Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další Dieselgate? Fiat Chrysler obviněn z použití podvodného softwaru!

redakce AUTO.CZ redakce AUTO.CZ 12. 1. 2017 • 03:43
44
66
Zobrazit náhledy (44)
Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep Jeep
Na obzoru se rýsuje další emisní skandál. Americké úřady obvinily koncern FCA, že používal software schopný obejít emisní normy.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) dnes obvinila italsko-americkou automobilovou skupinu Fiat Chrysler z používání softwaru, který umožnil obejít normy pro emise oxidů dusíku u zhruba 104.000 jejích naftových automobilů. EPA to uvedla v dnešním sdělení. Fiat Chrysler tvrzení úřadu o nelegálnosti tohoto softwaru odmítl.

Jde o druhé podobné obvinění v USA po aféře s obcházením testů emisí u naftových vozů německé skupiny Volkswagen a přichází den poté, co Washington a Volkswagen tento skandál po více než roce uzavřely. V souvislosti se skandálem Volkswagenu začaly americké úřady důkladně zkoumat automobily i dalších výrobců.

EPA obvinila Fiat Chrysler, že od roku 2014 prodal v USA 104.000 užitkových vozů a automobilů typu SUV vybavených softwarem, který při testování emisí naftových motorů umožňuje skrývat vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. To podle agentury "jasně a závažně" porušilo zákon na ochranu ovzduší, protože tyto automobily vykazují ve zkušebnách nižší emise než na silnicích.

Fiat Chrysler sdělil, že je závěry EPA zklamán a že všechny jeho naftové automobily plní veškeré normy. Skupina ve svém sdělení podle agentury Reuters uvedla, že úřadům dokáže, že její zařízení pro kontrolu emisí jsou podle současné regulace legální.

Šéf Fiat Chrysler Sergio Marchionne na tiskové konferenci prohlásil, že jeho skupina s testy emisí nemanipulovala, a odmítl srovnání se skandálem Volkswagenu. Zprávy, po kterých akcie společnosti prudce klesly, označil za přehnané, a řekl, že firma neudělala nic nelegálního. Dodal, že skupina bude spolupracovat s novou vládou Donalda Trumpa na vyšetření tohoto problému, a vyjádřil podiv nad tím, že se do tohoto případu vůbec pouštěla odcházející administrativa Baracka Obamy.

EPA a kalifornský úřad pro ovzduší automobilku seznámily se svými zjištěními, že Fiat Chrysler používal nenahlášený dodatečný software umožňující emitovat na silnicích zvýšené emise oxidů dusíku. Firma to nenahlásila u 104.000 vozů Jeep Grand Cherokee a Dodge Ram 1500, které jsou vybaveny třílitrovým motorem. Podle EPA zatím není jasné, zda šlo o nelegální zařízení toho typu, které používal Volkswagen, důležité prý ale je, že tento software firma nenahlásila úřadům.

"Nenahlášení softwaru, který ovlivňuje emise z automobilového motoru, je závažným porušením zákona, které může vést ke škodlivému znečištění ovzduší," uvedla činitelka EPA Cynthia Gilesová. EPA několik měsíců odmítla udělit automobilce povolení k prodeji letošních modelů v USA.

Pokud se obvinění prokáže, mohl by Fiat Chrysler dostat podle Reuters pokutu kolem 44.000 dolarů na jeden automobil. To by znamenalo celkovou pokutu asi 4,6 miliardy dolarů (117 miliard Kč).

Akcie Fiat Chrysler se po zprávě nakonec propadly o 16 procent a na milánské burze s nimi bylo několikrát automaticky přerušeno obchodování. O více než dvě procenta klesl oborový index evropských automobilek.

Americká vláda tento týden uzavřela s Volkswagenem dohodu o urovnání jeho emisního skandálu. Automobilka v rámci dohody přiznala vinu a zaplatí 4,3 miliardy dolarů (zhruba 110 miliard Kč).

