Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Do ulic San Jose se po 36 letech vrátí móda lowriderů

Mirek Mazal Mirek Mazal 4. 12. 2022 • 04:50
24
Zobrazit náhledy (24)
San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider San Francisco Lowrider

Návrat symbolických automobilů trval 36 let, obnova svobody na silnicích potěšila davy všech generací. Opatření už neomezuje kulturu rozvíjenou od druhé světové války.

Bizarní úpravy automobilů do podoby hot rodů, rat rodů, gasserů a lowriderů charakterizují motoristickou komunitu Spojených států. Zejména poslední jmenovaná skupina extravagantních vozidel snížených co nejvíce k silnici patří na americké bulváry, i když zvolení představitelé města byli přesně opačného názoru.

Celých 36 let trval návrat tradičních lowriderů do ulic San Jose. Rada města v čele s Raulem Peralezem zrušila omezení, což oslavili fandové americké kultury spolu s majiteli vyšperkovaných klasik. Předchozí místní samospráva v roce 1986 zřídila zakázané zóny lemované nenáviděnými cedulemi „No Cruising“. Vyhnání specifické skupiny aut bylo součástí preventivního opatření pro snížení množství násilí a gangsterských zločinů v oblasti Bay Area.

Trend lowriderů v San Jose vytvořila mexická menšina po druhé světové válce, minulost doprovází napětí a kriminalita, které postupně rozředili neškodní majitelé pestrobarevných strojů kopírujících asfalt. Vlastnictví lowriderů se rozšířilo mezi ostatní populaci a občané Kalifornie přijali kontroverzní auta za kulturní symbol.

Zájem o snížené chevrolety překonal hranice států, možná proto v San Jose nikdy nepolevilo automobilové nadšení provozované navzdory zákazům po garážích a srazech. Setkávání nebylo nezákonné, příznivcům skoro čtyři dekády chyběla možnost požitku pomalé projížďky nejznámějšími městskými čtvrtěmi.

Argumentace proti zákazu čekala na schválení asi 20 let. Radní Peralez opět navrhl zrušení specifické části kalifornského zákona, zároveň připomněl, že jízda autem těžko formuje zločince, přesto musí určitá skupina vozidel zůstat mimo vyznačené lokality. Selekce byla ustanovena v polovině 80. let, následovalo období tolerance a skutečný problém nastal po nastolení striktního přístupu policie, která začala hlídat určené ulice. 

Peralez kritizoval zákaz kvůli možnosti omezovat každého, kdo se policistům může zdát podezřelý. Myslí si, že spravedlnost by se měla zaměřovat na hrozící trestnou činnost, ne na akt pomalého křižování klasických aut. Odpůrce zákazu vnímal vágní předpis jako prostý nástroj k možnosti zastavení a prohledání kohokoliv.

Obětmi se údajně stávali hlavně příslušníci menšin, což odpovídá předsudkům dřívějších politiků. Úředníci minulých městských rad směšovali lowriderovou scénu s kriminální činností, přičemž odlišení aut představovalo jen snahu o vlastní individualizaci stejně jako u hot rodů, rat rodů či gasserů.

Navrácené lowridery přivítali lidé přímo v ulicích. Obnovení svobody hromadně slavily davy všech generací, nechyběly proslovy ani fotky s Peralezem a posledními zákazovými značkami.

Doporučujeme

Témata