Design: Malá SUV – Trendy současnosti
Jak známo, SUV není výsadou pouze vyšších tříd a prémiových značek. Během let tento karosářský druh pronikl do nižších segmentů, kde se etabloval a vytvořil poměrně výraznou část modelové palety té které značky. V současné době je však stále výraznější nárůst malých SUV, která tvoří alternativu ke klasickému automobilu své třídy. V některých případech může jít také o crossovery s typickými aspekty SUV, mezi něž patří určitá míra oplastování, mohutnější proporce, nárůst muskulatury či členitější vnější dekory – to vše při zachování malých rozměrů, příznivých pro provoz ve městě.
Malá SUV také bývají nositelem zcela nových tvarových řešení a v rámci dané značky prezentují inovace, jimiž se posléze inspirují jiné modely. Obecně vzato jsou takové vozy fenoménem současnosti, který se neustále šíří a zasahuje do stále širšího spektra kategorií – ať už cenových (Dacia Duster) či designových (v oblasti extravagantní moderny jmenujme Nissan Juke, v případě retro designu Mini Countryman).
Ford EcoSport – S vizáží offroadu
Jedním z typických příkladů malého SUV je model EcoSport, který – krom propojení moderních prvků Fordu s touto kategorií – přináší ojedinělá řešení (výklopné dveře zavazadlového prostoru směrem do boku, na nichž je umístěno rezervní kolo, přičemž klika dveří je zakomponována do zadních svítilen). Překvapením je i samotná stavba automobilu (4,24 x 1,76 m x 1,69 m, rozvor je dlouhý 2,52 metru) – vůz má na poměry třídy nezvykle vysokou příď, kterou zdobí osvědčené prvky současného designu Fordu. V této souvislosti uveďme mohutný nasávač ve tvaru osmiúhelníku, jehož horní část koresponduje se zlomem světlometů, které jsou propojené souvislou linkou.
Celek, ač není tak výrazný a progresivní jako u MPV B-Max, je plně začleněn do spektra současných Fordů, což potvrzuje také ztvárnění přístrojové desky, jež pochází z Fiesty. Její expresivní tvary, i přes méně dekorativní design karoserie (oproti Fiestě), bezproblémově ladí s exteriérem.
Hyundai HB20X – Brazilský crossover
Nový Hyundai, představený na Sao Paulo International Motor Show, je určen výhradně pro Brazílii. Název obsahuje přehledně uspořádané informace - HB znamená Hyundai Brazil, číslo 20 prozrazuje příslušnost ke globální řadě malých modelů a písmeno X značí crossover. I přes výrazné prvky, typické pro SUV (plastové lemy blatníků či vyšší světlost) je HB20X jasně identifikovatelným vozem s charakteristickými rysy Hyundai. Patrné je to kupříkladu na přídi s dynamickými světlomety, výraznou maskou a sportovními prolisy v boční části exteriéru.
Mini Countryman – Střet věků
Ve výčtu modelů nesmí chybět reprezentant retro designu, kterým je Mini Countryman – vůz, vycházející z designu ostatních Mini, avšak s průkopnickými rysy, jež v roce 2008 naznačila kreace Crossover Concept (připomeňme také studii Beachcomber, která, i přes zcela jiné zaměření, rozpracovává známé tvary. Spolu s ní má Countryman propracovanou muskulaturu a vysoký ponton s oblými a uhlazenými tvary.
Model o délce 4.097 mm, šířce 1.789 mm, výšce 1.561 mm a rozvoru náprav 2.595 mm je příkladem skloubení designové tradice Mini (přetavené do moderní podoby) a nové karoserie. Charakteristickým rysem exteriéru je jeho dělení na tři části – ponton, prosklenou plochu (jejíž ucelenost dotváří černé sloupky) a střechu. Celek jasně zapadá do designové rodiny Mini, která se promítá i do kabiny, jíž zdobí bohaté užití kruhových motivů, spíše měkčích tvarů a pozoruhodných prvků – kupříkladu odkládací středové lišty Center Rail.
Nissan Juke – Následovník ženevského předvoje
Po velmi specifickém tvarovém druhu, kterým je retro design, uveďme zástupce extravagantní moderny, jež nemá pranic společného s historií. Je jím automobil, vycházející z vize Qazana, představené v roce 2009 na autosalonu v Ženevě.
