FCA mění plány. Alfy se zase odkládají, u Chrysleru se škrtá
Jakmile se řekne Marchionne a změna, příznivcům zejména Alfy Romeo se otevírá kudla v kapse, vyskakují pupínky a ve tváři se objevují nekontrolovatelné záškuby. Pojďme si tedy udělat jasno v tom, co běh času provedl s původně ambiciózními plány současné celebrity automobilového průmyslu. FCA představuje zrevidované plány do blízké budoucnosti.
Plánům Marchionneho věřil už před lety málokdo a vývoj zatím nahrává spíše pesimistům, revitalizovat se zatím povedlo jen Maserati, které se úplně neodvděčilo očekávanými prodejními čísly. Jinak je nedávná historie koncernu Fiat, potažmo FCA, dlážděna spíše ukončenými modely a investičními škrty. V Evropě škoda mluvit, v Americe drží koncern nad vodou Jeep a Ram.
O Alfě se toho už napsalo v posledních týdnech a měsících dost, jaká ale bude realita? Podle nových plánů se toho pro milánskou značku zase tak moc nezmění. Značka bude mít osm modelů, jen o dost později než se očekávalo a dojde k jejich malé revizi. Kompletní řadu Alfa dostane až po roce 2020 a bude ji kromě Giulie tvořit velký sedan, hned tři crossovery, kompaktní hatchback a dvě "speciální vozidla", čímž je patrně míněno kupé a roadster 4C, respektive v té době už jejich nástupci. Giulia by měla vyjet už opravdu letos a možná se stihne i od ní odvozené SUV. Pokud ne, dorazí až v roce 2017.
Poměrně překvapivá čistka se chystá u značek Chrysler a Dodge. Sedany Chrysler 200 a Dodge Dart mají před sebou už jen maximálně 18 měsíců života, následně bude výroba ukončena a oba modely skončí bez nástupce. V případě pohledného Dartu, představeného už v roce 2012, to není nic překvapivého, ale skutečně krásný Chrysler 200, přestože má určité problémy s praktičností, je tu s námi přece jen teprve necelé dva roky a prodeje v USA asi nelze popsat úplně jako mizerné, přestože jsou za očekáváním. Nicméně takto to prostě bude, obě značky totiž projdou určitou změnou produktové filozofie a zaměří se více - co byste řekli - na SUV, crossovery a trucky... Nemělo by to však znamenat definitivní odklon od sedanů, FCA si nechává pootevřená vrátka ke spolupráci s jinými výrobci.
Jeep je, stejně jako Ram, slepicí, snášející zlatá vejce a tak se v tomto případě nebude škrtat, ale přidávat. Nová generace Wrangleru přijde s novou generací pohonných jednotek, které budou zahrnovat také verzi mild-hybrid a full-hybrid. Vzhledem k tomu, že FCA očekává, že ceny benzinu neporostou, lze se domnívat, že klasický V8 v nabídce zůstane i nadále. Ale zájemci si budou moci kultovní off-road objednat v budoucnu i s turbodieselem. Podobně na tom bude Ram 1500 - i ten dostane nové motory včetně mild-hybridu. U nových generací se počítá s větším využitím vysokopevnostních ocelí, hliníku, aktivními aerodynamickými prvky, elektrickým posilovačem řízení a odpojitelným pohonem všech kol.