Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Emisní norma Euro 7 je klíčovým tématem Evropského parlamentu na dalších 5 let

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Ilustrační foto
13 Fotogalerie

I nadále se Evropský parlament bude zabývat budoucími emisními limity a připravovanou normou Euro 7. Jak v něm hlasovali čeští poslanci?

Novou emisní normu Euro 7 schválili europoslanci v březnu 2024. Emisní limity pro osobní i nákladní auta už podle ní nejsou tak přísné jako v původním návrhu a rovněž se podařilo dojednat delší časový rámec pro zavedení normy; mimo jiné i české automobilky tedy budou mít více času připravit se na nová pravidla. Nařízení nově zavádí opatření zaměřená na snížení emisí z pneumatik a brzd a na zvýšení životnosti baterií.

Platnost emisního nařízení Euro 7 měla podle původního návrhu Evropské komise přijít u osobních automobilů už v polovině roku 2025, pro nákladní vozidla o dva roky později. To řada unijních zemí považovala za nereálné. Automobilky si rovněž stěžovaly, že nebudou mít na přípravu změn dostatek času. Kompromis proto původní harmonogram prodloužil.

Video placeholder
Škoda Fabia s milionem kilometrů: Měření výkonu a emisí • Zdroj: Auto.cz

Nyní počítá se zavedením opatření 2,5 roku od vstupu normy v platnost u nových modelů osobních vozidel a 3,5 roku u stávajících modelů. U nákladních aut to má být čtyři roky, respektive pět let. Tyto lhůty umožní automobilkám připravit se na nové požadavky.

Hlasování českých europoslanců
PoslanecStranaFrakceHlasování
Luděk NiedermayerTOP 09EPPPro
Jiří PospíšilTOP 09EPPPro
Stanislav PolčákSTANEPPPro
Tomáš ZdechovskýKDU-ČSLEPPPro
Michaela ŠojdrováKDU-ČSLEPPPro
Alexandr VondraODSECRPro
Veronika VrecionováODSECRPro
Evžen TošenovskýODSECRPro
Jan ZahradilODSECRPro
Ondřej KnotekANORenewProti
Martin HlaváčekANORenewProti
Ondřej KovaříkANORenewProti
Dita Charanzováza ANORenewPro
Martina Dlabajováza ANORenewNebyla
Marcel KolajaPirátiZeleníZdržel se
Mikuláš PeksaPirátiZeleníZdržel se
Markéta GregorováPirátiZeleníZdržela se
Radka Maxováza ANOS&DPro
Kateřina KonečnáKSČMLeviceProti
Hynek Blaškoza SPDnezař.Pro
Ivan DavidSPDIDNebyl

„Pokud jde o spalovací motory, tam se v rovině emisí v zásadě nic měnit nebude oproti Euru 6. S jednou malinkou výjimkou, a to je filtr pevných částic, ale ten stojí deset eur, tedy 250 korun, což není drama,“ uvedl k osobním a užitkovým vozům český europoslanec Alexandr Vondra (ODS), který byl v EP zpravodajem normy.

Emisní limity pro nákladní automobily jsou sice mírně přísnější (zejména pokud jde o dusíkaté emise), nicméně pro výrobce stále technologicky dosažitelné. Euro 7 nahradí nařízení Euro 6 (pro osobní automobily, dodávky a lehká vozidla) a Euro VI (pro nákladní automobily a těžká nákladní vozidla), a to jediným právním aktem, který se vztahuje na oba druhy vozidel.