Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Design: Malá SUV – Trendy současnosti

Jakub Sochor Jakub Sochor 28. 10. 2012 • 23:41
12
Sportovně-užitkové modely segmentu B jsou stále častějším jevem v automobilovém světě. Jaký je váš názor na tento trend? Diskutujte!

Jak známo, SUV není výsadou pouze vyšších tříd a prémiových značek. Během let tento karosářský druh pronikl do nižších segmentů, kde se etabloval a vytvořil poměrně výraznou část modelové palety té které značky. V současné době je však stále výraznější nárůst malých SUV, která tvoří alternativu ke klasickému automobilu své třídy. V některých případech může jít také o crossovery s typickými aspekty SUV, mezi něž patří určitá míra oplastování, mohutnější proporce, nárůst muskulatury či členitější vnější dekory – to vše při zachování malých rozměrů, příznivých pro provoz ve městě.

Malá SUV také bývají nositelem zcela nových tvarových řešení a v rámci dané značky prezentují inovace, jimiž se posléze inspirují jiné modely. Obecně vzato jsou takové vozy fenoménem současnosti, který se neustále šíří a zasahuje do stále širšího spektra kategorií – ať už cenových (Dacia Duster) či designových (v oblasti extravagantní moderny jmenujme Nissan Juke, v případě retro designu Mini Countryman).


Ford EcoSport – S vizáží offroadu

Jedním z typických příkladů malého SUV je model EcoSport, který – krom propojení moderních prvků Fordu s touto kategorií – přináší ojedinělá řešení (výklopné dveře zavazadlového prostoru směrem do boku, na nichž je umístěno rezervní kolo, přičemž klika dveří je zakomponována do zadních svítilen). Překvapením je i samotná stavba automobilu (4,24 x 1,76 m x 1,69 m, rozvor je dlouhý 2,52 metru) – vůz má na poměry třídy nezvykle vysokou příď, kterou zdobí osvědčené prvky současného designu Fordu. V této souvislosti uveďme mohutný nasávač ve tvaru osmiúhelníku, jehož horní část koresponduje se zlomem světlometů, které jsou propojené souvislou linkou.

Celek, ač není tak výrazný a progresivní jako u MPV B-Max, je plně začleněn do spektra současných Fordů, což potvrzuje také ztvárnění přístrojové desky, jež pochází z Fiesty. Její expresivní tvary, i přes méně dekorativní design karoserie (oproti Fiestě), bezproblémově ladí s exteriérem.


Hyundai HB20X – Brazilský crossover

Nový Hyundai, představený na Sao Paulo International Motor Show, je určen výhradně pro Brazílii. Název obsahuje přehledně uspořádané informace - HB znamená Hyundai Brazil, číslo 20 prozrazuje příslušnost ke globální řadě malých modelů a písmeno X značí crossover. I přes výrazné prvky, typické pro SUV (plastové lemy blatníků či vyšší světlost) je HB20X jasně identifikovatelným vozem s charakteristickými rysy Hyundai. Patrné je to kupříkladu na přídi s dynamickými světlomety, výraznou maskou a sportovními prolisy v boční části exteriéru.


Mini Countryman – Střet věků

Ve výčtu modelů nesmí chybět reprezentant retro designu, kterým je Mini Countryman – vůz, vycházející z designu ostatních Mini, avšak s průkopnickými rysy, jež v roce 2008 naznačila kreace Crossover Concept (připomeňme také studii Beachcomber, která, i přes zcela jiné zaměření, rozpracovává známé tvary. Spolu s ní má Countryman propracovanou muskulaturu a vysoký ponton s oblými a uhlazenými tvary.

Model o délce 4.097 mm, šířce 1.789 mm, výšce 1.561 mm a rozvoru náprav 2.595 mm je příkladem skloubení designové tradice Mini (přetavené do moderní podoby) a nové karoserie. Charakteristickým rysem exteriéru je jeho dělení na tři části – ponton, prosklenou plochu (jejíž ucelenost dotváří černé sloupky) a střechu. Celek jasně zapadá do designové rodiny Mini, která se promítá i do kabiny, jíž zdobí bohaté užití kruhových motivů, spíše měkčích tvarů a pozoruhodných prvků – kupříkladu odkládací středové lišty Center Rail.


Nissan Juke – Následovník ženevského předvoje

Po velmi specifickém tvarovém druhu, kterým je retro design, uveďme zástupce extravagantní moderny, jež nemá pranic společného s historií. Je jím automobil, vycházející z vize Qazana, představené v roce 2009 na autosalonu v Ženevě.

Sériový Juke pojí se studií řada – nutno říci, že vcelku zásadních – řešení. Jedná se zejména o kompozici přídě s originálním uspořádáním světlometů a atypické masky, mohutné blatníky, poměrně malé boční prosklení a zadní svítilny ve tvaru, který evokuje bumerang. Vůz o délce 4.135 mm, šířce 1.765 mm, výšce 1.565 mm a délce rozvoru 2.530 mm byl navržen v londýnském studiu Nissan Design Europe a dokončen v japonském středisku Nissan Design Centre.

Extravagance pokračuje v kabině, která rovněž odkazuje na zmíněnou studii – interiéru dominuje středový tunel v kreativní a vysoce plastické podobě. Přístrojová deska, podobně jako horní část výplní dveří, je však orientována na mírnější a univerzálnější tvary.


