Denaftizace Evropy pokračuje. Ve východní části o tom ale skoro neví
V Evropě dál klesají prodeje aut s dieselovým motorem. Jenže to má malou zajímavost, prudce klesají prakticky jen na západě. Východ má svou naftu stále rád. V Česku je její podíl dokonce druhý nejvyšší v Evropské unii.
Podíl aut na naftu na celkových evropských prodejích dál klesá. V Evropské unii se přes celkový růst prodejů aut prodalo o 11 procent méně dieselů. Jenže pohled na vývoj v jednotlivých zemích ukazuje, jak je kontinent dvourychlostní. Na jedné straně jsou země jako je Belgie, kde prodej dieselu meziročně spadl o polovinu, na druhé pak třeba Bulharsko či Rumunsko, kde naopak o pětinu vzrostl.
Prodeje aut na naftu v Evropě (vybrané země) | ||||
Prodej aut na naftu | Meziroční změna | Podíl nafty | Podíl elektromobilů | |
Irsko | 27.446 | 1,5 % | 22,9 % | 13,9 % |
Česko | 42.053 | 0,7 % | 21,8 % | 4,5 % |
Chorvatsko | 10.988 | 6,3 % | 19,2 % | 2,8 % |
Slovinsko | 8.448 | 15,2 % | 18,6 % | 5,6 % |
Rakousko | 38.180 | -3,7 % | 17,9 % | 17,2 % |
Německo | 415.720 | 1,5 % | 17,7 % | 13,3 % |
Slovensko | 12.998 | -7,2 % | 16,8 % | 2,5 % |
Bulharsko | 5.440 | 18,5 % | 15,0 % | 3,8 % |
Itálie | 185.750 | -21,6 % | 14,0 % | 4,0 % |
Rumunsko | 16.216 | 21,0 % | 12,8 % | 6,3 % |
Lucembursko | 5.047 | -21,6 % | 12,6 % | 27,4 % |
EU | 1.087.459 | -10,8 % | 12,3 % | 13,2 % |
Maďarsko | 12.158 | 9,9 % | 12,3 % | 7,2 % |
Španělsko | 82.578 | -18,6 % | 10,0 % | 5,2 % |
Švýcarsko | 18.796 | -2,0 % | 9,7 % | 18,7 % |
Portugalsko | 15.122 | -27,2 % | 8,7 % | 18,8 % |
Polsko | 38.765 | 3,7 % | 8,7 % | 3,1 % |
Řecko | 8.969 | -42,9 % | 7,6 % | 5,5 % |
Francie | 104.557 | -26,2 % | 7,5 % | 17,0 % |
Švédsko | 15.955 | -20,2 % | 7,3 % | 34,2 % |
Belgie | 19.634 | -47,7 % | 5,0 % | 27,7 % |
Finsko | 3.001 | -15,5 % | 4,9 % | 28,6 % |
Dánsko | 5.725 | -10,1 % | 4,1 % | 49,5 % |
UK | 47.580 | -23,2 % | 2,9 % | 18,1 % |
Norsko | 2.363 | -6,6 % | 2,3 % | 88,8 % |
Nizozemsko | 3.415 | -2,0 % | 1,1 % | 32,5 % |
Ve starých členských zemích unie jsou jen jen jediné dvě, kdy prodej nafty za prvních deset měsíců letošního roku vzrostl. Jde o Irsko a Německo. V obou případech je to kosmetický růst o 1,5 procenta a situace lze vysvětlit situací kolem elektromobilů. V obou zemích se auta do zásuvky loni prodávala velmi dobře, zákaznici se snažili stihnout výhodnější podporu a v obou zemích letos prudce klesla. Bude zajímavé sledovat, jak se prodeje budou vyvíjet dál.
Naopak v nových členských zemích není o poklesu popularity diesel skoro slyšet.. Prodeje naftových aut rostou úplně všude s výjimkou Kypru, kde jsou historicky naprosto minimální, Lotyšska, kde ovšem došlo k poklesu trhu jako celku a podíl dieselů se nezměnil, a Slovenska. Tam ale mohlo jít i o vliv ukončení naftových verzí u tamních bestsellerů - třeba Kia Ceed se už prodává jen s benzinovým motorem.
Rozdíl mezi východem a západem vynikne i po srovnání celkových prodejů. V Česku se prodává víc aut na naftu než v celé Skandinávii nebo v Beneluxu, minulosti to bylo zásadně naopak.
V době vrcholu popularity nafty v Evropě, tedy zhruba mezi roky 2006 a 2008, byla s naftovým motorem většina prodávaných aut. V Belgii, Francii, Lucembursku a Norsku to bylo dokonce přes 70 procent. Letos je podíl v těchto zemích 5, 8, 13 a 2 procenta. Zhruba dvoutřetinový podíl měly tyto vozy i ve Španělsku a Portugalsku, i to je minulosti, v obou zemích mají necelou desetinu. Česko vedle toho s podílem 22 procent působí jako naftová velmoc. Je to dokonce druhé nejvyšší číslo v Evropě hned po Irsku.
Odklon od nafty se samozřejmě Česku, současný podíl tohoto paliva je zhruba poloviční než rekordní hodnoty z první poloviny minulé dekády. Může za to ale i omezenější nabídka těchto motorů. Dříve byly k dostání i ve vozech jako je Škoda Fabia, Scala či Kamiq, na druhé straně roste nabídky vozů s úsporným hybridním pohonem. Vliv na změnu mají i přísnější emisní limity, které zvýšily náklady na výrobu naftových vozů i na jejich provoz a údržbu. Ty se tak vyplácí méně než dříve, i když je nafta u čerpacích stanic stále zatížena menší spotřební daní než benzin.