Dřívější zákaz spalovacích motorů prospěje britské ekonomice, tvrdí Greenpeace
Zatímco lidé z automobilového průmyslu hovoří o devastujících následcích, podle studie Greenpeace UK by měl rychlejší zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory přinést vytvoření nových pracovních míst a růst státního HDP.
Britská vláda původně plánovala zavedení zákazu prodeje nových automobilů se spalovacími motory až na rok 2040, před časem se ovšem objevily informace o zkrácení termínu na rok 2035 nebo 2030. Finální datum sice britská vláda ještě nezveřejnila, učinit by tak ale měla ještě do konce tohoto roku.
Podle informací kolegů z AutoExpress by měl britský premiér zveřejnit finální termín zákazu již v polovině tohoto měsíce, přičemž není žádným tajemstvím, že dřívější datum by mohlo výrazně usnadnit britské vládě snahu o plnění emisních limitů.
Zvěsti o zákazu prodeje nových automobilů se spalovacími motory od roku 2030 ovšem vyvolaly bouřlivé reakce. Například Mike Hawes, šéf britské Společnosti výrobců a obchodníků s automobily (SMMT), v rozhovoru pro AutoExpress uvedl, že dřívější termín povede k devastaci britského automobilového průmyslu.
Hawes zmiňoval například zánik pracovních míst, možné ohrožení řady firem a v samotném důsledku i „nezamýšlené podkopání prodeje dnešních nízkoemisních technologií, které jsou nyní nezbytné pro zlepšení životního prostředí.“
Podle studie, kterou publikovalo hnutí Greenpeace UK, by ovšem dřívější termín nemusel mít jen nutně negativní důsledky. Urychlení zákazu by totiž mělo vést k rychlému vzniku tisíců nových míst, které budou potřeba k urychlení přesunu na elektrickou mobilitu, nebo výraznějšímu růstu HDP.
Konkrétně bychom se měli bavit až o 32.000 místech navíc, které vzniknou při zákazu od roku 2030 namísto roku 2035. Nové pracovní pozice by se přitom měly vytvářet například v oblasti energetiky, výroby baterií a masivní výstavby nabíjecí infrastruktury. Další část by měla vzniknout v oblasti služeb, jako je maloobchodní prodej, zábava a volný čas.
Studie totiž v souvislosti s přechodem na elektromobilitu očekává i nárůst finanční aktivity. Elektromobily totiž mají nízké náklady na provoz a údržbu, díky čemuž by mělo jejich vlastníkům zbývat více peněz na utrácení. Omezení poptávky po importované ropě a nárůst poptávky po elektrické energii by přitom mělo vést ke zvýšení příjmů některých státních společností.
Nová pracovní místa a vyšší ekonomická aktivita společnosti by pak mohla znamenat nárůst příjmů do státní kasy až okolo 1,9 miliardy liber. Hrubý domácí produkt Velké Británie při zákazu od roku 2030 by pak měl být až o 0,2 % (cca 4,2 miliardy) vyšší, než při zavedení až od roku 2035, dodává studie.
V neposlední řadě pak studie předpokládá, že dřívější zákaz spalovacích motorů pomůže Velké Británii (a především jejím automobilkám) více se prosadit na domácích i zahraničních automobilových trzích.
„Víc než kdy dříve teď potřebujeme odvážná vládní nařízení, která vytvoří nová pracovní místa a hospodářský růst, zatímco podpoří Spojené království v oblasti klimatických opatření. Při zavedení se správnými nařízeními může být zákaz od roku 2030 skutečnou výhrou pro všechny,“ uvedl za Greenpeace UK ředitel Doug Parr.
Nabízí se ovšem otázka, zda si britské hnutí Greenpeace nemaluje přechod na stále poměrně nákladnou elektromobilitu až příliš růžově a zda si uvědomuje, jak drtivé důsledky může mít zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory na zavedení společnosti zaměstnávající statisíce lidí nejen ve Velké Británii, ale v celé Evropě i po světě.