Opel Mokka – Člen mezinárodního bratrstva

První malé SUV Opelu bylo představeno letos v Ženevě, poté co byl na autosalonu v Detroitu uveden sesterský vůz Buick Encore. Sourozencem Opelu je Chevrolet Trax, představený v Paříži.

Mokka o délce 4.280 mm pracuje s aktuálními tvary designového jazyka Opelu v čele s maskou chladiče, jíž zdobí chromová lišta. Plastové lemy blatníků plynule navazují na obložení nárazníků, čímž je posílena ucelenost vnějšího designu. Jedním z výrazných rysů karoserie je originální vedení linií, jejichž průběh má proměnlivou intenzitu – ukázkovým příkladem je linka rozdělující jednotlivé plochy víka zavazadlového prostoru, která se zapouští do C-sloupku.



Peugeot – Postupné cizelování formy

Je-li řeč o francouzské automobilce, malé SUV zde hraje významnou roli nejen pro sériovou budoucnost, ale také pro moderní designový jazyk značky - model HR1 byl průkopníkem kategorie malých SUV u Peugeotu a zároveň jedním z prvních zástupců jeho nového směru. S přihlédnutím k oběma skutečnostem se nabízí srovnání tří konceptů, které představují tři vizuálně odlišné, ale v jádru věci obdobné studie.

Prvním z nich je HR1, představený roku 2010 v Paříži. Vůz pokračuje v odkazu kupé SR1 a experimentuje s tvary – zvláště v případě A-sloupku či zadních svítilen. Druhý v řadě, Urban Crossover, je již vyveden v podstatně realističtějším stylu, který je cizelován nejnovější kreací 2008.




Toyota Urban Cruiser – Městský tvor

Ačkoli nejde o autentické SUV, je Urban Cruiser, představený na pařížském autosalonu roku 2008, nekonformním modelem, který má s městskými sportovně-užitkovými vozy mnoho společného. Zejména vyšší světlost, masivní proporce (v kontextu třídy) a dynamické tvary.

Předzvěstí automobilu (3.930 mm x 1.725 mm x 1.525 mm, rozvor náprav je dlouhý 2.460 mm), postaveného na platformě Yarisu, je stejnojmenný koncept z roku 2006, navržený studiem ED2. Produkční verze však nedosahuje extravagance studie, jejíž kapota se sportovně zužuje směrem doprostřed přídě. I přes to je sériový model svébytný a tvoří alternativu ke klasickému hatchbacku.


VW Taigun – Terénní Up!

Autosalon v Sao Paulu se stal dějištěm premiéry SUV na základech modelů série New Small Family, který lze považovat za předzvěst budoucí crossoverové verze Upu!. Z hlediska designu používá aktuální tvarové zásady – hranaté proporce, jednoduchou optiku zadních svítilen a nápadité propojení linií masky s optikou předních světlometů. Připomeňme, že se touto myšlenkou vyznačuje loni představený koncept Cross Coupé.

Karoserie o délce 3.859 mm, šířce 1.728 mm, výšce 1.570 mm a délce rozvoru náprav 2.470 mm je v pořadí již druhou studií Volkswagenu na toto téma – loni byl na autosalonu ve Frankfurtu představen Cross Up!. Oproti němu je však Taigun plnohodnotným SUV se všemi jeho náležitostmi.


Témata
29. 10. 2012 00:21
Re: VW nemá konkurenci.
Souhlas, Taigun je nejpovedenější koncept letošního roku. Krásně čistý a čitelný design, žádné překombinované vlnobití nebo proporčně odpudivé tvary jako má třeba Mokka nebo Ford. Ale je to bohužel VW - jestli se dostane do sériové výroby, ani ho nepoznáme a z dokonalého konceptu bude zase šedý, politicky korektní průměr.
Avatar - šmoula nešika
28. 10. 2012 22:17
Můj názor
Ford EcoSport - k tomuhle autu mě nic nenapadá
Hyundai HB20X - spíše horší korejec
Mini Countryman - turbozáchod na druhou
Nissan Juke - nikdy jsem design tohoto auta nechápal, takže u mě :no:
Opel Mokka/Chevrolet Trax - obě automobilky nemám příliš v lásce
Peugeot 2008 - na frantíka slušný
Toyota Urban Cruiser - pryč s tou hrůzou! :no: :no: :no:
Volkswagen Taigun - i přes zvláštní směsici designových stylů nejhezčě auto ze všech
28. 10. 2012 21:36
Re: VW nemá konkurenci.
No porovnávat koncept s reálným modelem je docela odvaha. Koncepty od vw jsou většinou hezké, ale realita je jinde.
Re: VW nemá konkurenci.
Je to tak. Jen škoda té extravagantní palubky. Doufejme, že seriové provedení bude mít lepší palubku.
28. 10. 2012 17:41
kam to spěje
neustále rozšiřující se portfolio kategorií.. no, smysl v tom nevidím, ale když to lidi kupujou, proč né.. tyhle "teréňáčky do města" >:D jak tu nedávno zaznělo.. vypadaj všechny beze zbytku jako hračky pro barbíny ...nic, co by mohlo normálního chlapa zajímat.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud