Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dodge Journey 2.0 CRD vs. Ford S-MAX 2.0 TDCi – Velký potkal většího

Ondřej Pavlůsek
Mají falešné svaly vlastně vůbec šanci proti moderní, ale účelné kinetice? Nováček z USA vyzývá úřadující evropské auto roku. Troufá si příliš?

K srovnávacímu testu se nám tentokrát do redakce sjeli dva na první pohled nepříliš si konkurující stroje. První z nich je nejnovějším příspěvkem značky Dodge do kategorie crossover. Druhý je starý známý Ford S-MAX, který stále představuje špičku mezi vozy MPV, o čemž svědčí i jeho titul evropského auta roku 2007. Svým způsobem je i S-MAX crossover, protože Ford jej staví do role sportovnější alternativy k usedlému a na prostor zaměřenému Galaxy.

Jeden velký a druhý ještě větší

Když jsem si u Fordu přebíral testovací S-MAX a musel jsem jej doslova vycukat ze zaklínění mezi zdí, kontejnerem a dalšími zaparkovanými vozy, tak jsem si říkal, že týden s tímhle autem bude, asi jako, kdybych jezdil s vyhlídkovým autokarem. Toto MPV totiž jako většina zástupců této kategorie vyniká především svou délkou (4768 mm), ze kterou nezaostává ani šířka (1884 mm) a výška (1658 mm). Ford na první pohled zaujme svými ladnými křivkami, které především díky lehce klesající linii střechy mohou vyvolávat dojem téměř sportovního vozu. Vzhled tohoto Fordu ale už na silnicích zdomácněl. Jeho design už nevyvolává takové pozdvižení jako po svém představení na ženevském autosalonu v roce 2006. Zvyknout si na větší rozměry trvá právě tak dlouhou dobu, po kterou se s ním budete snažit vyjet z přeplněného parkoviště, i když odhadování, kde je asi právě konec zaoblené přídě trvá chvílí i pak.

dodge ford testy mpv crossover srovnavacitesty dodge ford testy mpv crossover srovnavacitesty
 

Pokud je Ford velkým automobilem, pak o Dodgi Journey se nedá říct nic jiného, než že je ještě větší. Vynikne to v okamžiku, kdy se obě auta postaví vedle sebe. Dodge působí s výrazně hranatou karoserií, která je dlouhá 4888 mm, široká 1878 mm a vysoká 1691 mm, vedle úhledně zaobleného Fordu jako pracovní stroj. Americký crossover se snaží zaujmout designem, který jej přibližuje vozům kategorie SUV. Rozměrná maska chladiče s velkými hlavními světlomety a masivním nárazníkem může na ostatní účastníky silničního provozu působit jako radlice sněžného pluhu, který si razí cestu vpřed. Díky poměrně pravidelnému půdorysu vozu je manévrování s vozem i přes jeho velké rozměry a poměrně malá okna celkem jednoduché, protože se dobře odhaduje, kde se který roh vozu nachází.

Při porovnání vnějších rozměrů karoserie může být za vítěze prohlášen Dodge, který je delší o 20 mm, vyšší o 43 mm, ale užší o 6 mm. Tedy, platí to za předpokladu, že potřebujete na silnici cítit jistý respekt okolí.

Díky své hranatější karoserii s menšími okny působí Američan dojmem mnohem mohutnějšího stroje než je Ford a v současnosti, kdy je S-MAX téměř mazákem na trhu, uděláte s Journeyem více povyku na ulici.

Vzhůru dovnitř

dodge ford testy mpv crossover srovnavacitesty dodge ford testy mpv crossover srovnavacitesty Ani v jednom z vozů si cestující rozhodně nebudou stěžovat na nedostatek místa, ale pokaždé budou vystupovat se zcela jiným pocity.

