Evropský trh v pololetí 2020: Propad o 39 %. Škoda před Fordem a Opelem
Prodeje nových aut na evropských trzích byly v prvním pololetí roku 2020 silně ovlivněny pandemií koronaviru. Na vybraných trzích se prodeje propadly o polovinu.
Polovina roku 2020 je za námi, a tak je čas začít ji rekapitulovat. Z hlediska prodejů aut moc úspěšný nebyl. Na evropských trzích bylo v prvních šesti měsících roku 2020 registrováno 5.101.669 aut, o 39,5 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA).
Prodeje logicky silně ovlivnila vlna pandemie koronaviru, která zavřela prodejny aut i dopravní úřady napříč Evropou. To zároveň ovlivnilo také dovoz automobilů na jednotlivé trhy.
Největší propad prodejů tak logicky hlásí ty země, které šířením nemoci covid-19 byly nejvíce zasaženy. Ve Španělsku tak registrace za první pololetí roku spadly o 50,9 %, ve Velké Británii o 48,5 % a třeba v Itálii o 46,1 %. Naopak Česká republika s meziročním poklesem registrací o 26 % patří mezi země s nižším pádem prodejů. Největším trhem na starém kontinentu pak zůstává Německo, kde 1.210.622 registrovaných aut v prvním pololetí roku 2020 bylo o 34,5 % méně než před rokem.
I díky tomu si post evropské jedničky mezi značkami s přehledem udržel Volkswagen. Ten má na svém kontě za první půlrok letošního roku 576.028 registrací, o 39 % méně než před rokem. Díky pomalejšímu poklesu než celkový trh tak Volkswagen ve výsledku o desetinu procenta navýšil svůj tržní podíl na 11,3 %.
Zbytek stupňů vítězů obsadili francouzští výrobci, druhý Renault s 357.015 registrovanými auty (-39,3 %) a třetí Peugeot s 316.366 registracemi (-40 %). Čtvrtý následuje Mercedes-Benz, který dokazuje, že prémiové značky byly touto krizí postihnuty méně než ty mainstreamové. Výsledných 299.488 registrovaných aut je „jen“ o 32,1 % méně než před rokem. Páté ostatně následuje BMW.
Škoda po polovině roku drží sedmou příčku s 278.290 registrovanými vozy, což bylo o 30,2 % méně než o rok dříve. Předstihl ji sice tradiční rival v pořadí nejlepších značek v Evropě, Toyota, která skončila šestá, celkově se ale dá říci, že se mladoboleslavská značka s koronavirovou krizí popasovala dobře. Meziroční pokles o 30,2 % je druhý nejnižší z top 10 (lépe dopadla právě jen Toyota, s meziročním poklesem o 28,1 %), díky čemuž Škoda předstihla v pořadí i takové značky jako Ford (osmý, -46,4 %) a Opel (desátý, -55 %). Snad tyto slušné výsledky vydrží i v druhé polovině roku.
Co se pak týče pořadí v druhé desítce nejlepších, je nutné zmínit fakt, že na celoevropské úrovni se drží Kia před mateřským Hyundai (178.392 vs. 174.634 aut). Ztrácí naopak Dacia, které vedle koronaviru moc nepomáhá stárnoucí nabídka nebo omezená nabídka motorů kvůli přísnějším emisním normám. Bylo z toho 16. místo, s meziročním propadem o 46,7 %. Moc se nedaří ani Mazdě, která se meziročně propadla o 52,6 %.
ACEA počítá prodeje nových aut v 26 zemích v Evropské unii, doplněné o prodeje na Islandu, v Norsku, Švýcarsku a Velké Británii.
Evropský trh v prvním pololetí 2020: Nejprodávanější auta podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodej 1-6/2020 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Tržní podíl [%] |
1. | Volkswagen | 576.028 | -39,0 | 11,3 |
2. | Renault | 357.015 | -39,3 | 7,0 |
3. | Peugeot | 316.366 | -40,0 | 6,2 |
4. | Mercedes-Benz | 299.488 | -32,1 | 5,9 |
5. | BMW | 286.023 | -33,4 | 5,6 |
6. | Toyota | 279.221 | -28,1 | 5,5 |
7. | Škoda | 278.290 | -30,2 | 5,5 |
8. | Ford | 273.520 | -46,4 | 5,4 |
9. | Audi | 261.482 | -35,7 | 5,1 |
10. | Opel/Vauxhall | 213.893 | -55,0 | 4,2 |
11. | Fiat | 210.017 | -44,9 | 4,1 |
12. | Citroën | 204.375 | -42,7 | 4,0 |
13. | Kia | 178.392 | -33,5 | 3,5 |
14. | Hyundai | 174.634 | -38,5 | 3,4 |
15. | Seat | 166.310 | -38,2 | 3,3 |
16. | Dacia | 166.183 | -46,7 | 3,3 |
17. | Nissan | 126.992 | -41,5 | 2,5 |
18. | Mini | 70.624 | -35,0 | 1,4 |
19. | Mazda | 59.090 | -52,6 | 1,2 |
20. | Mitsubishi | 54.302 | -33,9 | 1,1 |
- | CELKEM | 5.101.669 | -39,5 | - |