Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2014: Citroën C-Elysée a Peugeot 301 – Jen 3 hvězdy pro levné duo

David Bureš David Bureš 26. 6. 2014 • 02:38
6
24
Zobrazit náhledy (6)
Citroën C-Elysée
Bezpečnostní asistenti zhoršily konečný výsledek levného francouzského dua. Ani v ochraně posádky na tom však není nejlépe.

Citroën C-Elysée a Peugeot 301 lákají zákazníky na nízkou cenu, vysoká bezpečnost ale jejich výsadou není. V nárazových zkouškách Euro NCAP toto levné francouzské duo dostalo jen tři hvězdy. Jejich konkurenti Seat Toledo/Škoda Rapid před dvěma lety obdrželi pět hvězd, taková Dacia Sandero loni získala hvězdy čtyři.

Testem prošel Citroën C-Elysée. Jeho sourozenec Peugeot 301 používá stejnou techniku, a tak je možné výsledky C-Elysée aplikovat i na něj. Předmětem testu bylo C-Elysée se zážehovým tříválcem 1.2 VTi, ve výbavě Séduction. Pohotovostní hmotnost testovaného vozu s volantem na levé straně činila 1.087 kilogramů.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX) autosedačka FAIR G0/1, pro starší figurínu byla použita sedačka Römer Duo Plus upevněná pomocí úchytů ISOFIX, s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro posádku C-Elysée zůstal po nárazu stabilní, řidič i spolujezdec mají dobře chráněné oblasti stehenních kostí, kolen i hrudníku. Přístrojová deska ale představuje riziko pro osoby vybraných výšek, což znamenalo zhoršení celkového výsledku.

Při bočním nárazu auto vykázalo dobrou ochranu všech částí těl, s výjimkou oblasti břicha. V těchto místech je ochrana pouze adekvátní.

Náraz do sloupu pak ukázal slabou úroveň ochrany hrudníku, na tuto oblast těla při nárazu působily vysoké síly. Ochranu hrudníku tak Euro NCAP hodnotí jako špatnou. Nízko hodnocena byla také ochrana krční páteře cestujících vzadu při nárazu zezadu, naopak krční páteř posádky vpředu vůz při nárazu zezadu chrání dobře.

Euro NCAP 2014: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
Test Čelní Boční Na sloup Whiplash AEB City Celkem
Jednotky body % body % body % body % body % body %
Ochrana dospělých 12 75% 8 100% 5,7 71% 1,6 40% 0,0 0% 27 71%
crashtest citroen peugeot euroncap novemodely levnaauta nizsistredni crashtest citroen peugeot euroncap novemodely levnaauta nizsistredni

Ochrana dětí

Také v ochraně dětí mají C-Elysée a 301 co zlepšovat. Při čelním nárazu totiž na figurínu tříletého dítěte působily v oblasti krku poměrně vysoké síly. U figuríny 1,5ročního dítěte zase byla zaznamenána vyšší rychlost zpomalení hrudníku, ochrana takto starého dítěte tak byla hodnocena jako slušná.

V případě bočního nárazu obě figuríny vhodně držely bočnice autosedaček, což minimalizuje možnost střetu hlavy dítěte s prvky v interiéru.

Airbag spolujezdce je možné vypnout, aby vpředu mohla být nainstalována autosedačka proti směru jízdy. Pracovníci Euro NCAP si však všimli toho, že tlačítko k vypnutí nafukovacího vaku není označeno dostatečně jasně. Autosedačky je nicméně možné ve vozidle adekvátně instalovat.

Euro NCAP 2014: Kategorie 2 - Ochrana dětí
Test Dynamické testy Bezpečnostní výbava Upevnění Celkem
Jednotky body % body % body % body %
Ochrana dětí 22,1 92% 3 38% 12 75% 37 75%

Ochrana chodců

Zatímco nárazník francouzského dua poskytuje dobrou ochranu chodcům, přední hrana kapota je pro chodce nebezpečná a nedostala žádný bod. Ochrana chodců je slabá rovněž ve spodní části čelního skla a v oblasti A-sloupků.

Euro NCAP 2014: Kategorie 3 - Ochrana chodců
Test Hlava Pánev Nohy Celkem
Jednotky body % body % body % body %
Ochrana chodců 13,6 57% 0 0% 6 100% 20 54%

Asistenční systémy

Standardní bezpečnostní výbavou C-Elysée je elektronická kontrola stabilizace, šest airbagů, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech.

C-Elysée varuje na nezapnutý bezpečnostní pás jen u sedadla řidiče, zatímco u ostatních sedadel ne, kvůli čemuž auto nebylo za tento systém nijak hodnoceno. Omezovač rychlosti je dodáván za příplatek, jelikož má být namontován ve většině vyrobených aut, splňuje podmínky Euro NCAP pro započítání bodů za tento systém. Asistent jízdy v pruzích nebo systém nouzového brzdění v nabídce C-Elysée či 301 nefiguruje.

Euro NCAP 2014: Kategorie 4 - Asistenční systémy
- Omezovač rychl. Stabilizační systém Připomínač pásů Opuštění pruhu AEB mimo město Celkem
- body body body body body body %
Asistenční systémy 1,3 3 0 0,0 0,0 4 33%

Celkový výsledek: Tři hvězdy

Peugeotu 301 a Citroënu C-Elysée velice ublížila nabídka příplatkové výbavy. Auta nenabízejí možnost připlatit si za automatické brzdění či asistent pro jízdu v pruzích, což snížilo celkový výsledek této dvojice o jednu hvězdu. Duo však má co zlepšovat i v ochraně posádky, především při bočním nárazu.

Euro NCAP 2014 - Rekapitulace výsledků
Kategorie 1 2 3 4 Celkem
Název Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asist. syst. Vážený průměr
Jednotky body % body % body % body % %
Výsledky 27 71% 37 75% 20 54% 4 33% 65%
Počet hvězd ***

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2014?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2014)
2014 Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asistenční systémy Vážený průměr
Pro ***** 80% 75% 60% 60% 80%
Pro **** 70% 60% 50% 40% 70%
Pro *** 40% 30% 25% 25% 60%
Pro ** 30% 25% 15% 15% 55%
Pro * 20% 15% 10% 5% 45%

Témata
27. 6. 2014 19:34
Re: Zadný nárazový test
Alebo znížme rýchlostné limity - 40 km/h v meste, 80 po okreskách a 100 po diaľnici. Hneď bude menej nehôd. ;-)
27. 6. 2014 17:09
Re: Zadný nárazový test
To jsou ta slavná americká explodující auta, která známe z filmů. ;-) Tak bylo by zajímavé to vidět. Nečekám problém, pokud opěrky zafungují. Většina nárazů zezadu bude asi v nízké rychlosti (nedobrzdění).
27. 6. 2014 10:43
Re: Zadný nárazový test
Tak určitě. :-) Já se nechci srazit s ničím...
Ten příklad s nákladním autem jsem uvedl jen vzorově - jediná nehoda zezadu, u které jsem byl přítomen. Jinak by mě právě spíš zajímala srážka zezadu s osobákem (s náklaďákem je to vždy mnohem horší...). Třeba u B a C segmentu. V padesátce, s mírným odsazením.

Nějaké příklady:
[odkaz]
[odkaz]

Něco z historie (1:30):
[odkaz]
27. 6. 2014 08:10
Re: Megane 3* a toto 3*
grifith byl rychlejší. :-)
27. 6. 2014 06:38
Re: Zadný nárazový test
S nákladními auty se prostě srazit nechceš.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku