Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další evropské trhy v roce 2011: VW vítězí i mimo domácí půdu

David Bureš
Diskuze (28)
Golf byl nejprodávanější mj. v Rakousku nebo Belgii; Octavia zabodovala v Maďarsku i Chorvatsku, ale například Slovinci volili častěji vozy Renault.

Automobilka Volkswagen v loňském roce prodala na celém světě 5,09 milionů automobilů, 218 tisíc z nich si pořídili zákazníci ve střední a východní Evropě. Prodejům v evropských státech vévodily především modely Golf a Polo. Zájem byl ale i o vozy značky Škoda, Octavia se mimo jiné stala nejprodávanějším vozem na Slovensku, v Chorvatsku a Maďarsku, ve Švýcarsku byla druhá.

Dominance Volkswagenu a koncernu VW Group obecně je jasně patrná v Rakousku, v desítce nejprodávanějších aut bylo loni sedm z tohoto koncernu. Nejprodávanějším vozem vůbec se stal Volkswagen Golf (16.777 prodaných kusů). Rakouští zákazníci měli také velký zájem o koncernové trio VW Polo/Seat Ibiza/Škoda Fabia. Polo skončilo druhé (11.916 registrací), Ibiza čtvrtá (7.527) a Fabia pátá (7.223).

V top ten byla i Octavia (celkově šestá, 6.999 prodaných exemplářů), o 64 % meziročně vzrostly prodeje VW Passat (celkově devátý, 6.172 prodaných kusů). Z nekoncernových aut do nejlepší desítky u našich jižních sousedů loni pronikly jen třetí Opel Astra (8.158 registrací), sedmý Hyundai i30 (6.270) a osmý Opel Meriva (6.242). Celkem bylo v Rakousku loni registrováno 356.145 nových aut.

Volkswagen Golf loni dominoval podejům i ve Švýcarsku a v Belgii. Zatímco ve Švýcarsku byla v loňském roce druhým nejprodávanějším autem Škoda Octavia, v Belgii se do top ten žádná Škodovka nedostala. Fabia zde skončila v celkovém pořadí třináctá (7.917 registrací), v Belgii se tak v loňském roce lépe prodávalaDacia Duster (celkově 12., 8.111 registrací), BMW řady 5 (8.500) či Renault Scénic (celkově osmý, 11.136).

V Belgii se loni prodalo 572.211 nových aut, více vozidel se v této zemi v jednom roce ještě nikdy neprodalo. Za vítězným Golfem (20.144 registrací) následoval Renault Mégane/Fluence (18.392), třetí byl VW Polo (16.295), čtvrtý pak Ford Fiesta (14.693).

VW Golf je ve Švýcarsku nejprodávanějším vozem už několik let, loni se ho v této alpské zemi prodalo 12.708 exemplářů. S většími odstupy za ním skončila druhá Škoda Octavia (9.297 prodaných kusů) a třetí VW Polo (7.584). Octavii prodeje ve Švýcarsku meziročně vzrostly o pětinu, Polu pak o čtvrtinu. Škoda Fabia byla celkově dvanáctá (3.916 registrací, meziročně + 36 %), v nejlepší desítce se objevilo i Audi A4 (4.379 exemplářů). Z aut od francouzských výrobců byl v top ten jen šestý Peugeot 207 (4.789 kusů) a osmý Renault Clio (4.406), ta ostatní pocházela od německých značek (a české).

V Chorvatsku, tradiční destinaci českých turistů, si oblíbili Škodu Octavia, která se zde loni stala nejprodávanějším vozem s 1.864 registracemi. Octavia ukončila šestiletou nadvládu Opelu Astra, která v loňském roce skončila třetí se 1.723 prodanými exempláři. Její prodeje meziročně klesly o 23 %. Naopak počet prodaných Octavií v Chorvatsku proti roku 2010 vzrostl o 60 %. Škody Octavie byly na začátku loňského roku dodávány i pro chorvatskou policii. Do nejlepší patnáctky se probojovala i celkově čtrnáctá Fabia (808 registrací).

Loni se v Chorvatsku prodalo 41.561 nových aut, o 8 % více než o rok dříve. Nejvíce osobních aut zde prodal Volkswagen (5.100), následoval Opel (3.963) a Renault (3.877). Škoda skončila v celkovém pořadí pátá s 2.989 prodanými vozy.

Škoda Octavia se nejprodávanějším automobilem loni stala i na maďarském trhu, kde si místní zákazníci pořídili 3.079 exemplářů tohoto vozu, o 17 % více než v roce 2010. Druhý skončil Opel Astra (2.759 registrací), třetí pak předloňský vítěz Ford Focus (2.541).

