Euro NCAP 2015: Opel Karl – Čtyři hvězdy, ale jen těsně
Opel Karl, pocházející z vlastního vývoje své značky, se letos na jarním ženevském autosalonu představil jako nástupce modelu Agila i Chevroletu Spark. Ve stopách těchto modelů jde nejen svou velikostí a zařazením na trhu, ale i celkovým výsledkem v nárazových testech Euro NCAP.
Chevrolet Spark v roce 2009 získal jen čtyři hvězdy. Opel Agila sice torturou nárazových testů Euro NCAP neprošel, ale jeho sesterský model Suzuki Splash již takové štěstí neměl a v roce 2008 obdržel rovněž čtyři hvězdy.
Předmětem testu byl Opel Karl/Vauxhall Viva 1.0, s karosérií pětidvéřový hatchback, výbavou Enjoy a pohotovostní hmotností 920 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předpínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínáním nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro osmnáctiměsíční dítě instalována proti směru jízdy autosedačka Maxi Cosi Cabriofix a pro tříleté dítě Römer Duo Plus po směru jízdy.
crashtest opel euroncap novemodely video minivozy
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Při následující prohlídce bylo zjištěno, že v airbagu řidiče nebyl tlak dostatečný k zabránění kontaktu hlavy a volantu. Následně hlava sklouzla z volantu stranou. Výsledky v ochraně hlavy byly označeny jako mezní. Údaje z figurín dále indikují mezní ochranu bérců řidiče.
Při čelním nárazu celou šířkou spodní část řidiče proklouzla pod bezpečnostním pásem a posunula se dopředu, tím se výrazně zvedlo riziko poranění kolen, stehen a pánve a ochrana této části těla byla vyhodnocena jako špatná.
V testu bočního nárazu získal Karl maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla. Při bočním nárazu na sloup ukázaly záznamy z figuríny veliké vybočení hrudníku, indikující špatnou ochranu a vysoké riziko vážného zranění.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na všech sedadlech.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | body | % | ||
Ochrana dospělých | 6,4 | 6,2 | 14 | 1,6 | 0 | 0% | 28,2 | 74% |
Ochrana dětí
Karl získal maximální počet bodů za ochranu osmnáctiměsíčního dítěte.
Ochrana tříletého dítěte při čelním nárazu byla dobrá, až na mezní zatížení šíje dítěte. Při bočním nárazu se hlava figuríny tříletého dítěte dostala mimo autosedačku a tím vůz přišel o body v této kategorii.
Airbag předního spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má dobrý přehled o stavu tohoto airbagu.
Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||||
Test | 18měsíční dítě | 3leté dítě | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dětí | 12 | 6,3 | 5 | 12 | 35,3 | 72% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců. Přední hrana kapoty poskytuje pánevní oblasti chodců v různých oblastech dobrou i špatnou ochranu.
Ochrana hlavy chodců je převážně dobrá nebo dostatečná s horšími výsledky při základně A sloupků a spodní hraně čelního skla.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | % | |
Ochrana chodců | 15,9 | 2,6 | 6 | 24,5 | 68% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Opelu Karl je ESC a připomínání pásů pro všechna sedadla. Za příplatek je možno vůz dovybavit omezovačem rychlosti a systémem varování před opuštěním jízdního pruhu.
Opel Karl nelze vybavit systémem autonomního brzdění.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
- | body | body | body | body | body | body | % | ||
Asistenční systémy | 1,3 | 3 | 3 | 1 | 0 | 8,3 | 64% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězd
Opel Karl přišel o cenné body v kategoriích zaměřených na ochranu dospělých i dětských cestujících. Poměrně dobře si malý hatchback vedl v oblastech ochrany chodců i asistenčních systémech, i když i zde má prostor pro zlepšení.
Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 28 | 74% | 35,3 | 72% | 25 | 68% | 8 | 64% | 71% |
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015) | |||||||||
2015 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |