Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dvojvaječná dvojčata: Jak Opel Speedster kdysi zachránil Lotus Elise před smrtí

František Pisarovič
Diskuze (19)

Legendární Lotus Elise vám jistě nemusíme představovat. Kupé, které spatřilo světlo světa poprvé v roce 1996, se za léta své výroby stalo stěžejním produktem automobilky z norfolského Hethelu.

Kdysi ale mohlo být všechno jinak, nebýt pomoci od Opelu. A tuhle skutečnost bude už navždycky připomínat existence Opelu Speedster. Jak je to možné?

Za vším hledej Unii

Elise, pojmenovaný po dceři Romana Artioliho, tehdejšího šéfa společností Bugatti a Lotus, se stal prakticky okamžitě legendou. Po několika neúspěšných pokusech o vytvoření něčeho profitabilního, dobře jezdícího a spolehlivého se konečně podařilo vytvořit auto s puncem geniality Colina Chapmana.

V roce 2000 ale měla vstoupit do platnosti nová evropská legislativa, která upravovala bezpečnostní standardy pro sériově vyráběná vozidla. A co čert nechtěl, malý Lotus musel jen po čtyřech letech od svého uvedení prodělat veliký facelift. Byl tu však jeden zásadní problém - s výrobní a prodejní kapacitou Lotusu na vývoj nové generace nezbyly peníze.

Přesně z tohoto důvodu navázala britská automobilka spolupráci s General Motors - naštěstí ne tolik tragickou, jako třeba pro švédský SAAB. Deal byl celkem jednoduchý - General Motors poskytne prostředky a know-how pro vytvoření nového skeletu asi 900 kilogramů vážícího auta. A Lotus? Ten na oplátku vyvine Opelu vlastní sportovní auto na základech Elise, ale s motory od GM. Lotus tehdy používal jednotky K-series od Roveru. 

Němec s anglickým pasem

Místem vzniku nových aut byla nově vybudovaná základna Lotusu v Hethelu a oba modely sdílely prakticky všechny ingredience kromě panelů karoserie, motorů a převodovek. Nový Elise dostal oficiální jméno Elise Series 2 a Opel měl slyšet na jméno Speedster. Obě vozidla stála na upraveném šasi původního Elise první série. Opel dostal dokonce interní označení v rámci britské automobilky - Lotus 116. 

Zatímco druhá generace Elise dostala vylepšenou jednotku od Roveru, Opel se mohl pochlubit větším, atmosféricky plněným Ecotecem s objemem 2,2 litru. Ten stačil na dnešní optikou nevalných 110 kilowattů (147 koní) a 203 newtonmetrů kroutícího momentu, nemůžeme ale zapomenout, že Speedster vážil jenom 875 kilogramů! 

Kdyby vás zajímalo, jak je to možné, odpověď se skrývá v hliníkovém trubkovém rámu s hmotností jen 72 kilogramů. S jeho pomocí bylo možné srazit hmotnost Speedsteru ještě o 100 kilogramů než třeba u konkurenční Toyoty MR2. Netřeba říkat dvakrát že motor z produkce GM produkoval výrazně vyšší výkon, než ten v základním Elise (110 kW vs 89 kW).

Přidáme trochu turba

Zákazníci ale chtěli víc a proto v roce 2004 vznikla také oturbená varianta této metr vysoké placky. Díky výkonu 149 kilowattů (200 koní) si jeho čtyřválcový agregát dovolit i těžší, ocelový blok motoru. Zejména díky němu vážil Speedster Turbo „až” 930 kilogramů. Takhle vybavenému Speedsteru stačilo na sprint z nuly na stovku jen 4,7 vteřiny, přičemž zrychlovat nepřestával až do 242 kilometrů za hodinu!

Není divu, že novináři často označovali právě Speedster, neboli Vauxhall VX220, za rozumnější a hodnotnější alternativu k Elise. Byly tu však i hodně „nerozumné” varianty. V závislosti od toho, jak hodně nerozumně se cítíte, pak Opel představil dvě možnosti. První měla tu výhodu, že jste si ji mohli i koupit, ale jen ve Velké Británii a po velmi limitovaný čas. 

VXR220 vznikl v roce 2004 a dostal větší brzdy, lepivější pneumatiky a sníženou světlou výšku. Jakoby to nestačilo, konečně dostál svému jménu a nabízel celých 220 koní! Rozeznat ho zvenku bylo celkem jednoduché díky charakteristickým 16”, resp. 17” ráfkům Speedline a ostře červené barvě.

250 km/h za 2,5 litru nafty?

Z říše konceptů je tu ale něco daleko šílenějšího. Aby Opel demonstroval, čeho je možné dosáhnout díky nízké hmotnosti, implementoval do šasi Speedsteru s upravenou karoserií turbodieselový čtyřválec 1,3 CDTI s robotizovaným manuálem Easytronic. Charakteristickým se pro tenhle automobil stal nejen součinitel odporu vzduchu jen 0,20, ale taky upravený profil karoserie kupé s „racčími křídly”. 

Neméně oslnivé než jen jeho zjev, byly také jeho dynamické parametry. Opel poslal předělaný Speedster na svou testovací trať a nechal ho kroužit po okruhu celých dvanáct hodin. Co na to auto? Zastavilo se nakonec jen na výměnu jezdců a tankování paliva. Při průměrné rychlosti 225,079 kilometru za hodinu dokázalo spotřebovat jen 2,54 litru paliva na sto kilometrů! 

Maximální rychlost při testech nakonec překročila magickou hranici 250 kilometrů za hodinu a zastavila se na hodnotě o šest kilometrů za hodinu vyšší. Diesel a nuda? Asi ne. Eco-Speedster pokořil celkem sedmnáct světových rekordů pro dieselové vozidla v dané objemové kategorii. A zase díky hmotnosti - Eco Speedster vážil jenom 660 kilogramů!

Bez nástupce

Speedster se však do historie nezapsal tak jako Elise. Výroba skončila ještě v roce 2005 bez přímého nástupce. Tím se měl stát Opel GT coby na Evropu adaptovaný Pontiac Solstice, ale to byla úplně jiná písnička – minimálně o hodně těžkopádnější. Kdežto Elise se dočkal své třetí série, fanouškům německé automobilky tak zůstává jenom 7207 vyrobených kusů. Plus jeden prototyp se znaky Daewoo!

Autor: František Pisarovič

František Pisarovič
Diskuze (19)

Doporučujeme

Avatar - palix
27. 1. 2021 15:28
Re: SpeedSter
A čo nakoniec prekonalo Insigniu? :-)
Opel som ešte nedávno mal (Astra G od novoty) - bolo to spoľahlivé a jednoduché auto. Známa mala kedysi Astru F a potom kúpila Merivu. Astra F jazdila spoľahlivo dlhé roky (úplne jednoduché auto)... Meriva sa jej vraj stále kazí, keď prší sú problémy s "elektrinou"... Oplu verila, ale viac by ho nekúpila. Ja som mal veľmi dobrú skúsenosť s Oplom, ale tie moderné mi akosi nič nehovoria - na trhu sú aj zaujímavejšie autá. Opel je dnes taká "sivá myš" - možno okrem Insignie ;-).
Ja mám šťastie, že nehľadám nejaký HH - ak by som už chcel výkonnejšie auto, tak myslím si, že úplne by poslúžila Honda Civic 1,5T :-! Pre mňa musí mať auto nejaký Fun factor aj pri legálnych rýchlostiach - z bežne dostupných značiek napr Mazda, možno Seat...
Avatar - kuk
27. 1. 2021 14:28
Lotus Elise byl základ pro Teslu Roadster
Jo jo, díky Lotusu vůbec vznikla Tesla. :-|
Avatar - iudex
27. 1. 2021 12:16
Re: SpeedSter
Tak ja by som zvažoval Insigniu (a nielen BY, ale som ju aj reálne zvažoval, bola vo finálovej dvojici), ale práve preto, že je to to "rozumné rodinné auto" za dobrý peniaz, nie preto, že je to auto, v ktorom človek túži jazdiť pre zábavu.
Keď prišla na trh aktuálna Astra, tak som očakával, že bude opäť OPC verzia. Dizajnovo sa mi vtedy páčila a hlavne bola ľahšia, ako kritizovaná predchodkyňa (ktorá ale zase mala jeden z najvýkonnejších motorov medzi HH), tak som tam videl potenciál pre slušný a dostupný HH. Ale nestalo sa a už sa ani nestane.
Avatar - palix
27. 1. 2021 11:45
Re: SpeedSter
Kedysi robili aj Opel GT a potom neskôr novú verziu GT. Samorzejme Mantu... Starý vyzeral ako malá Corvette C3 :-). Nedávno som v ňom sedel, škoda, že len sedel ;-\.
Opel už nevýraba ani GSI, OPC... V podstate pre fanúšika áut celkom nezaujímavá značka. Vlastne si ani neviem predstaviť, čím by ma Opel dnes zlákal, aby som si kúpil ich auto (a to som kedysi jeden mal).
Taký VW nemá v histórii zďaleka toľko skvelých áut ako Opel. Doba ale dnes (už dlhší čas) nepraje zaujímavým autám. Hlavne tie "skvelé" elektro-spotrebiče veľmi nezaujmu :-!.
Avatar - palix
27. 1. 2021 11:35
Re: SpeedSter
Aj dnes sa nájdu pekné a prázdne cesty, ale nie pre auta typu Speedster :-). Tieto cesty sú skôr pre motorky typu cestovné enduro, pretože kvalita je slabšie, zato okolie nádherné ;-). Navyše v porovnaní z podobným športiačikom je prevádzka, údržba a aj cena takej motorky doslova "za babku" :yes: A fúka na tom tiež, len je na to človek vhodnejšie oblečený :-!.