Fiat bude v polských Tychách propouštět
Na konci loňského roku při prezentaci třetí generace Pandy zástupci turínské automobilky tvrdili, že přesunutí výroby této řady do Pomigliano d'Arco nedaleko Neapole neovlivní negativně počet pracovních míst v Polsku. Bohužel, realita je trochu jiná.
Ani produkce Lancie Ypsilon a neutuchající poptávka po Fiatu 500 však nezabrání tomu, že o práci přijde v Tychách až 1.500 zaměstnanců z celkových 5.600. Přitom z jejích bran vyjelo před třemi lety ještě 600 tisíc aut, letošní plán je odhadován na pouhých 350 tisíc a příští rok je dle informací španělského Autoblogu očekáván další pokles.
Pokud linky jedou na necelých 60 procent, není divu, že přijde nepopulární krok s nepříznivými sociálními dopady. Italský koncern sice oficiálně prohlásil, že na vině je evropská odbytová krize, ale přemístění produkce zmíněné Pandy také vykonalo své. Jednání s odbory probíhají od minulého týdne a stále nebyla ukončena.
Polský závod, jeden z nejmodernějších na světě, vyrábí novodobou „pětistovku“ v retrostylu včetně sportovních Abarthů , dále zde vzniká již zmíněná nejnovější Lancia Ypsilon a dobíhá druhá generace Pandy. Nesmíme zapomenout ani na aktuální Ford KaV, který ale také není bůhvíjakým prodejním trhákem.
V polovině října se přitom v Tychách slavil desetimiliontý exemplář, který se u našich severních sousedů zrodil, konkrétně v závodech FSM a Fiat Auto Poland.