Elektromobily po 3 letech ztrácejí téměř až polovinu hodnoty. Tesly jsou na tom nejhůře
Pro jednoho neštěstí, pro druhého výhra. V případě elektrických aut zatím platí, že ve výrazně lepší pozici bývají až další majitelé.
Elektrická auta zažívají boom až v posledních zhruba deseti letech. Velmi rychlý vývoj s sebou vedle pokroku nese i nesmírně rychlé morální i technologické zastarávání těchto vozů. Zatímco pětiletý automobil se spalovacím motorem je v rámci své třídy stále celkově mladý a konkurenceschopný, u lokálně bezemisních aut tohle neplatí.
Kupředu jsou totiž nejen samotné technologie pohonu v podobě elektromotoru a trakčního akumulátoru, ale také samotný software, jenž je pro správné fungování elektromobilů zcela zásadní. Vidět to můžeme například u modelů z koncernu Volkswagen. Auta, kterým chybí podpora nejnovějšího palubního systému, jenž přináší třeba předehřev baterie pro rychlejší nabíjení, jsou mezi zákazníky méně poptávaná, respektive si udržují procentuálně nižší zůstatkovou hodnotu než mladší auta s modernějším softwarem.
I proto se elektromobily začínají prosazovat na sekundárním trhu. Navzdory vyšším cenám nových vozů jsou starší elektrická auta mnohdy srovnatelně drahá jako konvenční alternativy. V tomhle případě ovšem zájemci už dopředu počítají s tím, že si nekupují nejnovější verzi.
A jaké elektromobily na hodnotě ztrácejí nejvíce? Server TipCars analyzoval deset nejčastěji nabízených modelů z roku 2022. A radost zřejmě nebudou mít majitelé Tesel 3 a Y. V případě obou amerických aut po třech letech klesla hodnota až o 47 procent.
Ojetý Model Y ve verzi Long Range z roku 2022 dnes prodejci průměrně nabízí za 913 tisíc korun. To je o 811 tisíc korun méně, než stál nový. V případě Modelu 3 Long Range letos průměrná nabídková cena dosahuje 791 tisíc korun, tedy o 696 tisíc korun méně než před třemi lety.

Za výrazným poklesem stojí několik faktorů. Jedním z nich je obecně vyšší nájezd těchto aut. Jestliže u modelu 3 v průměru dosahuje 51 tisíc kilometrů, u SUV Y se dokonce blíží k 90 tisícům kilometrů. Ostatní srovnávané elektromobily se přitom pohybují mezi 20 až 40 tisíci kilometry.
Hned na dalších místech za oběma teslami najdeme Hyundai Kona s 44procentním poklesem a BMW i3 s propadem o 43 %.
Na opačném konci najdeme domácí Škodu Enyaq. Ta v nejčastěji nabízené variantě Coupé RS za tři roky ztratila 31 procent. V roce 2022 jste tohle SUV mohli pořídit za téměř 1,6 milionu, dnes je nabízeno v průměru za 1,07 milionu korun.
Špatně si nevede ani BMW iX, jehož hodnota po třech letech klesla o 31,3 procent a koupit se dá za 1,4 milionu korun. Na třetím místě pak najdeme Volkswagen ID.5, technické dvojce Škody Enyaq Coupé.
Na čtvrté pozici se trochu překvapivě umístilo Porsche Taycan, které přitom zejména na německém trhu s ojetinami koupíte za zlomek původní ceníkové ceny. Podle dat z Česka přitom varianta 4 Cross Turismo ztratila „pouze“ 34 procent své původní hodnoty a aktuálně je nabízena průměrně za 1,7 milionu.
Zbylé dva modely ve srovnání v podobě Mercedesu EQE a Dacie Spring si udržují 60 procent své původní hodnoty.