Euro NCAP 2013: Nissan Note – Chodci nedovolili zisk pěti hvězd
Nový Nissan Note dosáhl výrazně lepších výsledků než jeho předchůdce, který si v roce 2006 odvezl z testů Euro NCAP čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících, tři hvězdy za ochranu dětí a jen dvě hvězdy na ochranu chodců, ale i přesto má novinka jen čtyři hvězdy.
Předmětem testu byl Nissan Note 1.2 Acenta s karoserií pětidvéřový hatchback, pohotovostní hmotností 1052 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínání zapnutí pásů na předních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrné nohy) autosedačka Römer BabySafe, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a úchytu Top Tether) s orientací po směru jízdy.
crashtest nissan euroncap novemodely |
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Sloupek řízení a středová konzole představují riziko pro cestující jiných výšek a sedících v jiných pozicích než testovací figuríny.
Při testování obou typů bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá kromě hrudníku, ta byla dostatečná.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 13 | 81% | 7,9 | 99% | 7,5 | 94% | 2,6 | 65% | 31 | 86% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získal Note maximum bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny před nárazem hlavy do vnitřního vybavení vozu i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat, ale řidič nemá jasný přehled o stavu airbagu. Ve voze jsou umístěna dobře viditelná varování před používáním dětské autosedačky na předním sedadle bez předchozího vypnutí airbagu.
Dětské sedačky, pro které byl vůz navržen, lze bez problémů nainstalovat.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 23,6 | 98% | 5 | 63% | 12 | 75% | 41 | 82% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximální počet bodů za ochranu nohou chodců. Přední hrana kapoty poskytuje špatnou ochranu chodců ve všech svých oblastech.
Povrch kapoty poskytuje dobrou nebo dostatečnou ochranu na většině svého povrchu, špatnou ochranu poskytuje v oblasti základny čelního okna a A-sloupků.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 15 | 63% | 0 | 0% | 6 | 100% | 21 | 58% |
Asistenční systémy
Nissan Note je standardně vybaven systémem elektronické kontroly stability, který splňuje požadavky Euro NCAP. Dále má vůz manuálně nastavitelný omezovač rychlosti, splňující požadavky Euro NCAP, a připomínání zapnutí bezpečnostních pásů pro přední sedadla.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 130% | 3 | 100% | 2 | 67% | 6 | 70% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
Nový Nissan Note si v testech Euro NCAP vedle velmi dobře v ochraně dětí a dobré výsledky předvedl i v kategorii ochrany dospělých cestujících. Slušný standard nabízí v oblasti asistenčních systémů, ale celkové skóre mu kazí špatná ochrana chodců.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 31 | 86% | 41 | 82% | 21 | 58% | 6 | 70% | 78% |
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |