TEST Škoda Enyaq Coupé RS iV 4x4 – Jak zapadá do rodiny?
Enyaq Coupé RS iV 4x4, první elektrické „er-eso“, je zatím nejvýkonnější model, jaký kdy Škoda zákazníkům nabídla. A také nejdražší. Jak funguje?
Design, interiér
Elektrické SUV-kupé se světu v plné kráse představilo na začátku roku, tedy poměrně dlouho po premiéře výchozí Škody Enyaq – k té došlo už v září roku 2020. Původní plán mladoboleslavské automobilky byl přitom jiný - nejprve měl přijet stylovější Enyaq Coupé, „obyčejnější“ varianta elektrického crossoveru měla být druhá v pořadí. V roce 2018 ale padlo rozhodnutí premiéry otočit.
A tak se na Enyaq Coupé dostalo až letos v lednu. Zajímavé také je, že Škoda začala rovnou nejvýkonnějším provedením RS, které je i půl roku po představení vozu stále jedinou dostupnou verzí tohoto elektrického SUV-kupé.
Stylovější, ale stále praktický
Pojďme si pro jistotu připomenout, čím se Coupé liší od běžného Enyaqu. Až po B-sloupky jsou oba vozy totožné, teprve za nimi najdeme změny. Tu největší představuje střešní linie, která se výrazně svažuje směrem k zádi. Ta je pochopitelně řešena úplně jinak než u obyčejného Enyaqu. Svažující se střecha mimochodem vytvořila aerodynamičtější proporce – hodnota součinitele odporu vzduchu cx dosahuje 0,234. U standardního Enyaqu je to 0,257.
Provedení RS pak samozřejmě hraje na ještě sportovnější notu, chlubí se například 20palcovými koly, za příplatek dokonce 21palcovými, specifickým předním nárazníkem a detaily v leskle černém odstínu (přední maska, lišty na bocích, zpětná zrcátka, prvky na předním nárazníku či nápis na víku zavazadelníku). Standardní součástí designu je u RS podsvícená maska Crystal Face. A za zmínku stojí také výrazný lak Zelená Mamba, který je vyhrazen pro škodovácká „er-esa“.
Ve srovnání s hranatějším Enyaqem je SUV-kupé o 4 mm delší (měří 4653 mm) a o milimetr vyšší (1617 mm). Šířka (1879 mm) a rozvor (2765 mm) podle očekávání zůstávají shodné.
Důležitější je, že liftbackový profil nemá výrazně negativní vliv na praktičnost. Zavazadlový prostor je pochopitelně nižší než u hranatého Enyaqu, základní objem, který se měří po roletku, je ovšem menší o pouhých 15 litrů, pojme tedy 570 litrů. Větší rozdíl tak najdeme u srovnání celkových kapacit po sklopení zadních opěradel - běžný Enyaq pojme 1711 litrů, Coupé 1610 litrů. V praxi je kufr velice praktický, liftbackové otevírání pátých dveří umožňuje skvělý přístup, zavazadelník má příjemnou šířku i délku a hodí se také vyjímatelný organizér pod dvojitou podlahou.
Enyaq Coupé ale poskytuje spoustu místa také pro lidský náklad. Střecha se svažuje takřka až za zadními sedadly, takže nijak nezasahuje do komfortu cestujících na zadní lavici. Ti tak mají k dispozici spoustu prostoru nejen pro nohy, ale i na výšku.
S tradičními bolístkami
Interiér se funkčně příliš neliší od běžného Enyaqu, rozdíly jsou spojené spíš s variantou RS. Ta dostává alcantarové čalounění se zeleným prošíváním, sportovní sedačky s logy RS, zeleně prošívaný volant a pár dalších vizuálních drobností. Za mě tahle kombinace vypadá dobře, zvlášť pochválit chci sedačky, nabízející příjemnou kombinaci komfortu a opory těla v zatáčkách.
Stejná je pochopitelně architektura, takže za volantem najdeme poměrně malý 5,3“ digitální přístrojový štít, který nabízí vcelku skromné možnosti zobrazení – ukazuje totiž jen to nejnutnější, zejména aktuální rychlost a dojezd. V našem autě ho doplňoval head-up displej s rozšířenou realitou. Pod tou si zjednodušeně řečeno představte různé „vznášející se“ prvky na čelním skle, například šipky upozorňující na zatáčku nebo upozornění na odstup vozidla jedoucího před vámi.
Hlavním prvkem interiéru je ale velký 13" displej uprostřed palubní desky, sloužící vrcholné verzi infotainmentu. Ten na první pohled vypadá moc hezky, má krásnou grafiku se spoustou barev a jemným rozlišením, ale mně osobně nepřipadá moc uživatelsky přívětivý. Několik výtek jsem vyjmenoval už v testu Octavie RS, tak jestli vás zajímají konkrétní detaily, odkážu vás na něj.
