Euro NCAP 2010: Pět statečných ve zpřísněných podmínkách
Zkoušeny byly vozy Citroën Nemo, Kia Venga, Nissan Cube, Seat Exeo a Toyota Verso.
V roce 2010 Euro NCAP posouvá metu pro dosažení pětihvězdičkového hodnocení. V praxi to znamená, že se zvyšuje nutné minimální procento bodů z maximálního možného bodového přídělu v jednotlivých disciplínách (většinou se zvyšuje o 5 %).
U ochrany dospělých to je tedy například ze 75 % na 80 %, u ochrany dětí ze 70 % na 75 %. Nejzáludnější je však zvýšení hranice u ochrany chodců z 25 % na 40 %.
V připojené tabulce uvádíme porovnání způsobu hodnocení v roce 2009 a 2010.
Bodový zisk potřebný pro udělení hvězd Euro NCAP - 2009 vs. 2010 | ||||||||||
Oblast | Ochrana dosp. | Ochrana dětí | Chodci | Asist. systémy | Váž. průměr | |||||
Rok | 2009 | 2010 | 2009 | 2010 | 2009 | 2010 | 2009 | 2010 | 2009 | 2010 |
***** | 75% | 80% | 70% | 75% | 25% | 40% | 60% | 60% | 70% | 75% |
**** | 60% | 65% | 55% | 60% | 15% | 25% | 40% | 40% | 55% | 60% |
*** | 30% | 35% | 30% | 30% | 10% | 15% | 25% | 25% | 45% | 50% |
** | 25% | 30% | 25% | 25% | 5% | 10% | 15% | 15% | 35% | 35% |
* | 15% | 20% | 15% | 15% | 0% | 5% | 5% | 5% | 20% | 25% |
Jediným vozem z pětice testovaných splňující nově stanovené podmínky pro zisk pěti hvězd je Toyota Verso, která si vedla dobře ve všech disciplínách a za ochranu chodců získala 69 % maximálního možného počtu bodů.
Mnoho výrobců dnes nabízí rodinné vozy odvozené přímo z užitkových verzí daného modelu. Euro NCAP upozorňuje na špatnou bezpečnostní výbavu vozů s takovým původem.
Nejnovější model francouzského výrobce Citroën Nemo Multispace je odvozeným typem z užitkové varianty. Vůz v testech získal jen tři hvězdy a slabých 29 % v oblasti asistenčních systémů, jelikož elektronický stabilizační systém ani omezovač rychlosti nejsou k dispozici ani v rámci mimořádné výbavy. Nízký bodový zisk v oblasti ochrany dospělých přisuzují komisaři absenci hlavového airbagu a špatným opěrkám hlavy.
Seat Exeo s karoserií sedan je odvozen z minulé generace koncernového příbuzného Audi A4. Celkově získal čtyři hvězdy. Komisaři však upozorňují na konstrukci přístrojové desky obsahující tuhé struktury, které mohou být potenciálně nebezpečné pro kolena a stehna. Toto nebezpečí nedokáže zmírnit ani instalovaný kolenní airbag. Vůz si ale vedl dobře v oblasti ochrany chodců a dětí.
Další čtyřhvězdičkový kandidát Nissan Cube si vedl poměrně dobře, ale selhala u něj ochrana dětí při čelním nárazu.
Kia Venga získala rovněž celkově čtyři hvězdy, ovšem rozhodně ne bez problémů. Během čelního nárazu byl totiž bezpečnostní pás řidiče částečně naříznut kolejnicí sedadla. To je velice závažné pochybení, které v důsledku může způsobit snížení účinku připásání cestujících vpředu. Výrobce však zareagoval promptně a v reakci na výsledek testu představil řešení a nyní prostřednictvím své dealerské sítě svolává již prodané vozy ke sjednání nápravy.