Ford S-MAX nabízí v základním uspořádání vzdušný prostor pro posádku, která si bude užívat vynikající výhled díky velké prosklené ploše. Interiér Fordu mohl v době svého uvedení na trh působit poměrně extravagantním nebo snad až futuristickým dojmem, na čemž měla zásluhu palubní deska s přístrojovým štítem nebo letecká páka ruční brzdy. V současnosti je to klasický reprezentant modrého oválu, který potěší především kvalitními materiály, ušlechtilým dílenským zpracováním a bohatou nabídkou vnitřního prostoru. Sedadla v první i druhé řadě jsou plnohodnotná, ale musíte počítat s tím, že pokud chcete mít ve voze i třetí řadu, tak si připlatíte 25.000,-Kč.

Dodge Journey nemusí na každého zapůsobit jako naprostý elegán, ale rozhodně se mu nedá upřít osobitý šarm. Do jeho interiéru je skvělý přístup díky rozměrným dveřím, otevíraným ve velkém úhlu. Palubní deska má ortodoxní tvary. Zvláštně působí panel přístrojů, který vzhledem k celkovým rozměrům vozu vypadá jako, kdyby původně sloužil v mnohem menším automobilu. Sedadla Dodge nejsou ve srovnání s Fordem tak profilována, což jim neubírá nic z pohodlnosti, ale v zatáčkách tolik nepodrží. V druhé řadě nejsou tři samostatné sedačky, ale sedadlo dělené v poměru 40:60, které poskytne dostatek pohodlí krajním cestujícím. Pasažér uprostřed si příliš komfortu neužije. Třetí řadu tvoří dvě samostatná sedadla, k nimž je přístup po odsunutí sedadel druhé řady.

Kapitolu samu pro sebe představují zavazadlové prostory. S-Max nabízí v základním pětimístném uspořádání objem 755 l, který je sklopením sedadel možné zvětšit na 2000 l. Dodge Journey má v pětimístném uspořádání objem 784 l a po sklopení sedadel nabídne 1461 l.

Zavazadelník Fordu S-MAX je široký 1030 mm, po sedadla druhé řady je dlouhý 1070 mm, po sedadlo předního spolujezdce je dlouhý 1950 mm. Na výšku po krycí roletu nabízí 570 mm a po strop je vysoký 930 mm. Při složení zadních sedadel nevznikne zcela rovná podlaha. Celková délka interiéru Fordu je 3350 mm. Přístup k zavazadlovému prostoru umožňuje vzhůru výklopné víko, jehož hrana je po otevření 1910 mm nad zemí. Po otevření víka je k dispozici vstupní otvor vysoký 940 mm a široký 1180 mm. Nákladová hrana je u Fordu S-MAX ve výšce 590 mm.

Zavazadlový prostor Dodge Journey je široký 1060 mm, po sedadla druhé řady je dlouhý 1000 mm, po sedadlo předního spolujezdce je dlouhý 1750 mm na výšku nabízí 450 mm a po strop je vysoký 700 mm. Při sklopení sedadel třetí i druhé řady vznikne u Dodge vpřed stoupající podlaha. Celková délka interiéru Dodge Journey je stejně jako u Fordu 3350 mm. Přístup do zavazadlového prostoru Dodge je prostřednictvím výklopného víka, jehož hrana je po otevření 1810 mm nad zemí. Vstupní otvor do zavazadelníku je vysoký 770 mm a široký 1070 mm. Nákladová hrana je u Dodge Journey ve výšce 770 mm a podlaha zavazadlového prostoru je ve stejné úrovni.

Výsledek hovoří jasně pro Ford, který je zde však pouze v pěti místném uspořádání. Sedadla třetí řady by jeho nadvládu trochu oslabila, ale Američan by ani pak nezvítězil. Velké svaly zkrátka rostou také dovnitř. Obestavění půdorysu Fordu je příkladné.