Ve zkratce jde o to, že mi multimediální systém připadá příliš rozvětvený, takže vyžaduje spoustu klikání, soustředění a pozornosti. Poslední dvě činnosti byste přitom v autě měli věnovat spíš řízení. Infotainment navíc není z nejrychlejších. Alespoň jsem tentokrát neměl potíže se stabilitou systému. Enyaq sice dostal fyzická tlačítka pro rychlejší přístup k některým funkcím, ale bez ťukání na displej se tu neobejdete.
Motor, jízdní vlastnosti
Jede rychle, ale nikoli dramaticky
O pohon Škody Enyaq Coupé RS iV 4x4 se starají dva elektromotory. Hlavní slovo má synchronní elektromotor s permanentními magnety umístěný na zadní nápravě, který disponuje maximálním výkonem 150 kW a točivým momentem 310 Nm. Zadní elektromotor obstarává hlavní pohon.
Na přední nápravě se pak nachází asynchronní elektromotor o výkonu 80 kW a točivém momentu 162 Nm, který se zapojuje v případě potřeby. Maximální kombinovaný výkon pohonné soustavy činí 220 kW, točivý moment dosahuje 460 Nm. Tedy za určitých podmínek - akumulátor musí být nabit na více než 88 % a baterie mít teplotu v rozmezí 23 až 50°C. Kombinovaných 195 kW by ale elektromotory měly dávat vždy.
Dva elektromotory každopádně zajišťují velice svižné svezení. Enyaq Coupé RS není vyloženě dramaticky rychlým autem, ale rychlým ano. Akcelerace z klidu na stovku za 6,5 sekundy sice nevypadá zrovna oslnivě, v praxi je však mnohem důležitější pružné zrychlení a v tomto směru elektrické „er-eso“ potěší zajímavými schopnostmi. Z 80 na 120 km/h se například dostane za nějaké 4 sekundy, což je fajn.
A hezky jede až na maximálních 180 km/h, v nichž zasahuje omezovač. Mimochodem, z klidu na 180 km/h Enyaq Coupé RS zrychluje za 21,7 sekundy.
Jízda se samozřejmě vyznačuje úžasnou plynulostí a hladkostí. Po šlápnutí na plyn vůz jednoduše zrychlí, nemusíte řešit otáčky, nemusíte čekat na podřazení a samotnou akceleraci samozřejmě „neruší“ práce převodovky. Zátah je prostě okamžitý a naprosto hladký. Pohon všech kol navíc přidává velice dobrou trakci.
„Er-eso“ má vždy 82kWh baterii (77 kWh použitelných) a zvládá nabíjecí výkon až 135 kW. U rychlé 125kW veřejné nabíječky se auto nabije z nuly na 80 procent za 38 minut, z domácí 11kW nabíječky trvá stejný proces asi 6 hodin. Já jsem nabíjel u 50kW stanic. V jednom případě nabíječka doplnila 17,752 kWh za 22 minut a 10 sekund, odjížděl jsem pak s 85% dobitím, v jiném nabíjela do plna 23,936 kWh za 38 minut a 25 sekund.
A spotřeba? Po Praze jsem jezdil za rovných 20 kWh/100 km, na dálnici za 20,5 kWh a mimo města a dálnice za 16,5 kWh. Dlouhodobý průměr po týdenním testu činil 19,7 kWh. Z výše uvedených čísel je patrné, že za určitých okolností není obtížné dosáhnout dojezdu přes 400 km. Musím však dodat, že během společného týdne panovaly pro elektromobil příjemné podmínky.
Kultivovaný a vyvážený
Škoda pro Enyaq Coupé RS nabízí dvě verze podvozku. Standard představuje snížený sportovní podvozek, o 15 mm vpředu a 10 mm vzadu, bez možnosti měnit tuhost tlumičů. Testované auto však dorazilo s příplatkovými adaptivními tlumiči. A ty svou práci dělají zajímavým způsobem.
V komfortním režimu zajišťují sympatické pohodlí, dokonce i u auta jezdícího na 21palcových kolech obutých do pneumatik o rozměru 235/45 vpředu a 255/40 vzadu. Podvozek v tomto nastavení výborně pohlcuje nedokonalosti povrchu a Enyaqu dodává plavný až houpavý charakter. Někdy až moc, série příčných nerovností totiž dokáže těžkou karoserii rozhoupat. Tužší nastavení tento nešvar samozřejmě omezuje. A skvělé je, že to není na úkor komfortu, Enyaq Coupé RS je i v nejsportovnějším nastavení příjemně pohodlným autem, které většinu nerovností více než dostatečně pohltí. Přesto se velká kola občas ozvou, například zřetelným dusotem na městské dlažbě, který bohužel v tichém elektromobilu více vynikne.
V zatáčkách pak elektrické kupé-SUV těží ze známých výhod elektromobilů, tedy uložení akumulátoru do podlahy mezi nápravy. Enyaq Coupé RS se ochotně stáčí do zatáček, hezky poslouchá pokyny od volantu, velice slušně vzdoruje nedotáčivosti a v oblouku drží stopu, aniž by se výrazně nakláněl. Zvlášť ve sportovním nastavení podvozku si tohle těžké a poměrně velké auto nechá líbit i ostré změny směru, aniž by ho rychlé pohyby volantem nějak vyvedly z míry. A líbí se mi, že si „er-eso“ i přes přítomnost pohonu všech kol zachovává spíš zadokolkový charakter, který je při svižné jízdě opravdu cítit. Je proto škoda, že automobilka nenastavila stabilizační systém trochu benevolentněji, i v režimu ESC Sport zasahuje příliš brzy a příliš tvrdě.
Na více než 2,2 tuny vážící SUV jezdí Enyaq Coupé RS vážně zajímavě, přestože limity samozřejmě má – a nejsou úplně daleko. Kromě samotné hmotnosti a vyšší stavby na ně mají vliv adaptivní tlumiče, které jsou i ve sportovním nastavení stále poměrně měkké. Špatné není progresivní řízení, i když bych si asi uměl představit strmější a citlivější naladění.
Jako nejslabší část vozu - z pohledu sportovní jízdy - vidím brzdy (vzadu jsou mimochodem bubny), takhle rychlé a těžké auto by si zasloužilo výkonnější, lépe dávkovatelné a trvanlivější brzdy. Právě při deceleraci je hmotnost vozu cítit nejvíc, brzdy navíc nepůsobí zrovna neunavitelným dojmem.
Enyaq Coupé RS iV 4x4 prostě není sportovní auto. Ano, dokáže být i na zakroucených okreskách rychlé, jen se mu musíte v určitých ohledech přizpůsobit. Pokud ne, setkáte se s náznaky nedotáčivosti a častými zásahy elektroniky, které vás v rozletu spolehlivě přibrzdí.
Závěr
Závěr
Škoda Enyaq Coupé RS iV 4x4 i přes elektrický pohon hezky zapadá do rodiny škodováckých RS modelů. Stejně jako Kodiaq RS a Octavia RS totiž nabízí příjemnou kombinaci pohodlného a skvěle vybaveného auta s nadprůměrnou dynamikou a špetkou sportovního charakteru.
A tou špetkou sportovnosti nemyslím zrovna to, že bych si nějak výrazně užíval drcení zakroucených okresek, to vážně ne, takové auto Enyaq Coupé RS není. Jde spíš o vědomí, že když budu muset/chtít přidat, tohle těžké kupé-SUV nestáhne v první zatáčce kalhoty, naopak, dost toho snese. Ale to je právě ono, přesně takový mám z Enyaqu Coupé RS pocit - že to "jen" snese, vyloženě sportovní charakter mu není vlastní. Ale to asi přes 2,2 tuny vážícímu elektrickému SUV nelze vyčítat.
Za první elektrické „er-eso“ ale budete muset zaplatit nemalou částku, cena startuje na 1.559.900 Kč, s příplatky se snadno dostanete nad 1,7 milionu korun.
Srovnání s jinými motorizacemi Enyaqu Coupé nabídnout nemohou, neboť zatím jaksi nejsou, ale nejdražší standardní Enyaq iV 80x 4x4 Sportline stojí 1.399.900 Kč.
Nejlevnější verze modelu | 1.559.900 Kč (Škoda Enyaq Coupé RS iV 4x4) |
Základ s testovaným motorem | 1.559.900 Kč (Škoda Enyaq Coupé RS iV 4x4) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.559.900 Kč (Škoda Enyaq Coupé RS iV 4x4) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.726.500 Kč (Škoda Enyaq Coupé RS iV 4x4) |
Plusy
- Komfortní podvozek
- Odhlučnění interiéru
- Prostorný interiér
- Praktický zavazadlový prostor
- Nadprůměrná dynamika
- Vyvážené jízdní vlastnosti
- Simply Clever prvky
Minusy
- Pomalý a příliš členitý infotainment
- Prohřešky proti ergonomii
- Nepříliš přesvědčivé brzdy
- Dusot velkých kol na nekvalitním povrchu
- Hmotnost