EPA předloni v září Volkswagen obvinila, že do téměř 600.000 naftových vozů instaloval software k obcházení testů emisí a Volkswagen se k tomu přiznal. Po celém světě šlo zhruba o 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů Škoda Auto. Volkswagen se už dohodl, že ve Spojených státech vynaloží až 17,5 miliardy dolarů na urovnání obvinění ze strany regulačních úřadů, zákazníků a prodejců.

Související články

Témata
5. 2. 2017 10:28
Dieselgate
Kdyz si vemu ze fyzikalni zakony se nedaji prekroutit ale zeleni IDIIOTI si to mysli. Kdyz chci aby auto jelo na naftu tak ma urcite nezadouci splodiny a benzin na tom neni o nic lip, vse ma pro a proti. Auto 600kg s 0,9l motorkem a auto s 2t.a 3,0l motorem nebudou jezdit stejne ale pro idiioty to ma byt stejne. Mnoho lidi taky rika, kdyz je prumerny plat 27.5tis. tak proc ho nemaji vsichni? Prace jako prace. Taky to nejde zprumerovat ale u aut se to nejaci bezmozci snazi udelat at 5L. nebo 1l. splodiny 0. Az nekdo z tech IDIIOTU zacne rikat ze lidi musi kadit 1x tydne protoze se znecistuje priroda tak prestaneme jist jen aby jsme vyhoveli normam??? nebo tajne budeme chodit na WC aby se vyhovelo IDIIOTUM??? TAky se da upravit mysleni jako softwer v PC???
13. 1. 2017 19:08
Re: fsechny dyzly jsou dyzlgejt
podivej, merit emise na prazdno a povazovat to za smerodatny vysledek pro emise pod zatezi, muze jenom alibisticky blb. ty jedna zelena plaketo ;-)... jako voditko muzes pouzit kourivost naftaku - na nasich emisich projdou i bez filtru, ale v provozu pak vidis neco uplne jineho. s tema popelnicema si asi moc nerozumime - kdybych chtel resit emise aut zakazem, tak zacnu tam, ze po dvanactym roku provozu ti tu tvou popelnici seberu a sesrotuju, aby sis koupil neco novejsiho ;-)
Avatar - removed
13. 1. 2017 14:56
Re: fsechny dyzly jsou dyzlgejt
Spousta lidí ty oči otevřené má, to zase nikoho nepodceňuj. Jde jen o to, jak moc je jednotlivec odolný proti házení hrachu na zeď.
13. 1. 2017 11:33
Re: fsechny dyzly jsou dyzlgejt
To asi moc neopouštíš domovskou hroudu, když nevidíš žádný přínos. ;-)

Evropské právo mělo přednost před národním i dříve. Historie tohoto principu jde až někam do 60. let.

Irsko přistoupilo v roce 1973 (tenkrát samozřejmě ještě žádná EU neexistovala, přistoupili k EEC), pokud si dobře vzpomínám. Měli referendum, protože se musela změnit ústava (alespoň tak mi to známý, Ir, říkal), prošlo napoprvé a většina byla významná (myslím přes 80 % a s velkou účastí). V Irsku se muselo referendum spojené s EU opakovat dokonce dvakrát, předtím to ještě udělalo Dánsko, ale obě tyto smlouvy byly v tomhle tisíciletí - šlo o Niceskou a Lisabonskou, u Dánska to byla Maastrichtská. Ve všech třech případech usoudili, že měli špatnou kampaň (nedostatečně lidem vysvětlili, o co běží). Takže se v druhém kole zaměřili na to, s čím měli lidé problém (ve hře byly také nějaké záruky, výjimky atp.). V téhle situaci nepřijetí znamená odchod a realita je, že si skoro nikdo tu smlouvu nepřečte. Nemluvě o porozumění. Není týden, kdy bych nečetl evropské právo, a nebývá to lehké čtení. Bylo to tedy rozhodnutí vlády, protože jim vyšlo něco, co nechtěli.
Avatar - CommonUser
13. 1. 2017 11:29
Re: fsechny dyzly jsou dyzlgejt
Ano je to vysledok degeneracie a ignoracie ...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku