Doprava není zásadním zdrojem znečištění vzduchu, tvrdí skotská studie
Snížení počtu vozidel na silnicích o 65 procent nepřineslo žádné výraznější snížení emisí a množství škodlivých látek ve vzduchu, prokázala studie realizovaná ve Skotsku.
Výzkumníci ze skotské Univerzity Stirling, konkrétně z Institutu Sociálního Marketingu a Zdraví, nedávno zveřejnili výsledky výzkumu, který se soustředil na úroveň znečištění vzduchu jemnými částicemi – také označovanými jako PM2.5. Právě tento typ znečištění by přitom podle vědců měl mít největší dopady na lidské zdraví.
Zkoumány byly záznamy celkem 70 měřících stanic napříč Skotskem, které analyzovaly kvalitu vzduchu od 24. března 2020 (den po omezení vycházení ve Velké Británii) do 23. dubna 2020. Výsledky pak byly srovnány se stejným obdobím za roky 2017, 2018 a 2019.
Výsledkem měření za rok 2020 byla průměrná koncentrace 6,6 mikrogramů částic PM2,5 na metr kubický, což byl k překvapení všech podobný výsledek, jaký ukázala měření za minulé roky. V roce 2017 totiž měření ukázala 6,7 mikrogramů a v roce 2018 dokonce 7,4 mikrogramů.
Výsledky za rok 2019 vykazovaly extrémně vysokou hodnotu 12,8 mikrogramů na metr kubický, to však mělo být způsobeno nánosem jemných částic pouštního písku ze Sahary, který se v minulém roce dostal nad celou Evropu a výrazně ovlivnil kvalitu ovzduší. Po odečtu zkreslení se však výsledné hodnoty měly pohybovat okolo 7,8 mikrogramů, uvádí s odkazem na výzkumníky web AutoExpress.
Výsledky jsou tedy nižší, přesto neodpovídají drastickému snížení dopravy. Po zavedení omezení vycházení ve Velké Británii totiž hustota dopravy na silnicích ve Skotsku klesla o cca 65 procent, což je nezanedbatelná hodnota.
„Předpokládalo se, že nižší počet vozidel na silnicích povede k poklesu znečištění ovzduší, což omezí počet onemocnění způsobených tímto znečištěním. Nicméně naše studie, na rozdíl od výzkumů z míst jako je Wuhan a Milán, nenašla žádné důkazy o poklesu znečištění ovzduší jemnými částicemi ve Skotsku v důsledku omezení vycházení,“ citují britští kolegové z AutoExpress doktora Ruaraidha Dobsona, vedoucího studie.
Studie sice poznamenává, že ve sledovaném období roku 2020 zaznamenala pokles emisí oxidů dusíku, lidské zdraví však bylo ve stejnou dobu vystaveno jiným škodlivým látkám. Kvůli omezenému vycházení trávili lidé více času doma, kde mohli být častěji vystavování škodlivým výparům z vření a v neposlední řadě i škodlivým látkám z tabákového kouře.
Podle studie tak automobily nejsou zásadním zdrojem znečištění ovzduší ve Skotsku. Studie dokonce naznačuje, že lidé mohli být vystaveni větším nebezpečím souvisejícím s nekvalitním ovzduším ve svých domovech. Zejména pak na špatně větraných místech, kde se častěji vaří či kouří.