DeLorean DMC-12 míří zpět do výroby
Společnost DeLorean Motor Company, která sídlí v Humble na předměstí texaského Houstonu, byla obnovena v roce 1995 za účelem oprav a renovací originálních vozů.
Z Irska, kde na začátku osmdesátých let probíhala výroba jediného modelu DeLorean DMC-12, byly do Texasu převezeny součástky, z nichž měly být postaveny sériové vozy. Tyto díly se nyní využívají při opravách původních vozů.
Společnost, za jejímž vznikem stojí Stephen Wynne, rodák z britského Liverpoolu, je již dnes schopná na zakázku postavit prakticky nový vůz, který využívá 80 % procent původních dílů, ale s ohledem na legislativu Spojených státu amerických se jedná víceméně o generální opravu již dříve vyrobeného vozu.
Výrobu zcela nových DeLoreanů DMC-12 doposud znemožňovaly regulace, za nimiž stojí úřady Spojených státu amerických v čele s Národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA), které více než pět desetiletí nerozlišují mezi společnostmi vyrábějícími milionové série automobilů a malosériovými výrobci.
Nyní ovšem došlo k zásadní změně situace, když byl v prosinci loňského roku schválen takzvaný Low Volume Motor Vehicle Manufacturers Act, což je zákon, který upravuje a schvaluje podmínky výroby replik automobilů starších více než 25 let.
Tento nový zákon totiž umožňuje DeLorean Motor Company a nejen jí spustit výrobu nových vozů. Ty musí i nadále splňovat řadu nařízení a požadavků včetně aktuálních severoamerických emisních norem a nemohou být vyráběny v sériích větších než 325 vozů za rok, ale přeci jen nemusí splňovat tak přísné podmínky jako zcela nově vyvinuté a vyráběné vozy.
De Lorean Motor Company v souvislosti s novým zákonem vydal oficiální prohlášení, v němž potvrzuje, že se na jeho přijetí již nějakou dobu připravuje a jedná s novými dodavateli motorů. V zádi nově vyrobených DMC-12 tedy již nebudou původní pohonné jednotky z produkce Peugeot-Renault-Volvo, ale i nadále se má jednat o vidlicové šestiválce, které mají disponovat výkonem okolo 257 až 294 kW (350 až 400 k).
Podle dostupných informací si mají nové DeLoreany zachovat svůj design i konstrukci karoserie s podvozkem. S ohledem na zákon má vznikat do 300 vozů za rok s cenou od 100.000 amerických dolarů (zhruba 2.500.000 Kč). První nově vyrobená kupé DMC-12 mají ke svým majitelům dorazit již v příštím roce.
DeLorean Motor Company od svého znovuzrození v devadesátých letech nabízí vedle oprav a renovací i úpravy, které DMC-12 přibližují současným standardům. V nabídce příplatkového příslušenství jsou vedle výkonnější pohonné jednotky nebo sportovních tlumičů Eibach, uvedeny například xenonové světlomety, navigace, rozhraní pro Bluetooth nebo iPod.
Fanoušci si přijdou na své i v oblasti stylových doplňků od klíčenek, psacích potřeb přes oblečení až po sadu zavazadel, která je svými rozměry i designem připravena na míru pro DMC-12.
Zkrátka nepřijdou ani zájemci z Evropy, protože společnost má vedle několika zastoupení v USA také pobočku, která sídlí v Holandsku.
DeLorean DMC-12 se sice proslavil díky filmové trilogii „Back to the Future“, v níž si zahrál stylový stroj času, ale v osmdesátých letech přitahoval pozornost i díky finančním potížím automobilky a zatčení jejího zakladatele za pašování kokainu.
Vedle filmové kariéry a finančních skandálů si přitom tento vůz zaslouží pozornost i díky designu, pod nímž je podepsán Giorgetto Giugiaro a samotné konstrukci karoserie, kombinující povrchové panely z nerezové oceli se skořepinou z vyztužených plastů a páteřovým rámem, v jehož zadním rozvidlení za zadní nápravou je uložen vidlicový šestiválec PRV (Peugeot-Renault-Volvo) o objemu 2,85 l.