Sériový Juke pojí se studií řada – nutno říci, že vcelku zásadních – řešení. Jedná se zejména o kompozici přídě s originálním uspořádáním světlometů a atypické masky, mohutné blatníky, poměrně malé boční prosklení a zadní svítilny ve tvaru, který evokuje bumerang. Vůz o délce 4.135 mm, šířce 1.765 mm, výšce 1.565 mm a délce rozvoru 2.530 mm byl navržen v londýnském studiu Nissan Design Europe a dokončen v japonském středisku Nissan Design Centre.
Extravagance pokračuje v kabině, která rovněž odkazuje na zmíněnou studii – interiéru dominuje středový tunel v kreativní a vysoce plastické podobě. Přístrojová deska, podobně jako horní část výplní dveří, je však orientována na mírnější a univerzálnější tvary.
Opel Mokka – Člen mezinárodního bratrstva
První malé SUV Opelu bylo představeno letos v Ženevě, poté co byl na autosalonu v Detroitu uveden sesterský vůz Buick Encore. Sourozencem Opelu je Chevrolet Trax, představený v Paříži.
Mokka o délce 4.280 mm pracuje s aktuálními tvary designového jazyka Opelu v čele s maskou chladiče, jíž zdobí chromová lišta. Plastové lemy blatníků plynule navazují na obložení nárazníků, čímž je posílena ucelenost vnějšího designu. Jedním z výrazných rysů karoserie je originální vedení linií, jejichž průběh má proměnlivou intenzitu – ukázkovým příkladem je linka rozdělující jednotlivé plochy víka zavazadlového prostoru, která se zapouští do C-sloupku.
Peugeot – Postupné cizelování formy
Je-li řeč o francouzské automobilce, malé SUV zde hraje významnou roli nejen pro sériovou budoucnost, ale také pro moderní designový jazyk značky - model HR1 byl průkopníkem kategorie malých SUV u Peugeotu a zároveň jedním z prvních zástupců jeho nového směru. S přihlédnutím k oběma skutečnostem se nabízí srovnání tří konceptů, které představují tři vizuálně odlišné, ale v jádru věci obdobné studie.
Prvním z nich je HR1, představený roku 2010 v Paříži. Vůz pokračuje v odkazu kupé SR1 a experimentuje s tvary – zvláště v případě A-sloupku či zadních svítilen. Druhý v řadě, Urban Crossover, je již vyveden v podstatně realističtějším stylu, který je cizelován nejnovější kreací 2008.
Toyota Urban Cruiser – Městský tvor
Ačkoli nejde o autentické SUV, je Urban Cruiser, představený na pařížském autosalonu roku 2008, nekonformním modelem, který má s městskými sportovně-užitkovými vozy mnoho společného. Zejména vyšší světlost, masivní proporce (v kontextu třídy) a dynamické tvary.
Předzvěstí automobilu (3.930 mm x 1.725 mm x 1.525 mm, rozvor náprav je dlouhý 2.460 mm), postaveného na platformě Yarisu, je stejnojmenný koncept z roku 2006, navržený studiem ED2. Produkční verze však nedosahuje extravagance studie, jejíž kapota se sportovně zužuje směrem doprostřed přídě. I přes to je sériový model svébytný a tvoří alternativu ke klasickému hatchbacku.
VW Taigun – Terénní Up!
Autosalon v Sao Paulu se stal dějištěm premiéry SUV na základech modelů série New Small Family, který lze považovat za předzvěst budoucí crossoverové verze Upu!. Z hlediska designu používá aktuální tvarové zásady – hranaté proporce, jednoduchou optiku zadních svítilen a nápadité propojení linií masky s optikou předních světlometů. Připomeňme, že se touto myšlenkou vyznačuje loni představený koncept Cross Coupé.
Karoserie o délce 3.859 mm, šířce 1.728 mm, výšce 1.570 mm a délce rozvoru náprav 2.470 mm je v pořadí již druhou studií Volkswagenu na toto téma – loni byl na autosalonu ve Frankfurtu představen Cross Up!. Oproti němu je však Taigun plnohodnotným SUV se všemi jeho náležitostmi.