější. Začal na motokárách a přestup do monopostu byl logickým krokem v jeho kariéře. Chce jezdit formuli 1. Je to sen a tvrdě pracuje na tom, aby se mu ho podařilo uskutečnit.

(Nakonec se mu to podařilo. Carlos jr. Dosud startoval v 60 závodech a získal v nich 118 bodů)

Je jméno slavného otce pomocí, nebo závažím?

Zatím to vypadá, že to není brzda, tlak si nepřipouští. Může se to změnit, ale jako správný táta věřím, že mu to vydrží.

Do jaké míry mu radíte?

Když si sedne za volant, je pouze na něm, co udělá. Tam mu žádné slavné jméno nepomůže. Musí se naučit rozhodovat sám za sebe. Na druhou stranu se ho snažím pečlivě sledovat a sděluji mu své postřehy.

Co říká vaše manželka tomu, že má v rodině dalšího závodníka?

Je to skvělá žena. Někdy nebývá nadšená z toho, že jsme často mimo domov. Ale už z doby mého aktivního závodění pochopila, že nemá cenu zakazovat muži to, co on miluje.

Co víte o Česku a jeho motoristických sportovcích?

Nejvíce znám značku Škoda. S lidmi z tohoto týmu se dobře znám, před několika lety jsem si vyzkoušel jejich vůz Fabia WRC. Jel jsem s ní jednu malou rallye a radil mi jejich jezdec Jan Kopecký.

Carlos Sainz
Narozen 18. dubna 1962
Manželka Reyes Vásquez
Děti Blanca (1992), Carlos (1994), Ana (1998)
Povolání automobilový závodník
Úspěchy - mistr světa rallye – jezdci (1990 a 1992), týmy (1995 Subaru, 1999 Toyota, 2003 Citroën, 2004 Citroën)
 - vítěz Rallye Dakar (2010 a 2018)
 - vítěz Světové poháru v cross-country (2007)
 - vítěz Rallye Transibérico (Španělsko 2007), Central European Rallye (Rumunsko 2008), Rallye Dos Sertoes (Brazílie 2009), Silk Way Rallye (Rusko, 2009 a 2010)
 - držitel Olympijského řádu (1997)
 - Velký kříž královského řádu za sportovní zásluhy (2001)
 - francouzská medaile mládeže a sportu (2008)
 - 196 startů v MS rallye
 - vítěz 26 soutěží MS
 - 97 umístění na stupních vítězů
 - vítěz (756 rychlostních zkoušek
 - v historii rallye získal 1242 bodů

Michal Štěpanovský
Diskuze (1)
Avatar - Chrobak SACEK
31. 1. 2018 08:40
Od Rallye Dakar 2015 je členem tovární sestavy Peugeotu, ale
Tak tahle věta mě moc smysl nedává, když máme teprve rok 2018...