Emisní norma Euro 7 je klíčovým tématem Evropského parlamentu na dalších 5 let
I nadále se Evropský parlament bude zabývat budoucími emisními limity a připravovanou normou Euro 7. Jak v něm hlasovali čeští poslanci?
Novou emisní normu Euro 7 schválili europoslanci v březnu 2024. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už podle ní nejsou tak přísné jako v původním návrhu a rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec pro zavedení normy; mimo jiné i české automobilky tedy budou mít více času připravit se na nová pravidla. Nařízení nově zavádí opatření zaměřená na snížení emisí z pneumatik a brzd a na zvýšení životnosti baterií.
Platnost emisního nařízení Euro 7 měla podle původního návrhu Evropské komise přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. To řada unijních zemí považovala za nereálné. Automobilky si rovněž stěžovaly, že nebudou mít na přípravu změn dostatek času. Kompromis proto původní harmonogram prodloužil.

Nyní počítá se zavedením opatření 2,5 roku od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a 3,5 roku u stávajících modelů. U nákladních aut to má být čtyři roky, respektive pět let. Tyto lhůty umožní automobilkám připravit se na nové požadavky.
Hlasování českých europoslanců | |||
Poslanec | Strana | Frakce | Hlasování |
Luděk Niedermayer | TOP 09 | EPP | Pro |
Jiří Pospíšil | TOP 09 | EPP | Pro |
Stanislav Polčák | STAN | EPP | Pro |
Tomáš Zdechovský | KDU-ČSL | EPP | Pro |
Michaela Šojdrová | KDU-ČSL | EPP | Pro |
Alexandr Vondra | ODS | ECR | Pro |
Veronika Vrecionová | ODS | ECR | Pro |
Evžen Tošenovský | ODS | ECR | Pro |
Jan Zahradil | ODS | ECR | Pro |
Ondřej Knotek | ANO | Renew | Proti |
Martin Hlaváček | ANO | Renew | Proti |
Ondřej Kovařík | ANO | Renew | Proti |
Dita Charanzová | za ANO | Renew | Pro |
Martina Dlabajová | za ANO | Renew | Nebyla |
Marcel Kolaja | Piráti | Zelení | Zdržel se |
Mikuláš Peksa | Piráti | Zelení | Zdržel se |
Markéta Gregorová | Piráti | Zelení | Zdržela se |
Radka Maxová | za ANO | S&D | Pro |
Kateřina Konečná | KSČM | Levice | Proti |
Hynek Blaško | za SPD | nezař. | Pro |
Ivan David | SPD | ID | Nebyl |
„Pokud jde o spalovací motory, tam se v rovině emisí v zásadě nic měnit nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výjimkou, a to je filtr pevných částic, ale ten stojí deset eur, tedy 250 korun, což není drama,“ uvedl k osobním a užitkovým vozům český europoslanec Alexandr Vondra (ODS), který byl v EP zpravodajem normy.
Emisní limity pro nákladní automobily jsou sice mírně přísnější (zejména pokud jde o dusíkaté emise), nicméně pro výrobce stále technologicky dosažitelné. Euro 7 nahradí nařízení Euro 6 (pro osobní automobily, dodávky a lehká vozidla) a Euro VI (pro nákladní automobily a těžká nákladní vozidla), a to jediným právním aktem, který se vztahuje na oba druhy vozidel.