Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Evropský trh s auty kazí velké slevy a kouzla se statistikami

Evropský trh s auty kazí velké slevy a kouzla se statistikami Zdroj: acz

Evropský trh s auty kazí velké slevy a kouzla se statistikami

Prodeje v Evropě klesají, a tak se automobilky snaží s touto situací všelijak vypořádat.

Ford přiznal, že s klesajícími prodeji v Evropě bojuje i tím, že jeho dealeři kupují jeho vozy, aniž by pro ně měli zákazníky. Automobilka říká, že se jedná o trend, který musí následovat.

Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodeje a servis, tvrdí, že v prvních osmi měsících roku až 30 % nově registrovaných aut v Německu bylo takových, které koupili sami prodejci. Ti automobily následně prodávají jako ojeté s výraznými slevami. Společnost Autohaus PulsSchlag zjistila, že průměrná sleva v minulém měsíci na německém trhu činila 12,1 % ceny auta.

Podle de Waarda se situace nezmění do té doby, než se zvýší poptávka, nebo než kapacita bude odpovídat zájmu spotřebitelů. Viceprezident Ford of Europe dokonce starý kontinent označuje za agresivní prostředí.

Ford se snaží minimalizovat tento druh registrací, aby neklesaly jeho zisky, musí však následovat trend. „Pokud se nebudete podílet na něčem, co je fenomén, stanete se nekonkurenceschopnými,“ říká de Waard.

Automobilka chce upravit kapacitu svých evropských továren v souladu s poptávkou. To bude znamenat zrušení stovek pracovních míst. Podle americké banky Morgan Stanley Ford využívá pouze 63 % kapacity svých evropských továren.

Také General Motors není nadšen se situací v Evropě. Šéfka evropského zastoupení Chevroletu Susan Docherty říká, že Fiat a PSA Peugeot-Citroën produkují „velice děsivá čísla“ slevami, které činí až 30 % hrubých prodejních cen. „Nikdo nemůže vydělávat v Evropě, když máte pobídky na této úrovni,“ říká Docherty.

Zhoršující se situace na trhu je dle šéfky evropského Chevroletu dána vládními úspornými opatřeními a klesající důvěrou spotřebitelů. Dříve se státy snažily zvýšit prodeje aut například šrotovným, nyní na takový program nemají finance. Je třeba dodat, že šrotovné není dokonalým řešením, krátkodobě sice zdánlivě zvýší prodeje, ve skutečnosti je ale pouze posune. Jakmile jsou tyto pobídky ukončeny, dochází k poklesu tržeb a nákladů.

Ford očekává, že oživení trhu by mohlo nastat v roce 2014. Prodejní výsledky v příštím roce budou dle této značky záviset na tom, zda se vlády rozhodnou zavést pobídky na nákup nových vozů. Asociace evropských automobilových výrobců (ACEA) odhaduje, že v letošním roce se na evropských trzích prodá nejméně aut od roku 1995.