Maďarští zákazníci si velice oblíbili dodávky. Do nejprodávanější desítky totiž pronikl Ford Transit (1.021 registrací), Fiat Ducato byl celkově jedenáctý (917 registrací), Renault Master pak dvanáctý (901). Fabia skončila s 620 prodanými exempláři na 22. příčce.

Úspěšný rok zažil Volkswagen v Lotyšsku, tři nejprodávanější vozy na tomto trhu měly logo této značky. První skončil Golf (558 registrací, meziročně + 134 %), druhý Passat (309, meziročně + 264 %) a třetí Tiguan (253, meziročně + 772 %). Čtvrtý skončil extravagantní japonský crossover Nissan Juke (236 prodaných kusů, + 808 % proti roku 2010), na pátou příčku se z předloňského druhého místa propadla Toyota Avensis (234 registrací, meziročně + 33 %). V nejlepší desítce byla i devátá Škoda Octavia (189 prodaných kusů, meziročně + 29 %).

Lotyšští řidiči mají v lásce především terénní vozidla a obecně automobily s pohonem všech kol. Mezi patnácti loni nejprodávanějšími auty byla i sedmá Toyota RAV4 (207 registrací), jedenáctá Toyota Land Cruiser (179), dvanáctý Nissan Qashqai (171) a patnácté Mitsubishi Outlander (138). V budoucnu zde může být úspěšný i Range Rover Evoque, který byl po zahájení svého prodeje jedním z nejprodávanějších vozů na lotyšském trhu. Zatím se jej tu prodalo 58 exemplářů.

Loni se v Lotyšsku prodalo 8.849 nových aut, o 78 % více než v roce 2010. Místní trh se ale stále nevzpamatoval ze světové krize. V roce 2008 se tu prodalo 19.198 nových vozů, rok předtím dokonce 35.967 aut.

Naopak slovinský trh si Volkswagen loni nepodmanil. Nejprodávanějším vozem se zde totiž poněkolikáté v řadě stal Renault Clio (3.806 registrací), následovaný větším Mégane (2.644 registrací). Druhá generace Clia se mimochodem spolu s Twingem vyrábí ve slovinské továrně v Novom Mestě.

Bronzový zde skončil VW Polo (2.298), čtvrtý pak Golf (1.835). Nejlepší pětici, která je totožná s rokem 2010, uzavírá Opel Astra (1.560). Prodeje Golfu a Astry přitom meziročně klesly o 21 %, respektive o 22 %.

Škoda Octavia se i ve Slovinsku probojovala do top ten, s 1.140 registracemi byla sedmá. Fabia skončila na dvanáctém místě (1.078 prodaných exemplářů). Raritou je v pořadí devátý Citroën Berlingo (1.115).

V Česku se loni prodalo 173.282 nových aut. Za vedoucí trojicí Škoda Octavia, Fabia a Superb skončil čtvrtý Ford Focus, pátý byl VW Golf. U našich západních sousedů bylo v loňském roce registrováno 3.173.634 nových aut. Tím nejprodávanějším byl VW Golf (včetně Golfu Plus a Jetty), následovaný Passatem a Polem, čtvrtý byl Opel Astra. Na Slovensku byla loni nejprodávanější Škoda Octavia, za ní byla Fabia a Kia Sportage, která se vyrábí v Žilině.

David Bureš
Diskuze (28)
19. 1. 2012 11:03
Re: BRAVWO
A do jaké plátku, případně na jaký web píšeš ?
Avatar - white label
18. 1. 2012 22:28
Re: Tupý západ
To vím přesně, je to téměř neexistující typ, zřejmě jsou obecně velmi "hloupí"... :-O :*) :-!
Avatar - Parda71 (BMWfans)
18. 1. 2012 22:14
Re: čísla
Jo jasně, já to vyzdvihl jako zajímavost, asi tady víme všichni, že tam mají platy trošku někde jinde. Každopádně přes půl milionu nových aut v Beligii na deset mil. lidí, je fakt nářez.
Ale máš pravdu, co se týká střední a východní Evropy, tak jsme na tom dobře.
18. 1. 2012 21:43
Re: Tupý západ
dobre si ma pobavil :-! ktovie aky typ rakusana jazdi hjundajom >:-[] :yes:
18. 1. 2012 20:25
Re: čísla
No jo, Západ. Ale východní Evropu docela drtíme. Vem si Slovensko - poloviční populace, sebevědomí tak někde mezi Švýcarskem a Norskem, ale vloni prodej jen 68k aut. U nás 173k. O Maďarsku apod. ani nemluvím - jen ti Slovinci nás asi trhnou.