Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak slouží policejní elektromobily: Zločince nestíhají, přesto pomáhají a chrání

Petr Slováček Petr Slováček 1. 11. 2020 • 17:51
28
48
Zobrazit náhledy (28)
Hyundai Ioniq Hyundai Ioniq Nadporučík Ondřej Šurkovský si elektromobil po městě pochvaluje. Pro potřeby tísňové linky však stále nejlépe vyhovuje auto se silným benzinovým motorem a pohonem všech kol. Hyundai Ioniq Interiér vypadá jako u produkčního vozu, jediný rozdíl představuje přídavný voltmetr světelné rampy na středovém tunelu Hyundai Ioniq Hyundai Ioniq Hyundai Ioniq Policejní elektromobily uvidíte jezdit nejčastěji po centru Prahy Hyundai Ioniq Vlevo vzadu v kufru leží v čalouněném boxu speciální akumulátor pro majáky Hyundai Ioniq Hyundai Ioniq Přídavná baterie se nabíjí přes zásuvku v zadním nárazníku, díky úsporné technologii LED to ale prý za čtvrt roku používání ještě nebylo potřeba Hyundai Ioniq Hyundai Ioniq Elektrická auta jsou přidělena služebnám s možností vlastního nabíjení, případně mohou policisté využít rychlonabíjecích stanic Hyundai Ioniq Hyundai Ioniq Policejní Škoda Kodiaq Policejní Škoda Kodiaq Policejní Škoda Kodiaq Policejní Škoda Kodiaq

Možná jste už sami viděli policisty v elektromobilu s majáčkem. Věděli jste ale, že už využívají auta do zásuvky delší dobu? K čemu jim slouží a hrozí, že jim lumpové ujedou po vybití šťávy?

České policisty uvidíte už i v elektromobilech. Vozy Hyundai Ioniq s majáčky sice neslouží ke stíhání lumpů, ale odvádějí každodenní mravenčí službu, která je potřebná.

„Sami jsme na ně byli zvědavi, nikdo u nás předtím neměl zkušenost s elektromobily,“ vítá nás u rozsvíceného hyundaie na baterky nadporučík Ondřej Šurkovský.

Schůzku jsme si dali před pražským policejním ředitelstvím, právě tady koncem června převzali policisté dvacítku nových aut do zásuvky. Celkem jich policie pořídila 38.

Ačkoliv to možná veřejnost netuší, není to poprvé – některá krajská ředitelství policie už elektromobily v civilním provedení používají ve zkušebním provozu. Celkem je jich už 96 kusů na různých odděleních a ve všemožných službách.

Proč elektro?

„Jsem rád, že se Policie České republiky vydala cestou elektromobility. Je to technika, která pro nás znamená další technologický posun. Věřím, že policisté budou spokojeni,“ prohlásil při předání aut policejní prezident Jan Švejdar.

Jenže k čemu jsou vlastně taková auta s omezeným dojezdem strážcům zákona dobrá? „Neslouží ke stíhání zločinců ani kontrolám. Jsou to vlastně takoví policejní úředníci, auta využíváme denně třeba pro doručování předvolání,“ vysvětluje policista Šurkovský s tím, že asi nehrozí, že by elektrovozy v brzké době nahradily nejčastější dvoulitrové benzinové octavie s pohonem všech kol. Pro takzvanou „tíseň“ se totiž zatím elektromobily nehodí.

Elektrické hyundaie s majáčkem lze tak nejvíc vidět v centrech měst a třeba při demonstracích, kde je využívá antikonfliktní tým. Jeho členem je i sám Ondřej Šurkovský, což znamená mít v sobě odvahu postavit se v civilu třeba před rozvášněné fotbalové hooligans.

Svět motorů 44/2020 Svět motorů 44/2020

S prodlužovačkou?

Brzy po předání elektrických aut se na sociálních sítích objevila fotka nabíjení prodlužovacím kabelem skrz okénko policejní služebny. Prý by ale občané takovou situaci vůbec spatřit neměli. Elektromobily jsou totiž vybaveny služebny s možností snadného nabíjení – například mají garážová stání nebo možnost parkování v uzavřeném prostoru. Kromě toho mají policisté přístup k rychlonabíječkám a na kroužkách od klíčů i platební čipy k veřejným stanicím.

