Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EU se dohodla na kompromisu ke snížení emisí u aut, výrobcům se limity stále nelíbí

ČTK ČTK 18. 12. 2018
10
25
Zobrazit náhledy (10)
Zařízení vysílá aktuálně měřené parametry přes Wi-Fi. Plubní inženýr František Plát si tak může kontrolovat hodnoty emisí jak v počítači, tak třeba i v mobilu. Před každým měřením se musí hodnoty naměřené mobilním zařízením porovnat s údaji z velké zkušebny. PEMS a cyklus RDE tak klasické válcové zkušebny nenahradí.     Abarth
Cíle omezit emise v dopravě mají unii pomoci dosáhnout do roku 2030 celkového snížení emisí skleníkových plynů o 40 procent

Evropská unie dosáhla kompromisu v otázce, jak výrazně snížit emise oxidu uhličitého u aut. Do roku 2030 tak škodlivé emise v případně osobních automobilů bude nutné snížit o 37,5 procenta, v případně užitkových vozů o 31 procent. Oznámila to Evropská komise (EK). Za základ k výpočtu snížení emisí se považuje rok 2021.

Evropský parlament (EP) a Rada EU tak odstranily názorové rozdíly mezi zeměmi s výrazným podílem výroby aut, a zákonodárci, kteří myslí na větší ochranu životního prostředí. O výsledku jednání informoval eurokomisař pro energetiku a ochranu klimatu Miguel Arias Caňete.

Evropská unie byla po celé měsíce rozdělena v názoru, jak přísně se postavit k emisím CO2 z osobních a dodávkových aut. Německo, které má největší automobilový sektor v unii, například varovalo, že tvrdé cíle by mohly poškodit odvětví a vést ke ztrátě pracovních míst.

Představitelé Evropského parlamentu a Evropské komise se snažili v několika kolech jednání nalézt společný postoj. Exekutiva EU původně navrhovala snížit do roku 2030 emise o 30 procent z úrovní roku 2021. Plán podpořilo Německo, několik unijních zemí včetně Nizozemska a Francie ale bylo pro zvýšení limitu pro osobní vozy na 35 procent.

Evropský parlament v říjnu hlasoval ve prospěch 40procentního snížení emisí do roku 2030 s tím, že pro rok 2025 by měl platit přechodný cíl 20 procent, což se automobilovému průmyslu nelíbilo.

Cíle omezit emise v dopravě, jediném odvětví, kde se emise nadále zvyšují, mají unii pomoci dosáhnout do roku 2030 celkového snížení emisí skleníkových plynů o 40 procent. Státy EU patří k téměř 200 zemím, které se shodly na pravidlech pro zavedení pařížské dohody o klimatu z roku 2015.

"Jsem přesvědčen, že naše ekonomická budoucnost závisí na tom, jakým způsobem budeme řešit budoucnost. A k ní čistá mobilita patří," řekl místopředseda EK pro energetickou unii Maroš Šefčovič. Dnešní dohoda je podle něj důvěryhodným krokem v zavádění pařížské dohody a současně rozhodujícím krokem k podpoře dlouhodobé konkurenceschopnosti evropského průmyslu, neboť povede k investicím do hodnotového řetězce EU, včetně baterií a dalších klíčových technologií.

Nyní členským zemím EU zbývá zvážit snížení emisí z kamionové přepravy. Jednat o tom mají ve čtvrtek.

Kritici z řad průmyslu stanovené limity označují za politické, neboť neberou v úvahu technologickou a socioekonomickou reality. ACEA, které zastupuje 15 hlavních evropských výrobců automobilů, vyslovila vážné pochybnosti nad splněním závazku snížení emisí oxidu uhličitého o 37,5 procenta do roku 2030, neboť to v současné situaci považuje za zcela nerealistické.

ACEA uvedlo, že jeho členové pokračují v investicích do vývoje vozidel na alternativní pohon a že svůj díl musí odvést i unijní státy, mimo jiné investice potřebné infrastruktury. Sdružení se také obává dopadu změn na pracovní místa.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Budoucnost
KeBab
| 27. 12. 2018
Jenže elektromobil ty emise přesune jen jinam. A to nemluvím o životnosti baterií které zase musíš vytěžit odněkud a za 5 let likvidace. A když každý bude nabíjet rychlonabíječkou se slovy „Nebudu čekat 12 hodin” bude životnost ještě menší. Takže hurá do jasné budoucnosti uhelných elektráren
Poručíme větru...
pogo26
| 19. 12. 2018
To jseš ale zcela mimo tuto diskusi. Jde zcela mimo automobilky a lidí, co mají auto se spalovacím motorem. Ty na daních z paliv zaplatí v ČR ročně cca 100 miliard Kč. A jak jsi viděl ve Francii, tak asi i jinde se politici budou snažit kvůli podpoře elektroaut tuto daň ještě zvýšit.
Nazorna ukazka...
pogo26
| 19. 12. 2018
To 1% je dle těch pro automobilky nejhorších odhadů. 0,2% podle těch optimistických. I v tom článku je to v podstatě napsané.
Avatar - traveldrive
Bravo
traveldrive
| 19. 12. 2018
EU sama sebe pod zadkom píli konáre, jeden po druhom. Aký v tom vidia zmysel, decimovať vlastný priemysel, neviem. Skôr ide zase len o ich vlastné pupky aby náhodou nespľasli a len plnia príkazy.

Že sa doprava na znečistení ovzdušia nepodieľa veľkou časťou, vie už aj malé decko, len páni úradníci to vedieť nechcú. V mestách elektrina zmysel má, prach, hluk, smog, toho sa radi zbavíme, ale to je všetko, čo sa v súčasností dá robiť.
Avatar - WinDiesel
Ano, ale...
WinDiesel
| 18. 12. 2018
Voliči/ovčané jsou dobří jen k tomu aby tyto nesmysly zaplatili, to je známá věc.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku