Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další plány Mazdy na nový Wankel. Prý by mohl být přeplňovaný.

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 8. 2. 2016
15
Zobrazit náhledy (15)
Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision Mazda RX-Vision
Mazda vyvíjí nové auto s rotačním motorem. Bude mít turbo, případně kompresor? Žádná novinka! Všechno už tu přece jednou bylo...

Japonská automobilka představila koncept RX-Vision už loni v listopadu na autosalonu v Tokiu. Žádné technické údaje k němu nezveřejnila, sdělila pouze základní rozměry (4389 x 1925 x 1160 mm), rozvor náprav (2700 mm), pochlubila se také s dvacetipalcovými koly a co má za motor. Že jde o dvoukomorový Wankel, je jasné, označila jej Skyactiv-R, uložila dopředu podélně a pohání klasicky zadní nápravu. Toť vše.

Tetsushi Marutani, asistent manažera vývoje hnacího ústrojí, se nedávno více rozhovořil na téma chystané sériové verze. „Osobně si myslím, že by byl dobrý rotační motor s nějakým tím kompresorem nebo turbem. Podle mého názoru vyžaduje více točivého momentu při nízkých otáčkách. Pokud bychom měli přeplňování, pomohlo by mu to...“ Pochopitelně to nemusí znamenat, že doping v sérii skutečně uvidíme, ale jasně naznačuje, že se o něm minimálně vážně uvažuje. No, o žádnou novinku vlastně vůbec nejde, hirošimský výrobce „foukaný“ Wankel použil už kupříkladu v kupé RX-7 druhé generace FC, navíc s dvoustupňovým turbem typu twin-scroll... To se psal rok 1985, prosím pěkně. Marutani dodal: „Dřív jsem to auto měl a bylo velmi rychlé!“

Inženýr a manažer v jedné osobě pochopitelně nebyl nijak konkrétní, ani nemohl, informace si drží Mazda hezky pod pokličku. Předchozí nepotvrzené zprávy, spekulace a zvěsti ovšem tvrdily, že nový agregát má mít celkový objem obou komor 1,6 l a více než 300 kW (408 k) výkonu. Pokud se auto objeví nakonec i v závodech a získá homologaci FIA, mezinárodní federace používá pro přepočet dvojnásobek, tedy 3,2 l.

Nové RX je na obzoru, to je bez diskuse. Může se představit klidně už příští rok v květnu, kdy Mazda oslaví padesátiny rotačního motoru. Kupé 110S alias Cosmo Sport se právě tehdy (1967) začalo vyrábět. Případně můžeme čekat až na přelom dekády, kdy Mazda oslaví sté narozeniny. Jujiro Matsuda založil společnost Toyo Cork Kogyo v Hirošimě 30. ledna 1920. Marutani zároveň řekl, že oslavy kulatého jubilea zahrnou i uvedení nových motorů, převodovek a pohonu všech kol a sliboval překvapení. Tak uvidíme!

Supernízké rudé kupé s dlouhatánskou kapotou zaujalo a rozhodně bych jej osobně uvítal v sérii, byť se mi mazdí tvarový jazyk Kodo začíná v poslední době dost zajídat a na design nové MX-5 ND si tak nějak nemůžu zvyknout. Ale jestli chce v budoucnu automobilka pokračovat stylem RX-Vision i u masovějších modelů, tak prosím! Navíc je na ní sympatické, že odolává elektrické a hybridní mánii...

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku