Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2014: Dacia Logan MCV hlásí slabší ochranu posádky

David Bureš
Diskuze (38)
V poslední sérii testů Euro NCAP dostal jen jediný vůz tři hvězdy. Bylo jím levné kombi z Rumunska.

Současná druhá generace Dacie Logan MCV se prodává již od loňského roku, nárazovými zkouškami Euro NCAP ale toto levné kombi prošlo až nyní. Ohodnoceno bylo třemi hvězdami.

Tři hvězdy jsou pro vozy Dacia v hodnocení Euro NCAP jakýmsi standardem. V minulých crash testech (ještě podle starších pravidel) byly takto hodnoceny modely Lodgy, Duster i minulé generace Loganu a Sandera. Pouze druhá generace Sandera obdržela loni hvězdy čtyři.

Při čelním nárazu došlo k výrazné deformaci karoserie. To spolu s naměřeným vysokým tlakem na oblast hrudníku znamenalo, že ochrana řidiče v této části těla byla hodnocena jako slabá. Sloupek řízení, skříňka na pojistky a konzole je navíc nebezpečná pro různě vysoké řidiče, proto byla ochrana kolen a stehenních kostí hodnocena jako průměrná. Pro kotníky řidiče je pak nebezpečný spojkový pedál, který se při nárazu posunul o 144 mm vzad. K výsledku přispěl i fakt, že přední sedadla nedisponují předpínači pásů.

crashtest dacia euroncap novemodely levnaauta crashtest dacia euroncap novemodely levnaauta

V případě bočního nárazu se ukázaly nepříliš účinné boční airbagy. Vaky se totiž při nárazu špatně nafoukly. Z bočního nárazu do sloupu pak vyplynula slabá ochrana žeber posádky. Také ochrana krční páteře posádky byla hodnocena nízkým počtem bodů, ochrana cestujících na zadních sedadlech byla v tomto ohledu hodnocena jako špatná.

Děti však Logan MCV chrání lépe. V ochraně dítěte starého jeden a půl roku auto dostalo plný počet bodů. Naměřené tahové síly působící na krk figuríny tříletého dítěte ale byly vysoké, proto v této kategorii Logan MCV ztratil všechny body. Do rumunského kombi pak není možné správně umístit autosedačky s podložkou dolních končetin univerzální skupiny Group 0, a to kvůli středovému tunelu.

Logan MCV nezazářil ani v ochraně chodců. Nárazník chrání dolní končetiny chodců dobře nebo přiměřeně. Přední hrana kapoty ale oblast pánve chodce chrání špatně. Stejně tak je pro chodce nebezpečná tuhá dolní hrana čelního skla.

Euro NCAP 2014 – Dacia Logan MCV
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2257%3775%2055%538%58%
Počet hvězd***

V případě hodnocení bezpečnostních systémů nebyl hodnocen tempomat. K dispozici sice je, neočekává se ale, že by jím byla vybavena většina vyrobených aut. Varování před opuštěním jízdního pruhu nebo automatické brzdění do Loganu MCV dodávány nejsou. Vůz nedostal body ani za to, že nevaruje pasažéry na zadních sedadlech o nezapnutém bezpečnostním pásu.

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2014?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2014)
2014Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

David Bureš
Diskuze (38)
Avatar - twistedTSD
5. 12. 2014 21:20
Re: Hodně solidní
Nazývejme věci pravými jmény. Kompromisů v oblasti bezpečnosti není "trochu", ale šetřilo se ní velmi výrazně. Nejde o nějaké hvězdičky, ale o to , že na rozdíl od Mégane propadl v crash testu jako takovém. Nejen, že došlo k výrazné deformaci prostoru pro cestující, což je dnes neobvyklé, ale více či méně byly ošizeny i základní prvky pasivní bezpečnosti. Samozřejmě je už jen na zákaznících, zda jsou ochotní tyto ústupky za nižší cenu akceptovat.
Avatar - rohYpnol
5. 12. 2014 17:49
Re: Jezdím v autě
Ale celý svůj život měli 100% úspěšnou vlastní statistiku >:-[] ;-)
5. 12. 2014 14:31
Re: Hodně solidní
Souhlas. Hodnocení výsledku jako "pojízdná rakev" je zcestné. Není to žádný propadák, kde se zlomily prahy a nevystřelily batohy. Vždyť i Megane letos skončil se třemi hvězdami (byť třeba v ochraně dospělých na tom byl výrazně lépe), přitom před pár lety byl prezentován jako nejbezpečnější auto ve třídě. Logan je plný kompromisů, trochu i v oblasti bezpečnosti, ale žádný z nich neohrožuje základní funkce a požadavky na auto.
5. 12. 2014 10:13
Re: holt low cost
Změna metodiky mohla mít vliv na počet hvězd (měnily se váhy jednotlivých kategorií), ale ne na ty jednotlivé výsledky nárazové zkoušky...no nevim, buď to rumuni montují co kus to originál, nebo konstrukce neunesla těch 236 kg navíc oproti sanderu...čert ví...
5. 12. 2014 09:40
Re: holt low cost
A co na těch testech bylo měněný? Myslím čelní střet, kategorie dospělý. Tam je myslím ten největší rozdíl.
Logan 59 procent (front 8,3, side 7,2, pole 5,4)
Sandero 80 procent (front 12,8, side 7,5, pole 6,4).

Neměnily se jenom podmínky pro nějaké ty asistenty a popisky (kategorie safety)?

PS. Prý píšu spam (nechtělo mi to vložit příspěvek). Že by slovíčko ad*lt?