Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Extrémní přestavby ikonických modelů značky Porsche

Mirek Mazal
Diskuze (5)

Ne každý majitel Porsche je spokojen s kultovními tvary a neméně legendární koncepcí. Jsou mezi námi jedinci, kteří se nebojí říznout a vytvořit extrémní prototypy. Nejvýstřednější příklady si představíme.

Příští rok tomu bude 90 let, co vratislavský rodák Ferdinand Porsche založil světoznámou automobilku. Jak už to bývá, společnost byla zavedena pod jeho jménem a z označení Porsche se stal globální symbol víceméně klasicky tvarovaných aut tradiční koncepce. Auta původem ze Zuffenhausenu běžně poznávají lidé mimo automobilový obor, protože se značka drží zažitého designového přístupu.

Důraz na obvyklé křivky a motor nejlépe uložený za posádkou ale nevyhovuje všem. Doba neomezených možností se jeví vhodná stavění jednokusových originálů, které vychází z původní konstrukce, ale jednotlivá vylepšení by v sériovém procesu výroby nemohla být nikdy použita. Většina dost brutálních úprav je doprovázena výkonným hnacím ústrojím, jinou karoserií, nebo inovovaným podvozkem v co největší sounáležitosti s charakteristikou Porsche. Tyto podivné a zároveň úžasné exempláře mohou být považovány za kacířské, zatímco nápad a provedení jsou mnohdy vážně obdivuhodné.

1. Porsche 356 „The Kreuzer“

Temné Porsche 356 je známé jako „Kreuzer“ neboli křižník v českém jazyce. Jednorázová stavba vlastněná Johnem Dixonem je jedna z mnoha výstavních krásek pestré kolekce Taj Ma Garaj. Majitel exkluzivních modelů Porsche černým Kreuzerem ukázal osobité zalíbení v nekonvenčním designu. Zakázkový křižník s rovnou střechou byl sestaven z dílů léta sháněných přímo panem Dixonem. O pohon se postaral 1,5litrový vzduchem chlazený čtyřválec boxer z Carrery.

2. Bertone Porsche 911 (1965)

Z odvážné přestavby vzniklo zřejmě nejunikátnější Porsche 911 na světě. V roce 1965 Porsche ještě nevyrábělo typ 911 Targa, ale v Kalifornii pro otevřenou verzi existoval připravený trh. Prodejce John Von Neuman nedokázal čekat na využití příležitosti německou automobilkou. Dokázal doručit podvozek 911 přímo od Porsche a zbytek zařídil Bertone. Originální roadster byl vystaven na ženevském autosalonu, kde si lidé se zájmem prohlíželi italskou eleganci, ovšem nikdo si letní adaptaci neobjednal. Zkušební studie zůstala ve vlastnictví Von Neumanna a poté se o vůz dělili sběratelé.

3. Oil Stain Design Half11

Zatímco většina automobilů na tomto seznamu je dokončených, agresivní konfigurace Half11 stále není hotová. Oholená kostra Porsche v edici od Oil Stain je zakázková konstrukce, která prošla laboratorním projektováním a v současnosti zůstává ve fázi prototypování. Tvůrci Iliya a Nikita Bridan z Kalifornie se snaží dotáhnout do konce automobil jiné galaxie. Dle ilustrací se jim to daří prostřednictvím křížení formule a klasického Porsche 911.

4. M's Machine Works Cayman

Autor zběsilého Caymanu jménem Takayuki Mizumoto vzal své oblíbené Porsche a dopřál mu maximálně funkční úpravy. Šestiválcový boxer o objemu 3,8 litru původně patřil okruhovému modelu 997 Cup, přední vzezření divokého Caymanu pochází z 997 GT3 a zbytek až strašidelného bodykitu GT500 vytváří komplet extravagantního kupé zakončeného obrovským křídlem. K této bláznivé směsici Mizumoto přidal ochrannou klec, polykarbonátové dveře, karbonový volant, plastovou kapotu vyztuženou vlákny, závodní diferenciál, odpružení na zakázku a černá kola s centrální maticí má na svědomí Volk racing.

5. Kelly-Moss Road And Race Safari Overlander 911

Za posledních pár let došlo k oživení výroby terénních Porsche. Zcela bokem navoněných SUV je myšleno například provedení Safari od Kelly-Moss Road And Race z Wisconsinu. Doménou skutečně multifunkční 911 jsou rozšířené blatníky, off-roadové pneumatiky Goodrich, světelná rampa, střešní nosič plný užitečného vybavení a oku neunikne ani ochrana podvozku. Nevšední dobrodružné auto žene vpřed šestiválcový boxer o objemu 3,4 litru napojený na manuál.

