Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EU se dohodla na kompromisu ke snížení emisí u aut, výrobcům se limity stále nelíbí

ČTK ČTK 18. 12. 2018 • 20:45
10
25
Zobrazit náhledy (10)
Zařízení vysílá aktuálně měřené parametry přes Wi-Fi. Plubní inženýr František Plát si tak může kontrolovat hodnoty emisí jak v počítači, tak třeba i v mobilu. Před každým měřením se musí hodnoty naměřené mobilním zařízením porovnat s údaji z velké zkušebny. PEMS a cyklus RDE tak klasické válcové zkušebny nenahradí.     Abarth
Cíle omezit emise v dopravě mají unii pomoci dosáhnout do roku 2030 celkového snížení emisí skleníkových plynů o 40 procent

Evropská unie dosáhla kompromisu v otázce, jak výrazně snížit emise oxidu uhličitého u aut. Do roku 2030 tak škodlivé emise v případně osobních automobilů bude nutné snížit o 37,5 procenta, v případně užitkových vozů o 31 procent. Oznámila to Evropská komise (EK). Za základ k výpočtu snížení emisí se považuje rok 2021.

Evropský parlament (EP) a Rada EU tak odstranily názorové rozdíly mezi zeměmi s výrazným podílem výroby aut, a zákonodárci, kteří myslí na větší ochranu životního prostředí. O výsledku jednání informoval eurokomisař pro energetiku a ochranu klimatu Miguel Arias Caňete.

Evropská unie byla po celé měsíce rozdělena v názoru, jak přísně se postavit k emisím CO2 z osobních a dodávkových aut. Německo, které má největší automobilový sektor v unii, například varovalo, že tvrdé cíle by mohly poškodit odvětví a vést ke ztrátě pracovních míst.

Představitelé Evropského parlamentu a Evropské komise se snažili v několika kolech jednání nalézt společný postoj. Exekutiva EU původně navrhovala snížit do roku 2030 emise o 30 procent z úrovní roku 2021. Plán podpořilo Německo, několik unijních zemí včetně Nizozemska a Francie ale bylo pro zvýšení limitu pro osobní vozy na 35 procent.

Evropský parlament v říjnu hlasoval ve prospěch 40procentního snížení emisí do roku 2030 s tím, že pro rok 2025 by měl platit přechodný cíl 20 procent, což se automobilovému průmyslu nelíbilo.

Cíle omezit emise v dopravě, jediném odvětví, kde se emise nadále zvyšují, mají unii pomoci dosáhnout do roku 2030 celkového snížení emisí skleníkových plynů o 40 procent. Státy EU patří k téměř 200 zemím, které se shodly na pravidlech pro zavedení pařížské dohody o klimatu z roku 2015.

"Jsem přesvědčen, že naše ekonomická budoucnost závisí na tom, jakým způsobem budeme řešit budoucnost. A k ní čistá mobilita patří," řekl místopředseda EK pro energetickou unii Maroš Šefčovič. Dnešní dohoda je podle něj důvěryhodným krokem v zavádění pařížské dohody a současně rozhodujícím krokem k podpoře dlouhodobé konkurenceschopnosti evropského průmyslu, neboť povede k investicím do hodnotového řetězce EU, včetně baterií a dalších klíčových technologií.

Nyní členským zemím EU zbývá zvážit snížení emisí z kamionové přepravy. Jednat o tom mají ve čtvrtek.

Kritici z řad průmyslu stanovené limity označují za politické, neboť neberou v úvahu technologickou a socioekonomickou reality. ACEA, které zastupuje 15 hlavních evropských výrobců automobilů, vyslovila vážné pochybnosti nad splněním závazku snížení emisí oxidu uhličitého o 37,5 procenta do roku 2030, neboť to v současné situaci považuje za zcela nerealistické.

ACEA uvedlo, že jeho členové pokračují v investicích do vývoje vozidel na alternativní pohon a že svůj díl musí odvést i unijní státy, mimo jiné investice potřebné infrastruktury. Sdružení se také obává dopadu změn na pracovní místa.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
27. 12. 2018 09:02
Re: Budoucnost
Jenže elektromobil ty emise přesune jen jinam. A to nemluvím o životnosti baterií které zase musíš vytěžit odněkud a za 5 let likvidace. A když každý bude nabíjet rychlonabíječkou se slovy „Nebudu čekat 12 hodin” bude životnost ještě menší. Takže hurá do jasné budoucnosti uhelných elektráren
19. 12. 2018 11:30
Re: Poručíme větru...
To jseš ale zcela mimo tuto diskusi. Jde zcela mimo automobilky a lidí, co mají auto se spalovacím motorem. Ty na daních z paliv zaplatí v ČR ročně cca 100 miliard Kč. A jak jsi viděl ve Francii, tak asi i jinde se politici budou snažit kvůli podpoře elektroaut tuto daň ještě zvýšit.
19. 12. 2018 11:26
Re: Nazorna ukazka...
To 1% je dle těch pro automobilky nejhorších odhadů. 0,2% podle těch optimistických. I v tom článku je to v podstatě napsané.
19. 12. 2018 07:00
Re: Bravo
EU sama sebe pod zadkom píli konáre, jeden po druhom. Aký v tom vidia zmysel, decimovať vlastný priemysel, neviem. Skôr ide zase len o ich vlastné pupky aby náhodou nespľasli a len plnia príkazy.

Že sa doprava na znečistení ovzdušia nepodieľa veľkou časťou, vie už aj malé decko, len páni úradníci to vedieť nechcú. V mestách elektrina zmysel má, prach, hluk, smog, toho sa radi zbavíme, ale to je všetko, čo sa v súčasností dá robiť.
Avatar - WinDiesel
18. 12. 2018 22:24
Re: Ano, ale...
Voliči/ovčané jsou dobří jen k tomu aby tyto nesmysly zaplatili, to je známá věc.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku