Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Další rána pro Formuli E. Po Audi šampionát elektrických monopostů opouští i BMW

David Bureš
Diskuze (3)

O Formuli E se v minulosti spekulovalo jako o budoucí náhradě slavné formule 1. Nyní ji ale automobilky hromadně opouštějí, minimálně ty německé.

Formule E je šampionát elektrických monopostů, jehož první sezona se konala na přelomu let 2014 a 2015. V jejích počátcích se o ní mluvilo jako o budoucnosti formulových šampionátů, dokonce se spekulovalo o tom, že do budoucna může být díky obecnému důrazu automobilek na elektrický pohon jistou náhradou za formuli 1. Po pár letech se ale ukazuje, že se tak stát nemusí.

První léta byla pro šampionát úspěšná. Formule E totiž přilákala hned několik automobilek. Postupně se tak ve Formuli E objevily značky jako Audi, BMW, DS, Jaguar, Mercedes-Benz, Nissan nebo Porsche.

Nyní ale Formule E utrpěla krátce po sobě hned dvě rány. V jednom týdnu totiž hned dvě renomované značky oznámily, že šampionát opouští. Nejprve takový krok učinilo Audi, které krátce nato následovalo BMW. Obě značky přitom své aktivity ve Formuli E ukončí už po konci této sezony. Ta přitom ještě nemá definitivní kalendář, kvůli pandemii koronaviru se start ročníku přesunul až na leden 2021. BMW navíc šampionátu dodává i safety car, v podobě upravené i8.

„Pokud jde o vývoj elektronických pohonů, společnost BMW Group v podstatě vyčerpala příležitosti pro tuto formu přenosu technologií v konkurenčním prostředí Formule E,“ vysvětluje své rozhodnutí vedení BMW, které ve Formuli E působí prostřednictvím týmu BMW i Andretti Motorsport. Podobně hovoří rovněž vedení ingolstadtské automobilky, které tvrdí, že už účast ve Formuli E splnila svůj účel.

BMW mimochodem tvrdí, že zkušenosti z Formule E skutečně využívá i v sériové produkci. Inženýři pracující na pohonném ústrojí pro závodní monopost totiž pracují také na technice pro sériové automobily. Konkrétně byly převzaty znalosti týkající se správy energie a energetické účinnosti nebo softwaru elektroniky, stejně jako poznatky o výkonu elektromotorů.

Zatímco Audi oznámilo, že své motoristické aktivity přesune do jiných disciplín - chystá účast na Rallye Dakar a návrat do Le Mans, BMW nic takového neplánuje. Chce se totiž více zaměřit na rozvoj elektromobility, konkrétně na rozšíření produkce a nabídky.

Přestože další důvody automobilky neuvádějí, vedle obecného šetření v době koronaviru může stát za rozhodnutím i fakt, že vývoj techniky pro monopost Formule E je pořád do jisté míry omezen. Jednotlivé týmy sice mohou vyvíjet svůj elektromotor, šasi nebo baterie však zůstávají pro všechny shodné. To se přitom nemá změnit ani v tzv. třetí generaci speciálu Formule E pro devátou sezonu, která se bude konat na přelomu let 2022 a 2023.

Odchod Audi a BMW z Formule E však zřejmě neznamená konec těchto týmů, dá se očekávat, že stáje ABT a Andretti budou pokračovat, třeba jen pod jiným označením. Šéf závodní divize Mercedesu Toto Wolff pak zdůrazňuje, že trojcípá hvězda v šampionátu zůstává a počítá se svoji účastí i v následujících letech. Zároveň však uznává, že by vedení série mělo na odchod těchto značek nějakým způsobem reagovat.

David Bureš
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Jerry.Gunman
4. 12. 2020 13:54
Re: Elektrobublina byla propíchnuta?
No tak co, namísto formule E bude formule E-E :D
3. 12. 2020 20:20
Re: Elektrobublina byla propíchnuta?
Keby si sa aspoň obťažoval to prečítať, ty trapoš.
Avatar - WinDiesel
3. 12. 2020 19:48
Elektrobublina byla propíchnuta?
Řekl bych že je to začátek Velkého Průpichu. :-!