Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrické kamiony Mercedes-Benz se vydaly napříč Evropou, i když nejsou nabíječky

Marek Bednář
Diskuze (15)

Dvě čtyřicetitunové soupravy tažené Mercedesy-Benz eActros 600 chtějí projet Evropu a nabíjet výhradně z veřejných zdrojů. Zastaví se na Nordkappu i v Tarifě a cestou mezi nimi také v Česku.

Zatímco pro elektrická osobní auta je nabíječek u evropských silnic už docela dost, pro nákladní vozy je infrastruktura zoufale nedostatečná. Potřebují totiž kolem nabíjecího stojanu mnohem více prostoru; ba dokonce, i osobní auto s přívěsem má u drtivé většiny nabíječek problém a aby vlek nepřekážel, je zpravidla třeba ho zaparkovat jinde a odpojit.

Navzdory této významné překážce se Mercedes-Benz vydal se dvěma prototypy tahače eActros 600 doslova napříč Evropou. Na roadshow nazvanou „Evropské testovací turné eActros 600 2024“ vyrazil z Frankfurtu nad Mohanem s cílem projet více než 20 evropských zemí a najezdit celkem přes 13 tisíc kilometrů.

Součástí trasy je Nordkapp v Norsku, nejsevernější bod kontinentální Evropy, a také španělská Tarifa, která je naopak bodem nejjižnějším. Celou cestu potáhne naložený návěs; celková hmotnost souprav je zhruba 40 tun.

Video se připravuje ...

Prvních pár kilometrů za volantem jedné ze souprav urazila Karin Rådströmová, generální ředitelka Mercedes-Benz Trucks. „Technologie vozidel pro tuto transformaci je připravená. Doprava na dlouhé trasy s bateriovým elektrickým pohonem je v Evropě možná. Nyní musí politika a energetický sektor spolupracovat s výrobci na popohnání výstavby veřejné nabíjecí infrastruktury,“ nechala se slyšet.

eActros 600 je takto označen pro kapacitu svých trakčních baterií, která je 621 kWh ve třech balících baterií po 207 kWh. Zvládne se nabíjet výkonem až 400 kW, na přání je však možné tahač připravit na megawattové nabíjení MCS, a dojezd na jedno nabití má být až 500 kilometrů. Tento odhad platí podle automobilky pro tahač konfigurace 4×2 s okamžitou hmotností 40 tun při venkovní teplotě 20 °C. Dojezd je samozřejmě, stejně jako spotřeba nafty, závislý na zatížení a profilu trasy.

Ta povede kromě Německa také Dánskem, Švédskem, Norskem, Finskem, Estonskem, Lotyšskem, Litvou, Polskem, Českem, Rakouskem, Slovenskem, Maďarskem, Chorvatskem, Slovinskem, Itálií, Monakem, Francií, Španělskem, Portugalskem, Belgií, Nizozemskem a Lucemburskem před návratem zpět do Německa.

Mercedes-Benz Trucks má při této roadshow v plánu nabíjet výhradně na veřejných nabíječkách, uvádí dále tisková zpráva. Klíčové tu je „v plánu“ – je dost možné, že přinejmenším jeden návěs obsahuje generátor elektřiny pro nouzové situace, kdy nebude veřejná nabíječka použitelná pro kamion.

Marek Bednář
Diskuze (15)

Doporučujeme

17. 6. 2024 09:26
Re: Elektrické kamiony...
Truhlik citajuci jediný zdroj tvrdí, že to nedáva zmysel. Miliardový koncern Daimler podniká turné a investuje do elektromobility... ja ti neviem, ku ktorému názoru sa mám prikloniť
16. 6. 2024 05:48
Re: Re: Elektrické kamiony...
SUV není terénní vůz. ;-)
Avatar - Mikesus
15. 6. 2024 22:37
Re: Elektrické kamiony...
Co je pojem robustní a bezpečné? Odolné. Pokud to má být odolnost při nehodě, výška nemá vliv, ale váha. A tou tyhle pseudo SUV nijak neoplývají oproti běžným karoseriim. Je to právě falešný pocit bezpečí z toho, ze na někoho koukám o 2 cm výš.
Při bocnim nárazu nižšího auta, i kdyby mělo ty 2 nebo 3 cm zásadní vliv ( coz si nemyslim ), už jsme zase u vyššího rizika převrácení a dalších rizik z důvodu vyššího těžiště a nárazu nižšího auta a pojetí pod něj.
Ohledně dětských sedaček asi nemáš zkusenosti s více auty. Dal to nebudu rozmazlovat tvoje domněnky, jen toze dávám 3 sedačky pravidelně do spoustu různých aut karoserii i značek. Do ktereho auta se ti dsvala hur sedacka?. Na výšku jsem nemel problém ani v žádném sedanu, ani v yarisu GR např a sedačku jsem tam usadil. Pominu-li problém se šířkou pro 3 sedačky, budu brát 2, jediný problematický prostor je podélný. S tím byl největší problém třeba v Hiluxu.
Výhled v koloně je lepší, pokud má člověk velké SUV a sedí opravdu vysoko, jinak malá a kompaktní SUV nejsou dostatečně vysoko, aby bylo vidět pres běžně nízké auto.
15. 6. 2024 17:08
Re: Elektrické kamiony...
Naopak, je to velice logické a racionální - lidi prostě chtějí robustní vyšší auto, ale většina by pohon všech kol využila tak málo, že by se jim nevyplatil (vyšší pořizovací cena, vyšší spotřeba, vyšší servisní náklady).
Pocit větší bezpečnosti je iluzivní jak kdy - na jedné straně je auto se zvýšeným podvozkem (a tedy i těžištěm) při extrémních jízdních manévrech náchylnější k převrácení, ale toto nebezpečí do značné míry zmírňuje již dávno povinné ESP. Na druhou stranu např. když do SUV z boku narazí nízké auto, cestující v SUV jsou rozhodně méně ohroženi zraněním boční části těla. Také při čelním a zadním nárazu jsou na tom v SUV při střetu s nízkým autem lépe.
Ano, při instalaci dětské sedačky samozřejmě záleží i na podélném prostoru (a úhlu otevření zadních dveří), ale ještě důležitější je zde výška střechy nad vozovkou (tedy to samé, jako u nastupování a vystupování dospělých pasažérů).
Co se týče iluzivnosti lepšího výhledu z SUV, tak s tím plně souhlasím z hlediska výhledu těsně okolo auta. Při výhledu do větší dálky, např. v koloně, je na tom ale výše sedící řidič SUV jednoznačně lépe.
Avatar - Mikesus
15. 6. 2024 13:32
Re: Elektrické kamiony...
To ze nekomu neco nevadí neznamená že to dává smysl. To si pleteš pojmy s dojmy.
A jedoduchost montáže dětských sedaček nezáleží na karoserii, ale vnitřním prostoru, především podélným.
A pocit bezpečnosti a robustnost je jen falešný pocit, stejně tak s lepším vyhledem je polopravda. Z SUV není lépe vidět, jen může clovek v některých situacích náhodou vidět přes auto před sebou, ale to je zanedbatelné promile. Naopak je z toho hůře vidět v okoli auta kvůli vysokým hranam. Kdo tvrdí, že z SUV je lépe vidět, nikdy v žádném neseděl, nebo záměrně lže, aby si obhájil svou garáž.
Jediná skutečná výhoda SUV je snazší nastupování a vyssi svetla výška pro toho, kdo to využije.