Ještě jednou interiér

dodge ford testy mpv crossover srovnavacitesty dodge ford testy mpv crossover srovnavacitesty Vraťme se ale ještě do interiéru a podívejme se na jeho zpracování a na to, jaký komfort cestujícím skutečně nabízí. V případě Fordu S-MAX si zájemci mohou být jisti, že za své peníze dostanou vedle osvědčené techniky a elegantního vzhledu také interiér, v němž najdou dobře vyřešenou ergonomii, kvalitní dílenské zpracování i hodnotně působící materiály a příjemně umístěný displej palubního počítače mezi přístroji v zorném poli řidiče.

Interiér Dodge Journey se sice nemůže pochlubit tak dokonalým dílenským zpracováním jako Ford, ale z čistě osobního pohledu musím přiznat, že zde panuje daleko přátelštější atmosféra a to i přesto, že zde není tak dobře vyřešená ergonomie. Sedadla obou vozů nabízejí příjemné posezení. Dodge se sice nemůže pochlubit tak výrazným bočním vedením jako Ford, ale i přesto jakoby právě jeho sedadla přímo vybízela k usednutí a projížďce skrz celou Evropu.

Tady jsou si nejblíže

Oba účastníci testu se sobě vizuálně prakticky ničím nepodobají, ale při pohledu pod jejich kapoty a na parametry jejich motorů je určitá podoba patrná. Pod kapotou Fordu S-MAX pracuje přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2,0 l s výkonem 103 kW (140 k) při 4000 ot./min. a točivým momentem 320 Nm při 2000 ot./min. Tento agregát roztáčí kola přední nápravy prostřednictvím manuální šestistupňové převodovky. Ford s touto pohonnou jednotkou dosahuje maximální rychlosti 196 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,2 s. Poměrně sympatický jsou vzhledem k dosahovaným výkonům údaje výrobce o spotřebě paliva, která je městě 7,9 l na 100 km, mimo město 5,2 l na 100 km a v kombinovaném provozu 6,2 l na 100 km.

dodge ford testy mpv crossover srovnavacitesty dodge ford testy mpv crossover srovnavacitesty Ford oproti svému konkurentovi s beraní hlavou na přídí nabízí sportovnější jízdní vlastnosti, na čemž má zásluhu především tužší podvozek, přesnější řízení a lepší držení stopy. Převodovka Fordu nabízí přesné řazení a krátké dráhy. Odhlučnění S-MAXu je kvalitní a do interiéru propouští jen tolik hluku od pohonné jednotky, aby řidič věděl, že má pod kapotou motor.

Dodge Journey dorazil k testu s přeplňovaným vznětovým motorem o objemu 2,0 l s výkonem 103 kW (140 k) při 4000 pt./min. a točivým momentem 310 Nm dostupným od 1750 ot./min. do 2500 ot./min. Tato pohonná jednotka spolupracuje s dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou, jejímž prostřednictvím jsou roztáčena kola přední nápravy. Maximální rychlost 182 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,6 s jsou na automobil s pohotovostní hmotností 1990 kg poměrně slušné výkony. Výrobce u tohoto provedení Dodge Journey uvádí spotřebu paliva ve městě 9,1 l na 100 km, mimo město 5,1 l na 100 km a v kombinovaném provozu 7,0 l na 100 km.

Americký crossover se vedle Fordu naštěstí nesnaží ani v nejmenším zapůsobit sportovně působícími jízdními vlastnostmi a sází především na pohodlí, kterým hýčká všechny cestující. To sice znamená, že při potřebě rychlejšího průjezdu ostrou zatáčkou jde Dodge brzy do kolen a předvede jak mu umí pískat pneumatiky, ale na druhou stranu tento druh vozu si asi nikdo nepořídí pro zdolávání rychlostních rekordů. Oproti Fordu je Dodge poněkud hlučnější a do interiéru více proniká zvuk vznětového čtyřválce.

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 130 km/h hlásí otáčkoměr Fordu S-MAX, že na šestý rychlostní stupeň má motor 2500 ot./min. a otáčkoměr Dodge Journey hlásí 3100 ot./min. V případě, že se Ford a Dodge pohybují průměrnou rychlostí 100 km/h dosahuje spotřeba paliva hodnoty 5,9 l na 100 km u S-MAXu, resp. 7,8 l na 100 km u Journey. Pokud je průměrná rychlost 130 km/h, pak Dodge spotřebuje 9,2 l na 100 km, zatímco Ford si řekne o 6,8 l na 100 km. Tyto výrazné rozdíly jsou výsledkem naprosto odlišného přístupu k návrhu obou vozu, což je samozřejmě patrné při pohledu na jejich design, ale i při porovnání pohotovostních hmotností, kdy má Ford 1736 kg a Dodge úctyhodných 1990 kg.

Za kolik?

dodge ford testy mpv crossover srovnavacitesty dodge ford testy mpv crossover srovnavacitesty Srovnání cen je i při nákupu vozu této velikosti jedním z důležitých kritérií, které v konečném součtu rozhodují o nákupu nového vozu. Při porovnání základních cen testovaných vozů se s přehledem dostává do vedení Dodge Journey s motorem 2.0 CRD v nejvyšším ze tří stupňů výbavy označeném R/T s cenou 864.750,- Kč, zatímco Ford S-MAX s motorem 2.0 TDCi v prostředním ze tří stupňů výbavy označeném Titanium stojí 949.990,-Kč. Již na první pohled je velmi citelný cenový rozdíl, který se dále prohlubuje při zaškrtávání položek příplatkové výbavy. Zájemce o Ford bude muset například v případě, že chce sedm sedadel připlatit 25.000,-Kč za třetí řadu sedadel, což je položka která zájemce o Dodge vůbec netrápí. Nemluvě o skutečně bohaté standardní výbavě Dodge, kterou prakticky není potřeba rozšiřovat. Po srovnání základních cen není již třeba dalších komentářů a vítězem v kategorii porovnávání cen je americký účastník.

Ceny a výbava Ford S-MAX Titanium 2.0 TDCi Dodge Journey R/T 2.0 CRD
Základní cena 949.990 864.750
Čelní airbagy S S
Boční airbagy S S
Hlavové airbagy S S
ABS S S
Stabilizační systém S S
Manuálně regulovaná klimatizace nelze nelze
Automaticky regulovaná klimatizace S S
Autorádio s CD S S
Metalický lak 19.500,- 17.750,-
Centrální zamykání S S
Centrální zamykání s d.o. S S
Elektricky ovládaná okna vpředu S S
Elektricky ovládaná okna vzadu S S
Elektricky ovládaná zrcátka S S
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním S S
Kola z lehkých slitin S S
Mlhové světlomety S S
Vyhřívání předních sedadel 10.800,- S
Palubní počítač S S
Parkovací senzory vpředu i vzadu 16.900,- nelze - zastoupeno parkovací kamerou za 6.750,-

Srovnání cen obou modelů vychází ze standardních platných ceníků, ale dealeři značky Ford mají nyní slevovou akci na modely S-MAX a zákazník u nich může ušetřit až 90.000,- Kč v závislosti na požadované verzi. U Dodge sice v současnosti žádná oficiální slevová akce neprobíhá, ale je více než jisté, že u prodejců rovněž získáte slevu, která bude závislá na požadované verzi modelu Journey a na aktuální skladové nabídce.

dodge ford testy mpv crossover srovnavacitesty dodge ford testy mpv crossover srovnavacitesty

Závěr

Můžeme předpokládat, že i přes naše srovnání příznivci S-MAXu ani pohledem nezavadí o Dodge a naopak, což mohu po osobní zkušenosti potvrdit.

O Fordu tak s klidným svědomím prohlašuji, že se stále jedná o jednoho z nejlepších zástupců evropských MPV, k čemuž mu pomáhá líbivý design exteriéru i interiéru, dobře naladěný podvozek, výkonný a zároveň úsporný motor, kvalitní dílenské zpracování i použité materiály a jeho jediným mínusem se tak může stát vyšší cena.

Dodge díky svému designu, komfortnímu nastavení podvozku, bohaté výbavě a příznivým cenám představuje minimálně zajímavou alternativu pro evropskou konkurenci. Jde zároveň o maximálně pohodlný cestovní automobil, který budí pozornost svým vzhledem, mamutím rozměrem kol a exotickou značkou. Jeho problémem je vysoká nadváha, která sráží k zemi i sílu evropského motoru 2.0 TDI. K jeho svalnatému vzhledu by se hodil spíše vznětový šestiválec. Interiér nedosahuje úrovně, kterou Evropa od auta této kategorie požaduje. To ale neznamená, že by celek měl být zavržen.

Kdo chce vystoupit z řady, ten dnes nekoupí S-Max, ale možná právě Journey.

Související články

Dodge Journey R/T 2.0 CRD 103 kW (140 k)

První cena vozu 597.250,-Kč (Journey SE, 2,4 Dual VVT (125 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací 644.750,-Kč (Journey SE, 2,0 CRD (103 kW))
Základní cena testovaného vozu 864.750,-Kč (Journey R/T, 2,0 CRD (103 kW) DCT)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 923.000,-Kč (Journey R/T, 2,0 CRD (103 kW) DCT)

Plusy

  • Jízdní pohodlí
  • Prostorný interiér, komfortní sezení
  • Pocit z jízdy nevšedním autem
  • Přístup na sedadla první a druhé řady
  • Bohatá výbava
  • Příznivá cena

Minusy

  • Kvalita materiálů použitých v interiéru
  • Hlučný motor
  • Vyšší spotřeba
  • Horší přístupnost zavazadlového prostoru
  • Nedostatky v ergonomii interiéru
  • Omezená variabilita uspořádání interiéru

Ford S-MAX Titanium 2.0 TDCi 103 kW (140 k)

První cena vozu 813.990,-Kč (S-MAX Trend, 2,0 Duratec (107 kW))
První cena vozu s testovanou motorizací 899.990,-Kč (S-MAX Trend, 2,0 Duratorq TDCi (103 kW))
Základní cena testovaného vozu 949.990,-Kč (S-MAX Titanium, 2,0 Duratorq TDCi (103 kW))
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.021.090,-Kč (S-MAX Titanium, 2,0 Duratorq TDCi (103 kW))

Plusy

  • jízdní vlastnosti
  • prostorný interiér
  • dobrá variabilita
  • kvalitní sedadel
  • přesné řazení
  • přesné řízení
  • spotřeba paliva odpovídající výkonu motoru

Minusy

  • vysoká cena
  • pozvolný nástup motoru: použitelné pásmo začíná až od 1600 ot./min
Ondřej Pavlůsek
Model Dodge Journey Ford S-Max
Cena základní sestavy 597 250 Kč 813 990 Kč
Cena testované sestavy 923 000 Kč 1 021 090 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968 1997
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1750 - 2500 320 / 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182 196
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 5.1 / 7 7.9 / 5.2 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 167 / 784 775 / 2000
Objem nádrže (l): 78 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1990 / 490 1736 / 770
Rozměr pneu: 225/55 R19 225/50 R17
Dodge Journey
Ford S-Max
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4888 4768
b) šířka (mm): 1878 1884
c) výška (mm): 1691 1658
d) rozvor (mm): 2890 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1571 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1582 1600
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1030 1020 / 1220
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 930 1040 / 1180
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970 1050
k) šířka vpředu (mm): 1490 1540
l) šířka vzadu (mm): 1490 1570
délka sedáku vpředu (mm): 470 500
délka sedáku vzadu (mm): 430 470
výška opěradla vpředu (mm): 630 800
výška opěradla vzadu (mm): 610 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano