Epizoda GTX končí. Silné elektrické volkswageny ponesou označení GTI a R
Elektrické Volkswageny také dostanou označení GTI a R podle toho, co dokáže nabídnout jejich technika. Zda se můžeme těšit na ID. Buzz R, však zatím není jasné.
Je tomu pár týdnů, co Volkswagen odhalil elektrický ID. Buzz GTX jako jedinou čtyřkolku v nabídce tohoto modelu a zároveň verzi nejvhodnější na tahání přívěsů. Dost možná však zůstane jen u jedné generace pojmenování GTX, alespoň dle slov Thomase Schäfera, šéfa divize osobních vozů Volkswagenu.
Silný buzz není jediný takto označený volkswagen; písmena GTX přišla v roce 2021 u modelů ID.4 a ID.5 a později se dostala také na menší ID.3 a velký ID.7. Všechny budou mít patrně jen krátkou životnost. „GTX je značka vysokovýkonných aut na platformě MEB, ale u budoucích produktů se propracujeme zpátky ke GTI a R,“ řekl Schäfer britskému magazínu Autocar.
Tato označení jsou dosud rezervovaná pro spalovací vozy. Modely GTX se odlišují jednak pohonem, ale také tím, že s výjimkou ID.3 mají všechny pohon 4×4. Pro označení GTI je naopak historicky typický pohon předních kol. I proto Volkswagen v minulosti přišel s konceptem ID GTI, který byl „předohnanou“ vizí budoucí náhrady golfu GTI.

Budoucností si není jistý ani sám Schäfer. „Otázkou je, jakou bude mít GTI pozici? Tradičně to jsou výkonná auta s předním pohonem,“ táže se. Použití pro menší elektrické vozy – dnes toto označení nese polo a golf – s pohonem předních kol se tak jeví jako realistická budoucnost.
Naopak u R je standardem pohon všech kol, ovšem taky docela významná ostrost a tvrdost – snad vyjma touaregu R50, jehož vznětová V10 je však bohužel dávnou minulostí – kterou dnes elektrická GTX nabídnout nedokážou. Přesto si Schäfer je jistý tím, že se to značce povede – GTI a R podle něj budou mít „do budoucna jasné geny“. Plány přeznačkovávat současné modely neexistují, ale dost možná už žádná další GTX na trh nepřijdou.