Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat vyrobil v Polsku 10 milionů aut

Fiat vyrobil v Polsku 10 milionů aut

Fiat vyrobil v Polsku 10 milionů aut Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
Polská továrna v Tychách slaví. Její linku opustil 12. října 2012 desetimiliontý exemplář.

Historie produkce vozů Fiat v Polsku sahá až do období před druhou světovou válkou, následně byla obnovena ve druhé polovině 60. let minulého století. V tomto případě ovšem šlo o větší sedany a kombi 125 z varšavského závodu FSO, které ve velkých počtech jezdily rovněž v bývalém Československu.

Fabryka Samochodów Małolitrazowych byla otevřena ve slezské Bielsko-Biale v roce 1971 a vyráběla zpočátku legendární Syreny, které převzala právě od FSO. O dva roky později zakoupila vláda licenci na automobil, který je též dobře známý i u nás: maličký Fiat 126. Polská verze dostala doplňkové písmeno p a říkalo se jí Maluch, mnohem později se tato přezdívka stala dokonce oficiálním názvem. Kvůli rozšíření její produkce byla postavena další továrna v Tychách, odkud začaly vyjíždět Maluchy v září 1975.

Fiat oficiálně uvádí, že od konce roku 1971 do září 2000 vzniklo v Belsko-Biale 1.722.596 automobilů. První datum napovídá, že do tohoto počtu jsou zahrnuty i Syreny, ač neměly konstrukčně s produkty turínského výrobce vůbec nic společného. Vyráběly se zde ovšem také krátce modely 127 (opět s malým p v názvu), Uno a dále výsledky projektu „světového auta“: sedan Siena a kombi Palio Weekend.

Z Tych vyjelo během 37 let dalších 8.277.404 vozů, což dohromady dává ono v úvodu zmíněné kulaté číslo. Kromě vzpomínaných 126, Una, Sieny a Palia zde vznikalo také hranaté

Cinquecento (1991-1998), jeho nástupce Seicento (1997-2010), dodávky Ducato, malé

Punto i řada Bravo/Brava, respektive sedany a kombi Marea. Nesmíme pochopitelně zapomenout ani na Pandu druhé generace a novodobou retro 500. Pandy i 500 se navíc mohou pyšnit tituly evropského Automobilu roku. Pokud si koupíte oblíbenou stylovku odkazující se na proslulé „Bambino“ alias

500 Nuova (1957-1975) ve verzi Abarth, narodí se rovněž tady.

Po vytvoření společnosti Fiat Auto Poland v květnu 1992, kdy původní FSM zanikla, byla továrna v Tychách průběžně přestavována včetně strojního vybavení a dnes je jednou z nejmodernějších automobilek na světě. Dosažení magické mety při započtení obou zmíněných závodů tak v zemi našich severních sousedů trvalo celkem 41 let. Jubilejním kusem se stal červený polokabriolet 500C s výbavou Lounge, který je určený pro německý trh. Kromě produktů Fiatu se zde ovšem vyrábějí i aktuální Lancia Ypsilon a Ford Ka.

Vstoupit do diskuze (11)