Ostatně není to ani potřeba. „Auto slouží ke krátkým pojížďkám po městě, kde zdolá přes tři sta kilometrů. S rezervou nám to stačí na týdenní provoz a pak se během šestnácti hodin dobíjí přes víkend ze zásuvky,“ upřesňuje nadporučík Šurkovský s tím, že není důvod nabíjet auta nouzově oknem služebny. Neví tedy, proč by to kdo dělal.

Vydrží týden

Když loni policisté přebírali osmdesátku nových octavií, zmínil se ministr vnitra Jan Hamáček o tom, že mnohé služební vozy už ujely přes 400.000 kilometrů. Elektromobily to ale nepotká. „Zatímco auto, které slouží pro účely výjezdů a volání na tísňovou linku, najezdí kolem tří set kilometrů za den, elektromobil zvládne totéž za týden,“ vysvětluje pražský policista Šurkovský.

Auto na snímcích tedy najelo za čtvrt roku jen 2626 km. Zato pro nedávno převzatá prvoliniová spalovací auta je obvyklé, že už mnohá ujela přes dvě stě tisíc kilometrů. Elektromobily je zatím nahradit nedovedou, své místo ve službě přesto mají.

Jen elektrika nestačí

Pražská policie v půlce října převzala dva velitelské kodiaqy. Sloužit mají pro velitele zásahu, kteří dorazí jako první k mimořádným událostem a budou řídit další úkony. Auta si nakonfigurovali sami policisté a uhradil je fond bezpečnosti Magistrátu hlavního města Prahy. Každé vyšlo s výbavou na dva miliony korun. Kromě majáků a radiostanice jsou vozy vybaveny speciální výsuvnou rampou s nářadím pro řešení mimořádných situací. Nechybí ani hydraulika na otevírání dveří, beranidlo, teleskopický žebřík, přenosné osvětlení, chrániče sluchu, detektor CO, dozimetr, zdravotnická brašna, defibrilátor, zastavovací pás, kužely, neprůstřelné vesty, helmy, alkotester Dräger, moderní elektrotechnické zařízení a další.

Víte, že…

… elektromobilu Hyundai Ioniq stačí baterka až na 311 km jízdy? Na 80 procent kapacity se akumulátor nabije za méně než hodinu.

… ve státní správě jezdí i elektrické Hyundaie Kona EV, vyráběné v Nošovicích? Využívají je například úředníci Ministerstva průmyslu a obchodu.

video

Související články

Témata
3. 11. 2020 07:04
Re: Domov důchodců
Ale přečetl, chápu tu cenu i když mi přijde vysoká. Ale právě v téhle souvislosti nechápu údiv nad ev. Na jednu stranu mají jezdit v olitanym citigem a na druhou je kodiaq s nářadím za 2 mil úplně ok.
3. 11. 2020 00:01
Re: Domov důchodců
A že jde o dva totální speciály, to sis už nepřečetl, že ...

Každé vyšlo s výbavou na dva miliony korun. Kromě majáků a radiostanice jsou vozy vybaveny speciální výsuvnou rampou s nářadím pro řešení mimořádných situací. Nechybí ani hydraulika na otevírání dveří, beranidlo, teleskopický žebřík, přenosné osvětlení, chrániče sluchu, detektor CO, dozimetr, zdravotnická brašna, defibrilátor, zastavovací pás, kužely, neprůstřelné vesty, helmy, alkotester Dräger, moderní elektrotechnické zařízení a další.

A na těch 30 kilometrů denně by ty olítaný Citiga bohatě stačila ...
Avatar - PHEV
2. 11. 2020 23:34
Re: Proč to nejsou prvosledová vozidla?
Asi jsem si špatně vyložil co je to prvosled. Podle všeho nějaká elitní jednotka 100 vozů pro Cr. Ale jako normální hlídky co jezdi na běžný výjezdy? Minimálně polovina vozů by mohla.mít alternativní pohon.
Avatar - PHEV
2. 11. 2020 23:30
Re: Proč to nejsou prvosledová vozidla?
Díky za kvalitní informace:-) jsem se rozhodl po 100 000 km v elektru sice bez závady, ale i tak peču na to. Co nejdříve prodám k kupuju TSI.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud