Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI
Audi Q5 40 TDI quattro Perfection
Audi Q5 40 TDI quattro Perfection
16 Fotogalerie

Denaftizace Evropy pokračuje. Ve východní části o tom ale skoro neví

Roman Šitner

V Evropě dál klesají prodeje aut s dieselovým motorem. Jenže to má malou zajímavost, prudce klesají prakticky jen na západě. Východ má svou naftu stále rád. V Česku je její podíl dokonce druhý nejvyšší v Evropské unii. 

Podíl aut na naftu na celkových evropských prodejích dál klesá. V Evropské unii se přes celkový růst prodejů aut prodalo o 11 procent méně dieselů. Jenže pohled na vývoj v jednotlivých zemích ukazuje, jak je kontinent dvourychlostní. Na jedné straně jsou země jako je Belgie, kde prodej dieselu meziročně spadl o polovinu, na druhé pak třeba Bulharsko či Rumunsko, kde naopak o pětinu vzrostl.

Prodeje aut na naftu v Evropě (vybrané země)
 Prodej aut na naftuMeziroční změnaPodíl naftyPodíl elektromobilů
Irsko27.4461,5 %22,9 %13,9 %
Česko42.0530,7 %21,8 %4,5 %
Chorvatsko10.9886,3 %19,2 %2,8 %
Slovinsko8.44815,2 %18,6 %5,6 %
Rakousko38.180-3,7 %17,9 %17,2 %
Německo415.7201,5 %17,7 %13,3 %
Slovensko12.998-7,2 %16,8 %2,5 %
Bulharsko5.44018,5 %15,0 %3,8 %
Itálie185.750-21,6 %14,0 %4,0 %
Rumunsko16.21621,0 %12,8 %6,3 %
Lucembursko5.047-21,6 %12,6 %27,4 %
EU1.087.459-10,8 %12,3 %13,2 %
Maďarsko12.1589,9 %12,3 %7,2 %
Španělsko82.578-18,6 %10,0 %5,2 %
Švýcarsko18.796-2,0 %9,7 %18,7 %
Portugalsko15.122-27,2 %8,7 %18,8 %
Polsko38.7653,7 %8,7 %3,1 %
Řecko8.969-42,9 %7,6 %5,5 %
Francie104.557-26,2 %7,5 %17,0 %
Švédsko15.955-20,2 %7,3 %34,2 %
Belgie19.634-47,7 %5,0 %27,7 %
Finsko3.001-15,5 %4,9 %28,6 %
Dánsko5.725-10,1 %4,1 %49,5 %
UK47.580-23,2 %2,9 %18,1 %
Norsko2.363-6,6 %2,3 %88,8 %
Nizozemsko3.415-2,0 %1,1 %32,5 %

Ve starých členských zemích unie jsou jen jen jediné dvě, kdy prodej nafty za prvních deset měsíců letošního roku vzrostl. Jde o Irsko a Německo. V obou případech je to kosmetický růst o 1,5 procenta a situace lze vysvětlit situací kolem elektromobilů. V obou zemích se auta do zásuvky loni prodávala velmi dobře, zákaznici se snažili stihnout výhodnější podporu a v obou zemích letos prudce klesla. Bude zajímavé sledovat, jak se prodeje budou vyvíjet dál.

Naopak v nových členských zemích není o poklesu popularity diesel skoro slyšet..  Prodeje naftových aut rostou úplně všude s výjimkou Kypru, kde jsou historicky naprosto minimální, Lotyšska, kde ovšem došlo k poklesu trhu jako celku a podíl dieselů se nezměnil, a Slovenska. Tam ale mohlo jít i o vliv ukončení naftových verzí u tamních bestsellerů - třeba Kia Ceed se už prodává jen s benzinovým motorem.

Rozdíl mezi východem a západem vynikne i po srovnání celkových prodejů. V Česku se prodává víc aut na naftu než v celé Skandinávii nebo v Beneluxu, minulosti to bylo zásadně naopak.

Video placeholder
Volkswagen Multivan T7 konečně spaluje diesel. Jak jezdí? • Auto.cz

V době vrcholu popularity nafty v Evropě, tedy zhruba mezi roky 2006 a 2008, byla s naftovým motorem většina prodávaných aut. V Belgii, Francii, Lucembursku a Norsku to bylo dokonce přes 70 procent. Letos je podíl v těchto zemích 5, 8, 13 a  2 procenta. Zhruba dvoutřetinový podíl měly tyto vozy i ve Španělsku a Portugalsku, i to je minulosti, v obou zemích mají necelou desetinu. Česko vedle toho s podílem 22 procent působí jako naftová velmoc. Je to dokonce druhé nejvyšší číslo v Evropě hned po Irsku.

Odklon od nafty se samozřejmě Česku, současný podíl tohoto paliva je zhruba poloviční než rekordní hodnoty z první poloviny minulé dekády. Může za to ale i omezenější nabídka těchto motorů. Dříve byly k dostání i ve vozech jako je Škoda Fabia, Scala či Kamiq, na druhé straně roste nabídky vozů s úsporným hybridním pohonem. Vliv na změnu mají i přísnější emisní limity, které zvýšily náklady na výrobu naftových vozů i na jejich provoz a údržbu. Ty se tak vyplácí méně než dříve, i když je nafta u čerpacích stanic stále zatížena menší spotřební daní než benzin.