6. Danny Humphreys Porsche 928

Údajně nejrychlejší Porsche 928 na světě. Majitel osadil modrý přízrak monstrózním 8.7litrovám osmiválcem V8. Motor mimo kapotu dopuje kompresor, proto je možné dosáhnout rychlosti 150 mph (241 km/h) za 4,84 sekundy. Danny chce dokázat zrychlení na 200 mph (321 km/h) pod šest sekund, což mnozí nechápou stejně jako jeho přístup k modifikacím 928. Nenávistné komentáře vyvažují podporovatelé ambiciózního projektu.     

7. Sofus „Fuzzy“ Hansen's Porsche 928 S4

Sofus Hansen, přezdívaný „Fuzzy“, je tuner z Faerských ostrovů. V dílně do jednoho celku slátal součástky Porsche, Peugeotu a Toyoty, konkrétně se o vznik oranžového mixu postaraly modely 928 S4, 406, 407 a Avensis. Výsledek tomu odpovídá a je vzdálený evropskému vkusu podobně jako atlantské ostrovy samy. Kýčovité kupé nezachrání ani osmnáctipalcové disky přežitého designu, o mnoho lépe působí vidlicový osmiválec zachovaný pod dlouhou přední kapotou.

8. Porsche 911 Turbo Rinspeed R69 Body Kit

Bílé 911 Turbo si dozdobil přímo zakladatel švýcarské tuningové společnosti Rinspeed. Frank Rinderknecht měl vždy slabost pro Porsche, chtěl však do svého vozu přidat trochu italského a švýcarského rukopisu. Po dokončení kontroverzních úprav podobizna Ferrari Testarossa nenaplnila majitelova očekávání a skončila jako nabízená stavebnice Rinspeed R69. Celkem byly vytvořeny dvě jednotky 911 Turbo Rinspeed R69, jednu si Frank nechal a druhou prodal.

9. Porsche Boxster Shooting Brake

Porsche Boxster Shooting Brake je dílem Van Thull Development – nizozemského výrobce karoserií a náhradních dílů. Sestavení praktičtější karosářské varianty v modré barvě Miami Blue bylo součástí studentského projektu. Proporčně nezvyklý Boxster má stále motor uprostřed, ovšem zadní část pochází z hatchbacku Peugeot a další díly propůjčily jiné vozy Porsche (například 966, 986, 991 a 997).

10. Michael Lightbourn Baja Porsche 911 (1969)

Projekt Baja Porsche 911 z roku 1969 byl dokončen za účelem exhibice na autoshow SEMA. Sraz výstředních aut byl ideálním prostředím pro široce rozkročené Porsche zvýšené o několik desítek centimetrů nad zemí. Postapokalyptický sportovní off-road je osazen vzduchem chlazeným plochým motorem Volkswagen o objemu 2,3 ​​litru. Členitý vzorek, rámy a světelné LED lišty napovídají jiné určení než na dálnici. Ryze pouštní speciál vytvořil Michael Lightbourn, který se neobtěžoval drsné Porsche legalizovat pro provoz na veřejných pozemních komunikacích.

Mirek Mazal
Diskuze (5)

Doporučujeme

Avatar - eLzyx
9. 11. 2020 13:27
Safari Overlander 911
z tohoto se mi líbí akorát Safari Overlander 911. Všechno ostatní je hnus.Včetně Bertoneho.
V poslední době se mi líbila přestavba Porsche 924 výměnou motoru 2.5TFSI z Audi. Auto zůstalo ve stejné podobě, má lepší dynamické parametry, lepší zvuk a výměna srdce z VW LT za Audi je taky změna směrem k lepšímu.
Avatar - wakantanka
8. 11. 2020 17:21
Kurnik šopa
Už to tu písali viacerí, ale nedá mi nezopakovať. To je taký problém dať aspoň jeden obrázok z galérie ku textu ktorý na neho odkazuje?????
8. 11. 2020 13:39
928
Tak ty kasparci s temi 928kami a Boxsterem by zaslouzili zlamat ruce ... ale najdou se tam i prekvapive zajimave veci Bertone, Overland,356 a i 80kovy Rinsped.
Avatar - Beefcake
8. 11. 2020 13:18
Ta uvodna fotka
Mi pripomina, ze kamera sa nesmie umiestnit do zorneho pola vodica :D
Taketo uchylnosti by som fakt na cestu nepustal.
8. 11. 2020 13:14
Fuj!
Vesměs hnus ale ten pohřebák pobavil😊