Ferrari FF: První dojmy
Pininfarina načrtl a ve Ferrari vyvinuli největší, nejpraktičtěji zaměřený a nejkontroverznější model v dosavadní historii automobilky. Cestovní vůz z dvanáctiválcovým motorem asi nejlépe vystihuje označení shooting brake.
Žádný podobný model automobilový průmysl aktuálně nenabízí, a to platí už pro samotný tvar karoserie a zaměření nového modelu. Motor z okruhového FXX, dvouspojková převodovka nebo pohon všech kol jsou už jen technické parádičky, které tento fakt dále umocňují.
Zvenčí působí Ferrari FF opravdu impozantním dojmem. Na nějaké disproporce rovnou zapomeňte, hrany a obliny fungují jako trojrozměrný celek, který nedokáže fotografie zachytit v celé jeho plastičnosti.
Na přídi zaujmou hadí oči ve stylu 458 Italia, široká chromovaná maska chladiče pak pomáhá posílit majestát předních partií. Motor V12 se nachází celý až za přední nápravou, vzdálenost mezi předními koly a dveřmi je proto vskutku velkorysá. Pochyby o estetických kvalitách nevyvolává ani široká a ostře řezaná záď s výklopnou stěnou.
U modelu, který má největší cestovní ambice ze všech dosud vyráběných Ferrari, si samozřejmě interiér zaslouží největší pozornost. Do 1,3 metru vysokého auta se díky dlouhým dveřím nastupuje velmi snadno a na výši je i přístup na zadní sedadla – mezi 2+2, resp. 4místnými cestovními kupé patří k tomu nejlepšímu.
Pracoviště řidiče je typickým Ferrari. Sedět se dá skoro doslovně na zemi, k tomu se ale přidává široký rozsah nastavení sedadla všemi směry. Díky relativně subtilnímu středovému tunelu a střízlivě tvarované palubní desce se cestující vpředu necítí nijak stísněně.
Volant s integrovanými ovladači, jako jsou směrovky nebo stěrače, známe už z 458 Italia. FF nechybí ani flexibilní zobrazování údajů v trojici přístrojů. Pole rychloměru tak může při parkování snadno nahradit záběr z přední a zadní kamery.
Přístup dozadu jsme již ohodnotili kladně, samotný vnitřní prostor v druhé řadě sedadel je ale ještě lepší – jedním slovem bezkonkurenční. Díky prodloužené střeše není problém v oblasti okolo hlavy. Na šířku je prostor přirozeně stísněnější kvůli podběhům na krajích a rozšiřujícímu se tunelu uprostřed. Královsky je ovšem místa v podélném směru. V tomto ohledu Ferrari FF dokonce překonává Mercedes-Benz třídy CL.
Zavazadlový prostor je s objemem 450 litrů tím největší, jaký kdy u Ferrari nabídli. V základním uspořádání je dlouhý 80 cm, mezi podběhy široký 114 cm a v nejvyšším místě je pod platem 50 cm. Poměrně zajímavá je i možnost sklopit opěradla zadních sedadel. Hlavní nevýhodou je tak nutnost zvedat bagáž při nakládáním do výšky téměř 90 cm nad zemí.
Samozřejmostí, stejně jako u ostatních Ferrari, je možnost objednat si originální sadu kožených zavazadel.
Ferrari FF - srovnání s dalšími kupé Ferrari V12 | ||||
Model | FF | 612 Scaglietti | 599 GTB | 599 GTO |
Motor | F140 6,3 l | F133F 5,7 l | F140C 6,0 l | F140C 6,0 l |
Zdvihový objem [cm3] | 6262 | 5748 | 5999 | 5999 |
Válce/ventily | 12/4 | 12/4 | 12/4 | 12/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 485/8000 | 397/7250 | 456/7600 | 493/8250 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 683/6000 | 588/5250 | 608/5600 | 620/6500 |
Max. rychlost [km/h] | 335 | 320 | 330 | 335 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 3,7 | 4,2 | 3,7 | 3,35 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 15,4 | 20,7 | 17,9 | 17,5 |
Suchá hmotnost [kg] | 1790 | 1725 | 1580 | 1605 |