Euro NCAP 2014: Citroën C-Elysée a Peugeot 301 – Jen 3 hvězdy pro levné duo
Citroën C-Elysée a Peugeot 301 lákají zákazníky na nízkou cenu, vysoká bezpečnost ale jejich výsadou není. V nárazových zkouškách Euro NCAP toto levné francouzské duo dostalo jen tři hvězdy. Jejich konkurenti Seat Toledo/Škoda Rapid před dvěma lety obdrželi pět hvězd, taková Dacia Sandero loni získala hvězdy čtyři.
Testem prošel Citroën C-Elysée. Jeho sourozenec Peugeot 301 používá stejnou techniku, a tak je možné výsledky C-Elysée aplikovat i na něj. Předmětem testu bylo C-Elysée se zážehovým tříválcem 1.2 VTi, ve výbavě Séduction. Pohotovostní hmotnost testovaného vozu s volantem na levé straně činila 1.087 kilogramů.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX) autosedačka FAIR G0/1, pro starší figurínu byla použita sedačka Römer Duo Plus upevněná pomocí úchytů ISOFIX, s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro posádku C-Elysée zůstal po nárazu stabilní, řidič i spolujezdec mají dobře chráněné oblasti stehenních kostí, kolen i hrudníku. Přístrojová deska ale představuje riziko pro osoby vybraných výšek, což znamenalo zhoršení celkového výsledku.
Při bočním nárazu auto vykázalo dobrou ochranu všech částí těl, s výjimkou oblasti břicha. V těchto místech je ochrana pouze adekvátní.
Náraz do sloupu pak ukázal slabou úroveň ochrany hrudníku, na tuto oblast těla při nárazu působily vysoké síly. Ochranu hrudníku tak Euro NCAP hodnotí jako špatnou. Nízko hodnocena byla také ochrana krční páteře cestujících vzadu při nárazu zezadu, naopak krční páteř posádky vpředu vůz při nárazu zezadu chrání dobře.
Euro NCAP 2014: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | AEB City | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 12 | 75% | 8 | 100% | 5,7 | 71% | 1,6 | 40% | 0,0 | 0% | 27 | 71% |
crashtest citroen peugeot euroncap novemodely levnaauta nizsistredni
Ochrana dětí
Také v ochraně dětí mají C-Elysée a 301 co zlepšovat. Při čelním nárazu totiž na figurínu tříletého dítěte působily v oblasti krku poměrně vysoké síly. U figuríny 1,5ročního dítěte zase byla zaznamenána vyšší rychlost zpomalení hrudníku, ochrana takto starého dítěte tak byla hodnocena jako slušná.
V případě bočního nárazu obě figuríny vhodně držely bočnice autosedaček, což minimalizuje možnost střetu hlavy dítěte s prvky v interiéru.
Airbag spolujezdce je možné vypnout, aby vpředu mohla být nainstalována autosedačka proti směru jízdy. Pracovníci Euro NCAP si však všimli toho, že tlačítko k vypnutí nafukovacího vaku není označeno dostatečně jasně. Autosedačky je nicméně možné ve vozidle adekvátně instalovat.
Euro NCAP 2014: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 22,1 | 92% | 3 | 38% | 12 | 75% | 37 | 75% |
Ochrana chodců
Zatímco nárazník francouzského dua poskytuje dobrou ochranu chodcům, přední hrana kapota je pro chodce nebezpečná a nedostala žádný bod. Ochrana chodců je slabá rovněž ve spodní části čelního skla a v oblasti A-sloupků.
Euro NCAP 2014: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 13,6 | 57% | 0 | 0% | 6 | 100% | 20 | 54% |
Asistenční systémy
Standardní bezpečnostní výbavou C-Elysée je elektronická kontrola stabilizace, šest airbagů, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech.
C-Elysée varuje na nezapnutý bezpečnostní pás jen u sedadla řidiče, zatímco u ostatních sedadel ne, kvůli čemuž auto nebylo za tento systém nijak hodnoceno. Omezovač rychlosti je dodáván za příplatek, jelikož má být namontován ve většině vyrobených aut, splňuje podmínky Euro NCAP pro započítání bodů za tento systém. Asistent jízdy v pruzích nebo systém nouzového brzdění v nabídce C-Elysée či 301 nefiguruje.
Euro NCAP 2014: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Opuštění pruhu | AEB mimo město | Celkem | ||||||
- | body | body | body | body | body | body | % | |||||
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 0 | 0,0 | 0,0 | 4 | 33% |
Celkový výsledek: Tři hvězdy
Peugeotu 301 a Citroënu C-Elysée velice ublížila nabídka příplatkové výbavy. Auta nenabízejí možnost připlatit si za automatické brzdění či asistent pro jízdu v pruzích, což snížilo celkový výsledek této dvojice o jednu hvězdu. Duo však má co zlepšovat i v ochraně posádky, především při bočním nárazu.
Euro NCAP 2014 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 27 | 71% | 37 | 75% | 20 | 54% | 4 | 33% | 65% |
Počet hvězd | *** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2014?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2014) | |||||||||
2014 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |