Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v pololetí 2020: Propad o 39 %. Škoda před Fordem a Opelem

David Bureš
Diskuze (21)

Prodeje nových aut na evropských trzích byly v prvním pololetí roku 2020 silně ovlivněny pandemií koronaviru. Na vybraných trzích se prodeje propadly o polovinu.

Polovina roku 2020 je za námi, a tak je čas začít ji rekapitulovat. Z hlediska prodejů aut moc úspěšný nebyl. Na evropských trzích bylo v prvních šesti měsících roku 2020 registrováno 5.101.669 aut, o 39,5 % méně než před rokem. Vyplývá to ze statistik Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA).

Prodeje logicky silně ovlivnila vlna pandemie koronaviru, která zavřela prodejny aut i dopravní úřady napříč Evropou. To zároveň ovlivnilo také dovoz automobilů na jednotlivé trhy.

Největší propad prodejů tak logicky hlásí ty země, které šířením nemoci covid-19 byly nejvíce zasaženy. Ve Španělsku tak registrace za první pololetí roku spadly o 50,9 %, ve Velké Británii o 48,5 % a třeba v Itálii o 46,1 %. Naopak Česká republika s meziročním poklesem registrací o 26 % patří mezi země s nižším pádem prodejů. Největším trhem na starém kontinentu pak zůstává Německo, kde 1.210.622 registrovaných aut v prvním pololetí roku 2020 bylo o 34,5 % méně než před rokem.

I díky tomu si post evropské jedničky mezi značkami s přehledem udržel Volkswagen. Ten má na svém kontě za první půlrok letošního roku 576.028 registrací, o 39 % méně než před rokem. Díky pomalejšímu poklesu než celkový trh tak Volkswagen ve výsledku o desetinu procenta navýšil svůj tržní podíl na 11,3 %.

Zbytek stupňů vítězů obsadili francouzští výrobci, druhý Renault s 357.015 registrovanými auty (-39,3 %) a třetí Peugeot s 316.366 registracemi (-40 %). Čtvrtý následuje Mercedes-Benz, který dokazuje, že prémiové značky byly touto krizí postihnuty méně než ty mainstreamové. Výsledných 299.488 registrovaných aut je „jen“ o 32,1 % méně než před rokem. Páté ostatně následuje BMW.

Škoda po polovině roku drží sedmou příčku s 278.290 registrovanými vozy, což bylo o 30,2 % méně než o rok dříve. Předstihl ji sice tradiční rival v pořadí nejlepších značek v Evropě, Toyota, která skončila šestá, celkově se ale dá říci, že se mladoboleslavská značka s koronavirovou krizí popasovala dobře. Meziroční pokles o 30,2 % je druhý nejnižší z top 10 (lépe dopadla právě jen Toyota, s meziročním poklesem o 28,1 %), díky čemuž Škoda předstihla v pořadí i takové značky jako Ford (osmý, -46,4 %) a Opel (desátý, -55 %). Snad tyto slušné výsledky vydrží i v druhé polovině roku.

Co se pak týče pořadí v druhé desítce nejlepších, je nutné zmínit fakt, že na celoevropské úrovni se drží Kia před mateřským Hyundai (178.392 vs. 174.634 aut). Ztrácí naopak Dacia, které vedle koronaviru moc nepomáhá stárnoucí nabídka nebo omezená nabídka motorů kvůli přísnějším emisním normám. Bylo z toho 16. místo, s meziročním propadem o 46,7 %. Moc se nedaří ani Mazdě, která se meziročně propadla o 52,6 %.

ACEA počítá prodeje nových aut v 26 zemích v Evropské unii, doplněné o prodeje na Islandu, v Norsku, Švýcarsku a Velké Británii.

Evropský trh v prvním pololetí 2020: Nejprodávanější auta podle značek
Poř. Značka Prodej 1-6/2020 [ks] Meziroční rozdíl [%] Tržní podíl [%]
1. Volkswagen 576.028 -39,0 11,3
2. Renault 357.015 -39,3 7,0
3. Peugeot 316.366 -40,0 6,2
4. Mercedes-Benz 299.488 -32,1 5,9
5. BMW 286.023 -33,4 5,6
6. Toyota 279.221 -28,1 5,5
7. Škoda 278.290 -30,2 5,5
8. Ford 273.520 -46,4 5,4
9. Audi 261.482 -35,7 5,1
10. Opel/Vauxhall 213.893 -55,0 4,2
11. Fiat 210.017 -44,9 4,1
12. Citroën 204.375 -42,7 4,0
13. Kia 178.392 -33,5 3,5
14. Hyundai 174.634 -38,5 3,4
15. Seat 166.310 -38,2 3,3
16. Dacia 166.183 -46,7 3,3
17. Nissan 126.992 -41,5 2,5
18. Mini 70.624 -35,0 1,4
19. Mazda 59.090 -52,6 1,2
20. Mitsubishi 54.302 -33,9 1,1
- CELKEM 5.101.669 -39,5 -
David Bureš
Diskuze (21)

Doporučujeme

22. 7. 2020 23:41
Re: Alfa musí pod VW
Stačilo by aby jejich showroom nevypadal jako prodejna žigulíků, zapracovali na reprezentativním personálu, který projde aspoň základním kurzem prodeje a měli financování lepší než žižkovská zastavárna.
Avatar - Emel
22. 7. 2020 11:50
Re: Alfa musí pod VW
Myslím, že ne... B6 i F6 jsou jako zkratky dost nesrozumitelný.
Avatar - Emel
22. 7. 2020 11:45
Re: Evropské prodeje za 1. pololetí,
Úspěchu jasně, úspěch je prostě to, co Škodovka dokázala... a to je dílo šikovných lidí tady a rozumného vlastníka v Německu.

Bez propadu Fiatu by to ale nestačilo... 1990 měl Fiat 10% evropského trhu a 1,339t prodaných aut. Ještě 2000 to bylo 1,128t a 7,5%. Loni 630t a 4% (Škodovka cca. 750t).
https://carsalesbase.com/europe-fiat/
Avatar - fOE
22. 7. 2020 08:53
Re: vw1
Takze Ford byl nacek...
... a asi taky komunista, bo se zapojil i do industrializace SSSR. A nejspis trosku i demokrat, neb vetsina jeho aktivit zustala v demokraticke casti sveta. No a nakonec jeste trpel disociativni poruchou identity, neb v "jeho tovarnach", kde treba jednu fabriku na pneumatiky americani v ramci valecne pomoci SSSR presunuli cihlu po cihle do SSSR uplne celou, byli nucene nasazeni do valecneho usili jak na strane Hitlera tak na strane SSSR, a nakonec (ne nucene, bo jinej kraj jinej mrav) vlastne i ti v USA.
Ano, Ford odmitl vyrabet pro US Army, a tak celou valku vyrabel pro US Marines a US Air Force, desetitisice letadel, jeepu, leteckych i jinych motoru. Co taky jineho s dlouhou chvilkou po tom co ti president dekretem zakaze vyrabet osobni auta?

Vsuvka o Fordovi pobavila, tim spis ze ukazala jaky je rozdil mezi vznikem, fungovanim a az naslednou / vynucenou transformaci spolecnosti na podporu valecneho usili, a jeji prime zalozeni za ucelem podpory jedne (nikoli jedine) zvrhle ideologie. Ford s necim nesouhlasil, za tenhle nesouhlas byl pocastovan jinak nez navstevou popravci cety, coz by ho cekalo v Nemecku, a ke kooperaci byl sice prinucen, ale civilizovane. Jujiro Matsuda ktery stal za prerodem mazdy ve vyrobce dopravnich prostredku a nasledne i zbrani, nebyl nikdy obzalovan ani odsouzen za podil na WW2, naopak byl po skonceni valky rehabilitovan. Nasledne se zapojil do rozvoje Hirosimy a prilehle prefektury, cemuz venoval zbytek sveho povalecneho zivota, a za co mu tam v tom dnesnim demokratickem Japonsku do dnes stoji socha. No a pak tu mame Roberta Leye, cloveka, ktery se vysvihnul vydavanim protizidovskych novin, udelal karieru jako blazen v do 12 let koncentrovane tisicilete risi, aby pred vyvrcholenim sve triumfalni kariery radeji spachal sebevrazdu pri cekani na rozsudek Norimberskeho tribunalu.

Furt nevidis rozdil, ani maly? Pokud ne asi dalsi debata postrada smysl.
22. 7. 2020 00:53
Re: Alfa musí pod VW
Bohužel mám podobnou zkušenost, byť jsem koukal na vedle Alfy stojící Jeep, když jsem se dotázal, zda lze vzít mě auto na protiúčet odpovědí mi bylo, jaké mám auto, říkám A4 a reakce prodejce, to říká iaždý, kontroval jsem, je to v čr koupená 5 let stará A4, aby nedošlo k mýlce, reakce prodejce: budeme to muset ověřit, No tak jsem z toho salonu odešel se smíšenými pocity ke konkurenci.