Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2010: Pět statečných ve zpřísněných podmínkách

Jan Blaha
Diskuze (21)
Sdružení Euro NCAP zveřejnilo na začátku března výsledky testů první pětice vozů, která byla hodnocena podle přísnějších měřítek pro období 2010-2011.

Zkoušeny byly vozy Citroën Nemo, Kia Venga, Nissan Cube, Seat Exeo a Toyota Verso.

V roce 2010 Euro NCAP posouvá metu pro dosažení pětihvězdičkového hodnocení. V praxi to znamená, že se zvyšuje nutné minimální procento bodů z maximálního možného bodového přídělu v jednotlivých disciplínách (většinou se zvyšuje o 5 %).

U ochrany dospělých to je tedy například ze 75 % na 80 %, u ochrany dětí ze 70 % na 75 %. Nejzáludnější je však zvýšení hranice u ochrany chodců z 25 % na 40 %.

V připojené tabulce uvádíme porovnání způsobu hodnocení v roce 2009 a 2010.

Bodový zisk potřebný pro udělení hvězd Euro NCAP - 2009 vs. 2010
OblastOchrana dosp.Ochrana dětíChodciAsist. systémyVáž. průměr
Rok2009201020092010200920102009201020092010
*****75%80%70%75%25%40%60%60%70%75%
****60%65%55%60%15%25%40%40%55%60%
***30%35%30%30%10%15%25%25%45%50%
**25%30%25%25%5%10%15%15%35%35%
*15%20%15%15%0%5%5%5%20%25%

Jediným vozem z pětice testovaných splňující nově stanovené podmínky pro zisk pěti hvězd je Toyota Verso, která si vedla dobře ve všech disciplínách a za ochranu chodců získala 69 % maximálního možného počtu bodů.

Mnoho výrobců dnes nabízí rodinné vozy odvozené přímo z užitkových verzí daného modelu. Euro NCAP upozorňuje na špatnou bezpečnostní výbavu vozů s takovým původem.

Nejnovější model francouzského výrobce Citroën Nemo Multispace je odvozeným typem z užitkové varianty. Vůz v testech získal jen tři hvězdy a slabých 29 % v oblasti asistenčních systémů, jelikož elektronický stabilizační systém ani omezovač rychlosti nejsou k dispozici ani v rámci mimořádné výbavy. Nízký bodový zisk v oblasti ochrany dospělých přisuzují komisaři absenci hlavového airbagu a špatným opěrkám hlavy.

Seat Exeo s karoserií sedan je odvozen z minulé generace koncernového příbuzného Audi A4. Celkově získal čtyři hvězdy. Komisaři však upozorňují na konstrukci přístrojové desky obsahující tuhé struktury, které mohou být potenciálně nebezpečné pro kolena a stehna. Toto nebezpečí nedokáže zmírnit ani instalovaný kolenní airbag. Vůz si ale vedl dobře v oblasti ochrany chodců a dětí.

Další čtyřhvězdičkový kandidát Nissan Cube si vedl poměrně dobře, ale selhala u něj ochrana dětí při čelním nárazu.

Kia Venga získala rovněž celkově čtyři hvězdy, ovšem rozhodně ne bez problémů. Během čelního nárazu byl totiž bezpečnostní pás řidiče částečně naříznut kolejnicí sedadla. To je velice závažné pochybení, které v důsledku může způsobit snížení účinku připásání cestujících vpředu. Výrobce však zareagoval promptně a v reakci na výsledek testu představil řešení a nyní prostřednictvím své dealerské sítě svolává již prodané vozy ke sjednání nápravy.

Jan Blaha
Diskuze (21)
10. 3. 2010 08:15
Re: jsem řidič, ne chodec
A já si naopak myslím, že ochrana chodců patří mezi nejdůležitější parametry. Když jiný výrobce zvládne splnit všechny parametry včetně tohoto, proč by to neměl zvládnout i jiný. Konstrukce auta je vždy souborem kompromisů, jde jen o to správně nastavit hodnocení testů. Když se ti do celkového hodnocení přidávají takové prkotiny jako kontrolka nezapnutých pásů, ochrana chodců tam rozhodně patří taky.
10. 3. 2010 08:04
Re: jsem řidič, ne chodec
Nesouhlasím s nesouhlasem. Právo chodit po pozemních komunikacích má každý, pro řízení musíš dokázat vyšší způsobilost. Zatímco chodec se může spolehnout, že za volantem je způsobilý řidič, řidič se musí připravit na nejhorší, na hluchého, poloslepého, mentálně zaostalého a podroušeného chodce. Jestliže složí zdravého člověka s tím, že měl čas uskočit, neobstojí. A o dětech ani nemluvě.
Avatar - freeman
10. 3. 2010 08:00
Toyota
Trochu si rýpnem. To je pekné, že je Toyota opäť v čele ale ja radšej by som bral 4-hviezdičkové auto inej značky ktoré zastaví na môj povel a nie ako Toyota ktorá by frčala plnou rýchlosťou ďalej. ;-)
Avatar - Blue Sun
10. 3. 2010 07:47
Re: jsem řidič, ne chodec
Je zajímavé, jak v jednom příspěvku popíráš, co jsi napsal výše v jiném... Prudič z povolání, nebo jen hlupák?
Avatar - Blue Sun
10. 3. 2010 07:25
Re: jsem řidič, ne chodec
Nikdy nebude existovat auto, které by nikoho nezabilo. Stačí, aby jeho konstrukce zmírnila následky nehody. Čím dál častěji čtu o případech tebou zmíněných nepozorných řidičů - co v takovém případě zmůže školení a výchova? Když zastáváš takový názor, jistě dokážeš i říci, jakým způsobem ty lidi vychovávat, aby jezdili slušně a zodpovědně? Likvidační pokuty ve výši měsíčních platů jen rozjedou korupci, kursy a školení mají efekt jen tam, kde to lidé chtějí absolvovat sami. V součtu nejistá snaha s vysokými náklady a nejistým výsledkem.